Ik heb eigen router Mikrotik RB2011 die ik 6 jaar geleden heb ingesteld zodanig dat dit werkt met KPN. Zowel internet als de tv ontvangers werken daarmee goed. Echter sinds vanochtend, 7-1-2025, komen alle twee mijn tv ontvangers niet meer door de setup en blijven op 80% staan. De helpdesk heeft wat tips gegeven maar heeft niet gewerkt (herstart, reset van software en herladen). Is er wat veranderd in het protocol voor vlan van tv signaal dat ik mijn router anders moet instellen?
Is er wat veranderd in het protocol voor vlan van tv signaal dat ik mijn router anders moet instellen?
Nee, er is niets veranderd. Kan je eens controleren of de IGMP proxy server nog netjes draait op jouw Mikrotik?
Heb je een IPv4 adres op vlan 4 van de WAN eth poort?
Wat kan ik nog meer controleren? Ik heb nog een hardware test van de tv ontvanger gedaan. Deze gaf op 1 test een fout. Dit was bij Harde schijf en geheugen test: NAND bad blocks: 825112630. Verder was alles goed.
Ik vebind via een eigen Linux router en heb hetzelfde probleem: de ontvanger blijft steken bij ‘Configuratie Laden’ op 80%. Ook sinds vanochtend.
Er is dus toch iets veranderd, of er is een storing.
Er lijkt dus inderdaad wat veranderd te zijn. Ik heb twee al wat oudere arcadyan-hmb2260 tv ontvangers. Heeft dat er misschien iets mee te maken. Anders moet ik de experiabox, die ik nog heb liggen, eens aansluiten en kijken wat die ontvangers dan doen.
Ik heb een Arris VIP2952, dus ook oud. Nooit problemen gehad, werkte altijd perfect.
Het probleem zit niet in de ontvangers, gebruik hier ook een microtik (RB4011) en had exact dit probleem. Inmiddels werkt het weer.
De aanpassing die ik heb gedaan is 10.196.128.0/20 ipv 10.142.64.0/18 gebruiken in je igmp proxy alternative subnet. Ik zag dat de dhcp-client nu een ander subnet krijgt.
Wellicht dat je dit bij jou eens kan bekijken.
suc6
Op mijn routeros 6 (hex) moet ik eens in de zoveel tijd even de igmp proxy een trap geven. De upstream en downstream regels disablen en weer enablen is voldoende.
Geen idee wat het veroorzaakt, maar het is niet vaak genoeg om me er aan te ergeren.
Hebben jullie dan wel rfc3442 classless static routes geactiveerd op die routers immers daarmee zou automatisch weer het juiste subnet in de route naar vlan 4 geplaatst moeten worden en hoef je je dus geen zorgen te maken als het IP adres van jouw router op vlan 4 een keer wijzigt.
Mijn EdgeRouter 4 heb ik al jaren geen omkijken naar. Heel af en toe haal ik hem voor regulier onderhoud even onderuit maar dat is het dan ook wel.
De dhcp client doet de option 55 en 60 zoals vermeld in de documentatie.
De optie 33 zoals vermeld in RFC 3442 doe ik niets mee, ik gebruik geen static routes overigens. Het is de dhcp klant die deze in de routing tabel zet.
Tot zover heb ik het gezien als een bug in de igmp proxy die er na verloop van mee ophoud te proxieen, om eerlijk te zijn heb ik er nooit opgelet of na de reset er iets met de routes is veranderd. Overigens kan ik maanden zonder reset dus het is geen frequent gebeuren.
De implementatie van rfc3442 is cruciaal bij een renew van de DHCP lease op vlan 4.
Hierbij zal het subnet en de te gebruiken gateway immers wijzigen op vlan 4 en als dat niet netjes verwerkt wordt in de routing tabel dan heb je de poppetjes aan het dansen en kan er geen verbinding meer gemaakt worden met het TV platform op vlan 4.
rfc3442 zorgt ervoor dat entry in de routingtabel voor het vlan 4 subnet automatisch aangepast wordt bij een renew van de DHCP lease.
Laat ik het zo formuleren, ik doe niet expliciet iets met optie 33. Eigenlijk neem ik aan dat de dhcp client dat zelf doet. De opties 55 en 60 zijn niet standaard en heb ik volgens KPN documentatie toegevoegd.
Zoals vermeld, ik krijg netjes een route op vlan 4 en die zet ik er niet zelf in.
Laat ik het zo formuleren, ik doe niet expliciet iets met optie 33. Eigenlijk neem ik aan dat de dhcp client dat zelf doet. De opties 55 en 60 zijn niet standaard en heb ik volgens KPN documentatie toegevoegd.
Zoals vermeld, ik krijg netjes een route op vlan 4 en die zet ik er niet zelf in.
Volgens documentatie:
https://help.mikrotik.com/docs/spaces/ROS/pages/24805500/DHCP#DHCP-DHCPOptions
RouterOS DHCP client asks for the following options:
- option 1 - Subnet Mask,
- option 3 - Gateway Addresses,
- option 6 - DNS Server Addresses,
- option 33 - Static Routes,
- option 42 - NTP Server Addresses,
- option 43 - Vendor Specific Information,
- option 121 - Classless Static Routes,
- option 138 - CAPWAP Access Controller Addresses.
Goedemorgen
Actie “Frisse start” stappen voor VIP2952 / HMB2260
1. Haal de plug van de stroomadapter (12V DC) uit de tv-ontvanger.
2. Haal de stekker van de Ethernet kabel uit de ontvanger.
3. Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger in zodra je 0p of 10p op het display ziet.
4. Gebruik de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger om het menu te navigeren (korte klik om te navigeren, ingedrukt houden om te selecteren)
5. Selecteer de "terug naar fabrieksinstellingen" optie, het menu sluit zodra deze geselecteerd is.
6. Druk nogmaals op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger om het menu weer te openen.
7. Selecteer de "software-verwijderen" optie, het menu sluit zodra deze geselecteerd is.
8. Doe de stekker van de Ethernet kabel weer in de tv-ontvanger. De tv-ontvanger gaat verder met opstarten en de nieuwe software downloaden.
Belangrijk! Je zal meerdere malen software updates zien, dit is verwacht gedrag, laat de tv-ontvanger rustig alle updates uitvoeren.
Actie “Frisse start” stappen voor VIP5202
1. Haal de plug van de stroomadapter (12V DC) uit de tv-ontvanger.
2. Haal de stekker van de Ethernet kabel uit de ontvanger.
3. Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger en houdt deze ingedrukt en plaats tegelijkertijd de plug weer terug in de tv-ontvanger. Blijf de stand-by knop ingedrukt houden zolang tot het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden).
4. Druk dan op de MENU-knop op de KPN afstandsbediening. Je ziet nu een menu op je tv.
5. Selecteer "terug naar fabrieksinstellingen" en druk op OK.
6. Selecteer "software-verwijderen" en druk op OK. (Indien deze optie knop niet te selecteren is, kan je door naar de volgende stap)
7. Selecteer in het tabblad 'Afsluiten' bovenaan het menu en kies 'Afsluiten zonder opslaan'.
8. Doe de stekker van de Ethernet kabel weer in de tv-ontvanger. De tv-ontvanger gaat opnieuw opstarten en de nieuwe software downloaden.
Belangrijk! Je zal meerdere malen software updates zien, dit is verwacht gedrag, laat de tv-ontvanger rustig alle updates uitvoeren.
Volgens documentatie:
https://help.mikrotik.com/docs/spaces/ROS/pages/24805500/DHCP#DHCP-DHCPOptions
RouterOS DHCP client asks for the following options:
- option 1 - Subnet Mask,
- option 3 - Gateway Addresses,
- option 6 - DNS Server Addresses,
- option 33 - Static Routes,
- option 42 - NTP Server Addresses,
- option 43 - Vendor Specific Information,
- option 121 - Classless Static Routes,
- option 138 - CAPWAP Access Controller Addresses.
rfc3442 Classless Static Routes gaat niet over option 33 maar over option 121 en die wordt dus al meegegeven.
Nu je het zegt … had even verder moeten lezen in de RFC. ;)
Heb de instructie gevolgd maar bij mij werkt het nog niet. Nadat ik de optie “terug naar fabrieksinstellingen” en “software verwijderen” werkt het overigens wel zolang ik de vervolg update maar uitstel. Nadat alle updates zijn geïnstalleerd loopt het vast bij 80% configuratie laden
Heb de instructie gevolgd maar bij mij werkt het nog niet. Nadat ik de optie “terug naar fabrieksinstellingen” en “software verwijderen” werkt het overigens wel zolang ik de vervolg update maar uitstel. Nadat alle updates zijn geïnstalleerd loopt het vast bij 80% configuratie laden
Welke type TV ontvanger heb je en welke DNS servers gebruik je?
Bij ons hetzelfde. Beide HMB2260 ontvangers lopen vast bij 80%.
Heb jij ook een Mikrotik router en zo ja, welke DNS server gebruik je?
Dit topic gaat over TV ontvangers i.c.m. met een Mikrotik router maar het issue wat hier besproken wordt komt zo te zien dus ook i.c.m. andere routers voor.
Het ligt blijkbaar ook niet aan de gebruikte DNS servers immers jij gebruikt gewoon de standaard DNS servers van KPN.
En als een "Frisse start" dan ook niet meer werkt dan wordt het wel een hele uitdaging om die TV ontvanger weer aan de praat te krijgen.
Ik denk de vervolgvraag van
Community lid
Dan moet ik de Experiabox gaan afstoffen , gaan we doen
KPN zou ook kunnen aangeven wat er is gewijzigd, dan weten wij met onze eigen routertjes waar we moeten zoeken.
KPN zou ook kunnen aangeven wat er is gewijzigd, dan weten wij met onze eigen routertjes waar we moeten zoeken.
Er is naar mijn weten helemaal niets gewijzigd maar als dat wel zo zou zijn dan is KPN in het kader van de vrije routerkeuze verplicht om de instellingen benodigde instellingen te publiceren. Sterker nog, KPN is verplicht dit vooraf de publiceren zodat leveranciers en gebruikers van andere routers zich op die verandering voor kunnen bereiden.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.