Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.237_1 en HTML 6.240.914

Categorie:TV ontvangers
  • June 1, 2026
  • 43 reacties
  • 818 keer bekeken
Toon eerste bericht

43 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Het is geen AI bagger want de ondertiteling applicatie geeft gewoon de 888 ondertiteling. 

Je hebt alleen geen teletekst meer in terugkijken en opnames. ​@Rowi. 

Ik vind het alleen jammer dat het in het startbericht niet vermeld is.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Het was mij nog niet opgevallen, maar net hier eens even gekeken en ik vind het persoonlijk dus helemaal niks die vernieuwing, omdat het gewoon lastiger te lezen is ( maar dat zal wel aan mijn ogen liggen , daar heb ik zelf geen grip op).

Verder het verder spoelen is er niet beter op geworden.

Zo zie je maar weer een verandering is nog niet altijd een verbetering.

Wie maakt toch die rare beslissingen bij KPN en vraagt zich niet af wat de klant wil.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Zo ziet de ondertiteling op de TV+ boxen er ook uit. Ook live. ​@Wartywolfs ​@ivo46 ​@Rowi. 

Jasper van KPN
Moderator

Smaken kunnen verschillen, dat blijkt 🙂 Soms is het even wennen met zo'n wijziging als het er anders uitziet dan je gewend was. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Smaken kunnen verschillen, dat blijkt 🙂 Soms is het even wennen met zo'n wijziging als het er anders uitziet dan je gewend was. 

Je maak er maar wat van, maar ja toch echt vond ik de oude weergave prettiger voor mijn ogen, maar goed , niet iedereen heeft goede ogen.

En niet iedereen heeft uiteraard een oog aandoening , dus tja

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Zo ziet de ondertiteling op de TV+ boxen er ook uit. Ook live. ​@Wartywolfs ​@ivo46 ​@Rowi. 

Ja maar die heb ik dus niet

• July 4, 2026

Het is geen AI bagger want de ondertiteling applicatie geeft gewoon de 888 ondertiteling. 

Je hebt alleen geen teletekst meer in terugkijken en opnames. ​@Rowi. 

De term ondertiteling applicatie kan ik met de beste wil van de wereld niet koppelen aan 888 teletekst.

Wat ik op jouw afbeelding zie lijkt totaal niet op de 888 ondertiteling. Eerder de ondertiteling die ik ook via de app en website te zien krijg.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Het is de 888 ondertiteling. Alleen andere lay-outs. Zet maar eens een nos journaal aan. Begint met 888. ​@Rowi. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Ja maar dat is live en niet via terug kijken

Hoe kan de ondertiteling van teletekst zijn als er op de beide Android boxen totaal geen reguliere teletekst aanwezig is? Je moet voor de nieuwsberichten toch de teletekst app installeren.

Maar ik geloof het verder wel. We gaan waarschijnlijk te veel of topic, als het geen verband houdt met deze update.

Admin: opvolgende reacties samengevoegd

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 4, 2026

Het staat niet in het startbericht omdat het niet vanuit deze update komt.

Waar het wel vandaan komt is ons ook niet helemaal duidelijk. Het lijkt erop dat er een update tussendoor is gefietst. Gezien ook deze opmerking van Jetronimus waarin hij hogere versienummers heeft dan waar deze update over gaat.

Sinds de allerlaatste update ondervind ik problemen met het geluid bij terugkijken, het is veel zachter dan het live tv geluid. Is dat bekend?

Htmlversie is 6.240.1014

NMC is 9.0.241_1

We hebben navraag uitstaan over hoe het zit met die update en de ondertiteling.

Maar waarom zou je überhaupt oude teletekst willen. En ondertiteling is er gewoon. 

Omdat dit doorgaans beter is/was dan die AI gegenereerde bagger. Die vaak zaken letterlijk vertaald in plaats waar nodig hertaald verder zijn wat de bbc heel goed deed/doet verschillende kleuren per persoon duidelijker.

Hierover nog, hoe je ondertiteling krijgt zegt niets over over het AI-vertalingen zijn. De producent van een programma is verantwoordelijk voor de ondertiteling. Zij huren hiervoor vertaal/ondertitelbureaus in. En dat is ook het moment waarop wordt bepaald hoe zo'n vertaling wordt gemaakt. En in hoeverre daar AI bij gebruikt wordt. Het ondertitelbestand wordt vervolgens gewoon meegestuurd met de video- en audiostream en vormt zo een geheel. Of je vervolgens die ondertiteling oproept op de traditionele manier met teletekstpagina 888, of via de modernere ondertitelingsopties maakt niet uit. Het is dezelfde. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

Het is een foto van het beeld van een Arris bij terugkijken, ​@ivo46 .

Alleen de ondertiteling wordt opgeslagen. En zichtbaar via 'ondertiteling applicatie aan'.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 4, 2026

PeterG schreef:

Erik van KPN schreef: Het staat niet in het startbericht omdat het niet vanuit deze update komt

Maar het is wel uitgerold terwijl deze HTML en NMC erop staan. Iets met zo'n impact had wel aangekondigd mogen worden, ​@Erik van KPN .

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Het is een foto van het beeld van een Arris bij terugkijken, ​@ivo46 .

Alleen de ondertiteling wordt opgeslagen. En zichtbaar via 'ondertiteling applicatie aan'.

Hier met laatste software is het live ondertiteld met zwarte achtergrond en dan verschillende kleuren, ligt eraan wie praat zeg maar.

Bij terug kijken heb ik ondertiteling, maar dan is achtergrond van de ondertiteling doorzichtig en dat is voor mij dus lastiger lezen, ondanks ook verschillende kleuren ondertiteling ( afhankelijk wie praat) ( ook een Arris)

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Ik krijg dus dan die melding maar geen ondertiteling als ik een live programma via grone knop op afstandsbediening terug kijk als programma nog uitgezonden wordt , schiet mij maar lek

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Kijk ik live dan wel ondertiteling 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 4, 2026

Ja, we zien hier inderdaad ook dat dit niet goed gaat. Daar hebben we dus navraag over uitstaan, maar ik verwacht daar niet eerder dan na het weekend reactie op.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Ja, we zien hier inderdaad ook dat dit niet goed gaat. Daar hebben we dus navraag over uitstaan, maar ik verwacht daar niet eerder dan na het weekend reactie op.

Mooi dat maakt mij al tevreden