Skip to main content

Onlangs (gebeurt vaker sinds de ongewenste software-update) herstartte plotseling tijdens het tv-kijken de ontvanger. We hoorden een harde PLOP uit de tv, daarna gekraak en geruis, en na herstarten van de ontvanger bleek het tv-geluid krakend en vervormd, en ruiken we verbrande elektronica-lucht vanuit de TV.

Het spontaan resetten van de tv-ontvanger heeft dus de TV-speakers allebei opgeblazen. Zelfs met een andere HDMI-bron, en met de zelfdiagnose van de TV, blijft het geluid vervormd, zacht, en krakerig. Uiteraard is de TV al buiten garantie en kan ik voor de kosten opdraaien om de speakers te laten vervangen.

Graag reactie en vergoeding vanuit KPN. Dit is veroorzaakt door jullie brakke software van de TV-ontvanger. Bij dezen leg ik aansprakelijkheid en claim bij KPN BV. Ik verwacht binnen 48 uur schriftelijk contact, anders start ik een juridische procedure.

Hallo Gosse, welkom op het forum! Wat naar dat je tv kapot is gegaan. Echter, onze software kan je tv niet fysiek kapotmaken. KPN kan in deze dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden.

Het klinkt eerder alsof er in je tv een contactje gesprongen is of iets dergelijks. Als je tv nog in z'n garantieperiode zit dan kun je het beste contact opnemen met de leverancier of het servicecentrum dat in de bijgeleverde papieren staat. Als hij buiten garantie is, dan kun je over het algemeen nog steeds gebruik maken van een servicecentrum, maar dan zullen er kosten aan vastzitten.


@GosseW Waar @Erik_ het over heeft, is fabrieksgarantie. Er is echter ook zoiets als wettelijke garantie, die veel langer duurt dan de fabrieksgarantie. Hiervoor moet je niet bij de fabrikant zijn maar bij de leverancier. 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product


@Erik_

Hallo Gosse, welkom op het forum! Wat naar dat je tv kapot is gegaan. Echter, onze software kan je tv niet fysiek kapotmaken. KPN kan in deze dan ook geen aansprakelijkheid aanvaarden.

Het klinkt eerder alsof er in je tv een contactje gesprongen is of iets dergelijks. Als je tv nog in z'n garantieperiode zit dan kun je het beste contact opnemen met de leverancier of het servicecentrum dat in de bijgeleverde papieren staat. Als hij buiten garantie is, dan kun je over het algemeen nog steeds gebruik maken van een servicecentrum, maar dan zullen er kosten aan vastzitten.


Dit ben ik fundamenteel met je oneens. Het is geen toeval dat de luidsprekers kapot zijn na het horen van een harde PLOP doordat de tv-ontvanger zichzelf reset. Die resets - en die beschrijven en onderzoeken jullie zelf op dit forum in de melding “Storing” geven dus blijkbaar toch een geluidssignaal af dat speakers kan opblazen.  Neem dat maar alvast mee in het onderzoek.

 

Verder redenerend: De schade is dus GEEN garantie-kwestie, en de fabrikant of leverancier van de TV staan hier volledig buiten. De schade (!) is te wijten aan een fout, danwel nalatigheid van KPN. Dit kan best NIET de opzet van KPN zijn, maar dat staat er los van.

Juridisch punt is, dat KPN ondeugdelijke software levert, die nu dus schade heeft veroorzaakt. En die wil - en ga - ik verhalen op de verantwoordelijke, dat is KPN.

 

Graag ontvang ik derhalve per ommegaande de contactgegevens van KPN om mijn claim met aansprakelijkheidsstelling aan te richten. En dat is dus een fysiek postadres.


Wat is het merk en type van jouw televisie?

Elke (moderne) televisie heeft ingebouwde begrenzing op de belasting van de speakers dus is het onmogelijk dat de TV ontvanger van KPN de veroorzaker zou zijn van het stuk gaan van de speakers in jouw televisie.


Die plop komt uit de boxen zelf. Dat hoor je wel meer als boxen zich opblazen. 


@Erik_

Dit ben ik fundamenteel met je oneens. Het is geen toeval dat de luidsprekers kapot zijn na het horen van een harde PLOP doordat de tv-ontvanger zichzelf reset. Die resets - en die beschrijven en onderzoeken jullie zelf op dit forum in de melding “Storing” geven dus blijkbaar toch een geluidssignaal af dat speakers kan opblazen.  Neem dat maar alvast mee in het onderzoek.

 

Onze ontvangers genereren geen geluidssignaal bij herstarten, of resetten. Het is dan ook fysiek onmogelijk dat een herstart of reset effect je speakers kapot maken. 

 

Verder redenerend: De schade is dus GEEN garantie-kwestie, en de fabrikant of leverancier van de TV staan hier volledig buiten. De schade (!) is te wijten aan een fout, danwel nalatigheid van KPN. Dit kan best NIET de opzet van KPN zijn, maar dat staat er los van.

Juridisch punt is, dat KPN ondeugdelijke software levert, die nu dus schade heeft veroorzaakt. En die wil - en ga - ik verhalen op de verantwoordelijke, dat is KPN.

 

Dit is dan ook een onjuiste gevolgtrekking.

 

Graag ontvang ik derhalve per ommegaande de contactgegevens van KPN om mijn claim met aansprakelijkheidsstelling aan te richten. En dat is dus een fysiek postadres.

Echter, als jij per sé een schriftelijke klacht wilt indienen, dat is je goed recht. Dit mag naar onderstaande adres. Vermeld in je brief klantnummer, e-mailadres en een contacttelefoonnummer. 

KPN Klantenservice
Postbus 235
2400AE Alphen aan den Rijn 


Ik ben dit onderwerp gaan volgen om te zien wat de reacties zouden zijn en die zijn precies zoals ik die al verwachtte.
Mijn idee er over, het zou best kunnen zijn dat de tv niet stuk zou zijn gegaan als de kpn ontvanger geen her-starts zou doen, maar de tv zou er tegen moeten kunnen. Er is mogelijk ergens een ontwerp onvolkomenheid. Maar ik hou het ook zeker voor mogelijk dat het gewoon toeval is.
Wellicht kan @huistijger er nog iets over zeggen in de hoedanigheid van mede (ex) AV reparateur.


Hoi @GosseW en @KeesYagi  
Het is onmogelijk dat de TV stuk gaat door een software-update van de KPN-ontvanger.
Toeval dat het op hetzelfde moment gebeurd, maar het kan echt niet.
Te meer daar het alleen de speakers betreft, dat duidt toch echt in een defect van de TV.

 


Dank, allen. Ik ga er zeker een postzegel aan wijden, en alvast uitkijken naar een betere provider. :raising_hand_tone3:


Hoi @GosseW,

Zijn er die dan ?
En zo ja. Welke dan.:wink:


Dank, allen. Ik ga er zeker een postzegel aan wijden, en alvast uitkijken naar een betere provider. :raising_hand_tone3:

Een betere provider terwijl je televisie spontaan stukgaat? Eh.... Okee?


Een sterke versterker met (te) kleine luidsprekers kan zeker een flinke tik geven. En die kan veroorzaakt worden door het apparaat die het signaal verzorgt. De (betere) versterkers hebben een inschakelvertraging, duidelijk te horenaan de klik van een relais. Maar dan zou de tv ook zo slim moeten zijn om bij het wegvallen van het video signaal (door her starten van het IPTV kastje) het geluid weer uit te zetten (muten) totdat alles weer stabiel is.
Wat gebeurt er bij een ander als je het kastje opstart als de TV al aan staat ?
Kortom, zie mijn eerdere reactie.