Skip to main content
Vraag

TV-ontvanger verliest automatische wifi connectie

• August 25, 2025
  • 11 reacties
  • 113 keer bekeken

Sinds kort verliest mijn tweede TV-ontvanger (op 1e verdieping) de automatische connectie met Wifi, als je de TV en ontvanger aanzet. Op het TV-scherm verschijnt dan de boodschap: ‘Je hebt geen internettoegang, herstart je modem. Enz… Ook staan er op het TV-scherm twee buttons: Verversen en Instellingen.

Het herstarten van de modem (stekker eruit e.d.) helpt niet, dan verschijnt dit scherm weer. Op alle mogelijke manieren proberen te herstarten, maar dat heeft geen resultaat. Vanuit de KPN-website herstarten lukt ook niet (er verschijnt dan een melding: technisch niet mogelijk). 

Als ik op de button Verversen klik, dan zie ik een lijst met Wifi-netwerken in de buurt, waaronder het eigen Wifi-netwerk. Met de afstandsbediening kan ik mijn Wifi-netwerk selecteren en de verbinding maken en TV kijken. De volgende dag is het weer hetzelfde liedje. Rara wat te doen?

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 25, 2025

Beste ​@GLeeuwen de tv-decoder bekabeld aansluiten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Bekabelen is geen optie (voorheen had ik daar Digitenne). Het heeft circa een jaar prima gewerkt, tot voor kort.  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 25, 2025

Beste ​@GLeeuwen je hebt waarschijnlijk een DIW7022 TV+ decoder.

Binnen die decoder kun je de internetkwaliteit testen bij de helpschermen.

Als daar uit komt dat de wifikwaliteit matig tot slecht is weet je wat je te doen staat.

Als je niet kunt bekabelen, kun je overwegen een powerlineset te kopen, dan heb je netwerk via je stroomnet en kun je je tv-deocder alsnog eenvoudig bekabeld aansluiten.

Voorbeeld van een powerlineset:

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/powerline/tl-pa8033p-kit/v1/

Succes.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Hoi ​@GLeeuwen, welkom op de KPN Community! Jammer dat je tv-zender boven zijn verbinding via wifi steeds verliest, terwijl het eerder wel heeft gewerkt. 

Ik ben er zelf bang voor dat dit echt komt doordat je verbinding te zwak is. Dat het heel lang heeft gewerkt, kan geluk zijn geweest. Heb je bijvoorbeeld nieuwe apparaten verbonden, of meer?

De beste oplossing is, zoals JanD ook al zegt, een kabel trekken. Is een rot klusje, maar dan kan je echt weer jaren vooruit. En dan is het ook echt veel stabieler. 

Als dat geen optie is, zou je kunnen kijken naar SuperWifi punten of andere manieren om je wifiverbinding te versterken. Zelf ben ik niet zo’n fan van powerline adapters, maar ook dat kan een uitkomst zijn.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 25, 2025

Beste ​@ikheetjeff SW#2 is in mijn optiek ook geen oplossing, want de DIW kan draadloos al geen goed signaal ontvangen, dan lukt een draadloze SW#2 ook niet en is een powerline een goed alternatief voor ​@GLeeuwen 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

@JanD ​@ikheetjeff Bedankt voor de tips, volgens het Helpscherm is de Wifi-verbinding uitstekend (na eerst handmatig verbinden) (Wifi strenght 99, speed 1200 mpbs, channel 52) en is volgens de Speedtest de download 293 en de Upload 173 mbps.  Volgens het Helpscherm kan het verder in de draadloze verbinding zitten naar het Modem of de Wifi-versterker.  Tsja...

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

(..) de DIW kan draadloos al geen goed signaal ontvangen, dan lukt een draadloze SW#2 ook niet (..)

@JanD, klopt, je moet dan niet SuperWifi naast de DIW7022 neerzetten. Dat zal niet helpen. Maar misschien dat er bijvoorbeeld wel een kabel getrokken kan worden dichter in de buurt van waar de DIW7022 staat. Halverwege een SW bekabeld aansluiten kan wel verschil maken. 

Ben dan weer geen fan van SW draadloos via Mesh met elkaar verbinden, maar zelfs dat kan meer verschil maken. 

Dacht dat die powerline adapter sneller storingen geeft? Ook met multicast pakketjes?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 25, 2025

Dacht dat die powerline adapter sneller storingen geeft? Ook met multicast pakketjes?

Beste ​@ikheetjeff en ​@GLeeuwen , je moet die powerlines dan ook uitsluitend gebruiken voor tv kijken en niet met 1 uitbreiden of de extra LAN-poort gebruiken om tevens te internetten.

Gebruik de powerlines dus óf voor tv kijken óf voor internetten, nooit gecombineerd.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 26, 2025

Goedemiddag ​@GLeeuwen , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Goed om te zien dat al de nodige nuttige reacties hebt mogen ontvangen, kun je hier verder mee uit de voeten?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 26, 2025

Dag Jan van KPN, nee, het werkt nog steeds niet en de adviezen van JanD en IkheetJeff zijn te technisch. Ik ben een leek.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • August 30, 2025

In dat geval wil ik je adviseren om hier een belafspraak voor in te plannen met onze Helpdesk ​@GLeeuwen en dat kun je via deze link regelen.

Deel je de uitkomst hier ook nog even met ons? Alvast bedankt!