Skip to main content

Ik heb mijn tv ontvanger hmb2260 in de eco stand gezet via het menu-instelingen-stand bye-eco stand.

Als ik nu de tv en ontvanger met de afstandsbediening aanzet, wordt eerst interactieve tv geladen (2.15 min), daarna start de tv ontvanger op (45 seconden). Totaal dus 3 minuten wachttijd.

Volgens mij klopt het niet dat de interactieve tv wordt opgestart. Hoe kan ik dit vermijden?
Ik heb de stekkers eruit getrokken en daarna de zaak weer opgestart. Het probleem bleef.

Het opstarten duurt inderdaad veel langer vanuit de ecostand. Maar drie minuten is wel lang m.i. Heb je de ontvanger al een frisse start gegeven? Due is te vinden in het menu.


Bedankt voor je reactie Joep 1965. Ik ga hem nu een frisse start geven. Ik laat het weten wat het resultaat is.


Joep65, ik heb de ontvanger een frisse start gegeven, maar er is niets veranderd. Ik krijg het scherm ‘welkom terug bij interactieve tv’ daarna start de tv ontvanger op. Formeel zou alleen de tv ontvanger moeten opstarten, dit duurt 45 seconden.

Ik schakel de ontvanger niet uit en bedien hem alleen met de afstandbediening. Ik vind het dus vreemd dat interactieve tv steeds opstart.

Maar toch bedankt voor je reactie.

 


Vanuit de ecostand start de ontvanger helemaal opnieuw op. Dus dat klopt wel. 


Ik lees op internet dat, in de eco stand, de opstarttijd van de tv ontvanger ca. 45 seconden is. Dit klopt met mijn waarneming.

Nergens kan ik echter vinden dat daar het opstarten van interactieve tv (2.15 min) aan vooraf gaat.

Totaal dus 3 minuten wachttijd. Voor mij duurt dit te lang.


Hoi @RuudvW en welkom op het forum! Ik zie dat je al wat tips hebt gekregen van @Joep1965, dankjewel voor het helpen! 💚

Wat de opstarttijd betreft, ik lees hier verschillende geluiden over. In een recent topic gaf een superuser aan dat het bij hem ook 1 minuut en 45 seconden duurt. Ik weet niet of het te optimaliseren valt. Interne info laat me weten dat:

Door de eco-stand te activeren verbruikt de tv-ontvanger na 15 minuten in stand-by nog minder energie. Als je de tv-ontvanger na deze 15 minuten weer opstart, dan duurt het tot maximaal 2 minuten langer voordat er beeld is.

2 minuten langer dan dat het normaal duurt, zo klinkt het. Wat kan helpen is je ontvanger rechtstreeks aansluiten op je modem met een internetkabel, mocht je dit nog niet hebben. Dan haalt je ontvanger sneller de benodigde informatie binnen en duurt het opstarten hopelijk minder lang. Mocht je hem al rechtstreeks aangesloten hebben, dan valt er helaas geen winst meer te behalen. 😕 Dan is het de keuze maken om de eco-stand aan te laten en je ontvanger wat ruimer van tevoren aan te zetten (als je koffie zet of de snacks uit de keuken haalt bijvoorbeeld), of je zet hem uit zodat je snel door kunt met kijken. 


Nog even een update over bovenstaand probleem.

Ik had thuis nog een tweede Motorola tv ontvanger, die voor vervanging in aanmerking kwam. Ik heb deze omgeruild voor een VIP2952.

Deze VIP2952 gebruik ik nu i.p.v. mijn VIP2260. En wat blijkt, de opstarttijd in de eco stand bedraagt nu 1.37 minuut i.p.v. 3 minuten. Een halvering van de tijd dus en aanzienlijk minder dan de maximale 2 minuten die kpn noemt. Het probleem zat dus kennelijk in de oude VIP2260 tv ontvanger.