Skip to main content
Update

TV Ontvanger: Update naar NMC 9.0.241_1 en HTML 6.240.1014

Categorie:TV ontvangers
  • June 1, 2026
  • 66 reacties
  • 1202 keer bekeken
Toon eerste bericht

66 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 6, 2026

Betekent dit dan ook dat jullie op korte termijn eindelijk eens gaan overstappen op H265 streams met een veel betere beeldkwaliteit?

Moeten daarvoor niet eerst alle oude Arcadian HMB 2260 en misschien ook alle Arris VIP 2952 ontvangers vervangen zijn? Ik meen dat die alleen H264 aankunnen. Maar misschien heb ik dat mis (zou niet de eerste keer zijn…😏)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 6, 2026

Over teletekst en ondertiteling

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen. Dat heeft tot gevolg dat teletekst niet meer te openen is tijdens Terugkijken of het afspelen van een opname. Je kunt dan alleen ondertiteling aanzetten. En die ondertiteling ziet er dan ook op dezelfde manier uit als op de TV+ Boxen. 

Deze aanpassing staat los van software updates, en gebeurt volledig aan onze kant, in groepen. Als je op dit moment dus nog wel teletekst kunt openen tijdens Terugkijken en opnames, weet dat dit voor jou dan ook in de nabije toekomst zal komen te vervallen. 

En hoe kan je dan die ondertiteling aanzetten bij terugkijken want daar krijg ik dus alleen ondertiteling applicatie aan te zien, zie foto hier ergens boven in topic

Dat zou dan wel gewoon moeten werken. Heb je dit bij alles wat je Terugkijkt, of bij specifieke programma's?

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen.  

Betekent dit dan ook dat jullie op korte termijn eindelijk eens gaan overstappen op H265 streams met een veel betere beeldkwaliteit?

Is wel iets waar we naar kijken, maar is op dit moment geen concrete informatie over bekend.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 6, 2026

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen. Dat heeft tot gevolg dat teletekst niet meer te openen is tijdens Terugkijken of het afspelen van een opname. Je kunt dan alleen ondertiteling aanzetten. En die ondertiteling ziet er dan ook op dezelfde manier uit als op de TV+ Boxen. 

Deze aanpassing staat los van software updates, en gebeurt volledig aan onze kant, in groepen. Als je op dit moment dus nog wel teletekst kunt openen tijdens Terugkijken en opnames, weet dat dit voor jou dan ook in de nabije toekomst zal komen te vervallen. 

En hoe kan je dan die ondertiteling aanzetten bij terugkijken want daar krijg ik dus alleen ondertiteling applicatie aan te zien, zie foto hier ergens boven in topic

Dat zou dan wel gewoon moeten werken. Heb je dit bij alles wat je Terugkijkt, of bij specifieke programma's?

Ik heb een keer terug naar fabrieksinstellingen laten uitvoeren en het werkt 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Fijn dat het is opgelost ​@ivo46! 😊

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • July 6, 2026

We zijn onder water bezig om de klanten die een tv ontvanger gebruiken om te zetten naar dezelfde manier van streamen die ook gebruikt wordt op de TV+ Boxen.  

Is wel iets waar we naar kijken, maar is op dit moment geen concrete informatie over bekend.

Ik ben van mening dat de kwaliteit van het beeld en geluid juist iets is waarmee je je kan onderscheiden van de concurrentie. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een 4K of 8K televisie maar we kijken nog steeds naar 1080i/p. Dus content aanbieden in een hoge kwaliteit kan je veel nieuwe klanten opleveren. De meeste klanten zijn wel klaar met dat gestrooi met welkomst cadeaus, beter dit geld investeren in de kwaliteit van de aangeboden content.

WebHalla
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 6, 2026

Dat is helaas dan een onverwachtte achteruitgang door de voortgang als de ondertitelingsapp niet optioneel uit te schakelen is. Is het dan mogelijk om de teletext van de tv onder die knop te programmeren of worden de teletextdata/beeldlijnen uitgefiltert?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 7, 2026

Het terugkijken / opname gebeuren voor de Linux ontvangers wordt omgezet naar hetzelfde platform als voor TV+, apps en website. Daar wordt geen volledige teletekst opgenomen. Alleen de ondertiteling. ​@WebHalla 

De ondertiteling applicatie is gewoon in- en uitschakelbaar. Voor wel of geen ondertiteling. Standaard uit.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 7, 2026

Het is niet mogelijk om zelf te veranderen wat de knoppen doen.

Met deze aanpassing op het platform is het zo dat teletekst als geheel niet meer werkt op de stream voor Terugkijken en Opnames. Dat kunnen we ook niet aanpassen.

Om ervoor te zorgen dat mensen dan wél gewoon ondertiteling kunnen gebruiken, hebben we daarvoor dus de aparte ondertitelingsapplicatie geïntroduceerd, en die gekoppeld aan de teletekst-actie.

• July 7, 2026

Helaas lijkt er een bug in deze update te zitten. Na deze updates geen geluid meer bij terugkijken kanaal 1 t/m 11 via de arris vip2952v2.

Systeem reeds meerder malen herstart, updates gedraaid inclusief de juli update. Meerdere malen fabrieks instellingen terug gezet. Alle audio opties geprobeerd: stereo, auto, dolby. Bij normaal kijken werkt alleen “stereo”. Bij terugkijken kanalen vanaf 12 werkt alleen “stereo”.

Mijn vermoeden is dat bij terugkijken er “onderwater” door het systeem gekozen wordt voor “passthrough” waardoor geprobeerd wordt om Dolby 2.0 of 5.1 weer te geven bij kanalen (Ik vermoed dat de kanalen 1-11 standaard Dolby zijn en daar boven “stereo pcm”). Aangezien mijn tv wat ouder is en alleen stereo pcm audio via hdmi kan weergeven is er geen geluid bij terugkijken van kanalen 1-11.

wat nu??? (Ik ben overigens bang dat de nieuwe tv-box+ hetzelfde probleem heeft. Tevens raak ik dan de analoge audio uitgang kwijt, of moet ik gaan werken met een spdif-analoog converter (weer een kastje dat stroom trekt))…

De work-around voor nu is bij terugkijken 1-11 het geluid via de analoge output over de versterker te luisteren (die werkt gelukkig nog wel...).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 7, 2026

De laatste alinea zet mij nog meer op het spoor van Dolby Digital Plus, waar sommige tv's problemen mee hebben. Ik heb 't met name op Sony gemerkt. ​@SystemX 

Mijn moeder's sony uit 2016 gaf geen geluid met Netflix (app op kpn ontvanger). En inderdaad alleen via analoge uitgang ontvanger naar de stereo versterker. Netflix geeft DDP geluid. 

Inmiddels heeft zij allemaal nieuwere apparaten. Tv, ontvanger, soundbar. 

Kun je het eens proberen met hdmi geluid op "stereo" in te stellen op de ontvanger. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 7, 2026

De work-around voor nu is bij terugkijken 1-11 het geluid via de analoge output over de versterker te luisteren (die werkt gelukkig nog wel...).

Is het geluid uit je versterker, hoewel  analoog aangeleverd, beter dan uit je tv? Dan gewoon zo laten zou ik denken, ook voor live kijken…

• July 7, 2026

@PeterG : Geluid instellen op “stereo” heb ik geprobeerd. Helaas geen verbetering. Lijkt wel of bij het terugkijken geen conversie naar pcm stereo plaats vind. Het gekke is dat het enige tijd geleden allemaal gewoon goed werkte…(voor de software updates).

@Wartywolfs : op zich heb je gelijk. Maar wat me stoort is dat het altijd goed gewerkt heeft en dat er door een software update problemen ontstaan zijn. Die moeten toch gewoon opgelost kunnen worden? Tevens ben ik niet alleen en mijn medebewoners willen “gewoon” tv kunnen (terug-)kijken.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 7, 2026

wat nu??? (Ik ben overigens bang dat de nieuwe tv-box+ hetzelfde probleem heeft. Tevens raak ik dan de analoge audio uitgang kwijt, of moet ik gaan werken met een spdif-analoog converter (weer een kastje dat stroom trekt))

De TV+ box pakt alleen het Dolby geluid bij de TV zenders (die dit hebben) en zet dit zelf om naar PCM Stereo als je 'Stereo' selecteer bij de geluidsopties. Hij kan/wil geen stereo pakken van deze TV zenders.

Helaas geen fan van dat dit gebeurd, maar dat terzijde.

Dat zou betekenen dat de vip2952v2 dit dus niet zelf kan of doet.

Dan zou je dit probleem ook moeten hebben bij andere TV zenders boven de 11 waaronder TV538 (kanaal 538) of SBS9 (kanaal 19)

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 7, 2026

@PeterG : Geluid instellen op “stereo” heb ik geprobeerd. Helaas geen verbetering. Lijkt wel of bij het terugkijken geen conversie naar pcm stereo plaats vind. Het gekke is dat het enige tijd geleden allemaal gewoon goed werkte…(voor de software updates).

@Wartywolfs : op zich heb je gelijk. Maar wat me stoort is dat het altijd goed gewerkt heeft en dat er door een software update problemen ontstaan zijn. Die moeten toch gewoon opgelost kunnen worden? Tevens ben ik niet alleen en mijn medebewoners willen “gewoon” tv kunnen (terug-)kijken.

Tja terugkerend fenomeen hier bij KPN , krijg je een update door de strot gedrukt , krijg je er dus gratis en voor niks een probleem erbij.

Ik heb zelf een arris 2952, uit 2015 daar heb ik het net getest en als ik terug kijk heb ik gelukkig wel gewoon geluid.

Maar ik snap goed dat je er moedeloos van zou worden 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 7, 2026

@SystemX, heb je ook al de nieuwe TV+ terugkijk/opname streams (die met de ondertiteling app en zonder teletekst)? Het zou kunnen dat die streams andere geluidscodecs gebruiken dan de oude iTV streams.

(Bij mij is de 2952 vanmiddag in een onbewaakt moment vanuit eco-stand geüpdatet naar de nieuwste versie, hier tot dusver geen geluidsprobleem met terugkijken -kanaal 2 en 15- op m’n niet al te recente Samsung tv uit 2013 en geluidsprio op Auto, maar het zijn hier nog de oude iTV streams met teletekst, waar stereo kanalen inderdaad PCM stereo aanleveren ipv Dolby 2.0. Afwachten dus maar. Afgezien daarvan hangt er hier een recente AV receiver aan de Arris via toslink en geluidsprio Dolby, dus ik verwacht daar geen problemen mee. Maar je weet nooit…)

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 7, 2026

Oww wacht , ik zit nu naar de software versies te kijken en ik heb zelf nog de HTML versie 6.240.914 en NMC versie 9.0.237_1

Wel heel apart en dat mag KPN hier verklaren:

Je krijgt dus bijvoorbeeld geen update voor de V12 ivm het WK, maar de tv ontvangers worden momenteel dood gegooid met updates??