Skip to main content

Ik heb onlangs een nieuwe Samsung Neo QLED 8K 65QN800B aangeschaft.
De KPN ontvanger werkt op zich goed, maar toch deze wordt regelmatig niet door de TV herkent en dat is zeer frustrerend. Ik heb hem aangesloten op de HDMI poort 1. (Ik kan hem niet op de HDMI eARC aansluiten, daar zit mijn soundbar al op). Aansluiten op een andere poort heeft geen zin, het probleem blijft zich dan ook voor doen. Zo doet ie het 2 dagen goed, en dan herkent de TV de ontvanger ineens niet meer en duurt het een tijdje voordat deze weer werkt.

Waarom wordt de ontvanger niet consequent herkent? Ik heb de ontvanger sinds oktober 2020. 
Ik heb gister ook het 4K pakket bij besteld. Is de HDMI kabel die ik bij deze ontvanger heb gekregen dan ook nog wel geschikt (dus ook voor 4K)?
Zo nee, krijg ik hier dan wel een juiste HDMI kabel voor aangeleverd? 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

Je moet hem ook niet op de eARC aansluiten, die is voor een soundbar.

Het beste kan je hem aansluiten op HDMI poort 1.

De KPN tv ontvanger zet de tv niet aan of zo en de tv zet de ontvanger niet aan.

Ook automatisch naar de HDMI poort gaan, doet de KPN tv ontvanger niet.

 

Je moet dus zelf de KPN tv ontvanger aanzetten en dan heb je op HDMI 1 beeld.😉

 

Voor 4K moet je wel een 4K HDMI kabel gebruiken en de 4K KPN tv decoder hebben.

Voor 2K (HD) maakt het niets uit (op de Arris VIP 5202 zijn de HD kanalen 100% hetzelfde als op de HD KPN tv decoder).


Zoals ik in mijn eerste bericht heb gemeld, heb ik de KPN box ook niet op de eARC aangesloten, hier zit de soundbar op.
En de box is op HDMI 1 aangesloten.
Het gaat ook niet om het aan of uitzetten. Ook al staat de box aan. Soms wordt deze niet door de TV herkent of is er geen signaal (ondanks dat de box aan staat).
Ik heb de 4K decoder , dus ga er ook van uit dat de bijgeleverde kabel hiervoor geschikt is en die werkt ook goed, want ik heb 4K zenders en deze worden perfect weergegeven. Dat werkt allemaal.

Het probleem is de verbinding tussen de TV en de KPN box, deze wordt zo nu en dan niet opgezet, en dat is frustrerend, want het duurt dan weer even voordat het wel werkt en ik moet de TV en/of decoder weer aan en uit zetten totdat het wel weer werkt.
 


Welke KPN tv ontvanger heeft u?

Hoe is deze verbonden met de Experiabox?

 

Ik denk niet dat het te maken heeft dat uw tv de KPN tv decoder herkent.

Ik denk dat de KPN tv decoder geen signaal heeft en dat gebeurd vaak als er een DVS of switch of zo tussen zit.

 

Vandaar mijn 2 vragen.

 

P.S.

Ik ga er wel vanuit dat u de TV op HDMI 1 via source zet.😉


Ik heb een Arris VIP5202 decoder
Ik heb geen Experiabox, maar de KPN Box 12.
De decoder is met UTP Cat 6 kabel direct op de KPN Box 12 aangesloten.
De decoder is op HDMI 1 aangesloten.
Geen switches o.i.d. verder.

Heb ook geen problemen met het beeld als er verbinding is.
Het lijkt wel of de handschake niet uitgevoerd wordt zo nu en dan. Ik moet dan de TV uitzetten en hem opnieuw aanzetten en na enkele keren is de verbinding er wel en werkt het weer een aantal dagen prima.
 


Hallo @PatrickBins zet de tv en de decoder eens terug naar fabrieks-instellingen en probeer de verbinding dan eens opnieuw op te bouwen, desnoods met een andere HDMI-kabel en/of andere HDMI-poort.

Iedere HDMI-kabel is in principe geschikt, zelfs de goedkope van de Action. Alléén bij veel langere kabels is een betere kwaliteit te verkiezen.

Succes.

 


Heb je toevallig een 2de KPN tv decoder?

Zo ja, heeft die hetzelfde probleem?

Is de UTP kabel wel een 1 op 1 kabel (geen cross dus)?

 

P.S.

De Box 12 is de Experiabox.😉


@joop2011 Dank je. Ik heb inderdaad een 2de decoder, maar dat is wel dezelfde Arris VIP5202. Ik zal dit deze dagen eens uitproberen. De UTP kabel is 1-op-1.

@JanD Dank je. Als het wisselen van de decoder niet lukt, zal ik dat proberen


@PatrickBins 

Als die 2de wel goed werkt, dan weet je dat deze defect is.


Hi @PatrickBins! Heb je na het advies van @joop2011 kunnen testen of de andere ontvanger wel werkt?


Hallo @Bram_ @joop2011 @JanD,

De andere KPN box had hetzelfde probleem.

Ik had de KPN box direct op de connectbox van Samsung liggen, en heb deze nu een schap hoger verplaatst. In het verleden heb ik wel eens eerder problemen gehad met apparatuur dat te dicht op elkaar stond. Of dit een oorzaak van de storing was lijkt me ergens sterk, maar de storing leek toch wel minder te worden. 
Dat het aan de kabel lag leek me ook sterk, ik heb nooit problemen met deze kabel gehad, deze werd  ook bij de box bijgeleverd)

Ik heb toch ook maar een nieuwe HDMI 2.1 kabel gekocht.
Het probleem lijkt opgelost, maar ik kan het niet simuleren. Het probleem deed zich ook niet telkens voor , maar trad willekeurig op om de paar dagen. Dus ik moet nog even aanzien, maar het lijkt opgelost.




Ik had de KPN box direct op de connectbox van Samsung liggen, en heb deze nu een schap hoger verplaatst. 

 

Wat bedoel je hiermee?

 

Normaal (beste) is:

Experiabox (KPN router modem) met een UTP kabel rechtstreeks naar de KPN tv ontvanger.

Vanaf de KPN tv ontvanger met een (goede) HDMI kabel naar de tv (bij voorkeur ingang HDMI 1).


@joop2011 Ik heb in het verleden meegemaakt dat apparaten die te dicht op elkaar stonden storingen gaven, maar dat lijkt me hier niet van toepassing.

Nogmaals, ik heb de box met een UTP kabel aangesloten en op HDMI 1 met een gloednieuwe HDMI 2.1 kabel (en niet van de minste kwaliteit).

Gister had ik wederom  het zelfde probleem.
Ik denk eerder dat het niet aan de KPN box ligt, maar aan de software van Samsung. Het probleem trad namelijk ook bij een 2e apparaat (een blue-ray speler) op.
Toen ik de TV helemaal opnieuw heb gestart (dus door de power knop ingedrukt te houden) werkte het weer wel. 

Ik ga dit probleem wel even bij Samsung neerleggen en kijken of zij hier ervaring mee hebben.
Bedank voor jullie tijd


@PatrickBins het spijt me te horen dat het probleem ook speelt op een ander apparaat. Maar dat geeft in ieder geval een goede richting om in te zoeken. 

Ik zal voor nu het topic op beantwoord zetten omdat de oorzaak gevonden lijkt. Wil je hier nog laten weten als Samsung de oplossing heeft kunnen vinden?


@Bram_ Ik heb het probleem nog af en toe gehad, maar als het voorkwam heb ik de TV letterlijk opnieuw opgestart door de powerknop op de afstandsbediening iets langer ingedrukt te houden. Dit lost het probleem weer op. Ik heb van Samsung het advies gekregen om de tv een half uur van de spanning af te halen en deze eventueel helemaal te resetten (fabrieksinstellingen). Ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad, dus hoop dat het daarmee is opgelost.