Skip to main content
Update

TV Ontvangers: Update naar NMC9.0.248_2 en HTML6.248.912

Categorie:TV ontvangers
  • September 23, 2026
  • 8 reacties
  • 233 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Interactieve TV Update september 2026

NMC9.0.248_2 en HTML6.248.912 

Inleiding

In onze vorige Product Update vertelden we over de software update voor de iTV-ontvangers. Inmiddels staat er een nieuwe update klaar met verdere verbeteringen en bugfixes. Zo pakken we opnieuw problemen met zwart beeld bij opnames en terugkijken aan. En er is ook goed nieuws voor ESPN-kijkers met een 5202 tv-ontvanger: UHD-ondersteuning voor ESPN komt beschikbaar.

Wat zit er in deze updates?

In deze update pakken we opnieuw problemen met zwart beeld bij het afspelen van opnames en terugkijken aan. Zo werken we achter de schermen verder aan een stabielere kijkervaring. En daarnaast is er natuurlijk het concretere nieuws: ESPN in UHD op de 5202 tv-ontvanger⚽

ESPN kijken in UHD

Heb je een VIP 5202 tv-ontvanger? Dan komt met deze update de mogelijkheid beschikbaar om ESPN in UHD te kijken.
De UHD-mogelijkheid wordt na de volledige software-uitrol aangezet. Je hoeft deze mogelijkheid dus niet direct na de software-update te zien.

Goed om te weten: UHD komt niet beschikbaar op de 2260 en 2952 tv-ontvangers.

Wanneer kan ik ESPN in UHD kijken?

Eerst wordt de nieuwe software volledig uitgerold naar de iTV-ontvangers. Daarna wordt de mogelijkheid om ESPN in UHD te kijken aangezet.

Wil je hiervan gebruikmaken? Dan kun je ESPN UHD zelf inschakelen via de instellingen van je tv-ontvanger. Zie het plaatje hieronder:

Heb je een 5202 en zie je UHD nog niet? Dan kan het dus zijn dat de volledige uitrol nog niet is afgerond.

Wanneer komen deze updates?

• Pilotgroep: 22 en 24 september 
  • Uitrol: 29 september t/m 2 oktober

De pilotgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een pilotgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een pilotgroep toe te voegen.

Nuttig om te weten: HTML versus NMC

De software van de tv-ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De NMC is degene met het versienummer dat begint met 9. De HTML begint met 6. 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig. 

Daarnaast is er de DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

8 reacties

• Topper
  • September 23, 2026

Hoezo wordt 'TV+ Box 5202' genoemd? Lijkt me verwarrend aangezien de 5202 natuurlijk geen TV+ is.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • September 23, 2026

Je bent er als de kippen bij, ​@Robin_vz. Klopt, goed gezien! Dat is inmiddels aangepast.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 23, 2026

"UHD-ondersteuning voor ESPN komt beschikbaar."

Ik ga het beleven. In die periode logeer ik weer bij mijn moeder. Met VIP5202 ontvanger. 

In hoeverre is overigens 1080 P 50 via itv beschikbaar? Ook alleen VIP5202?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • September 23, 2026

Wat bedoel je precies Peter, ik heb nu even niet een iTV ontvanger bij de hand maar de 1080P 50 Hz moet kiesbaar zijn in het menu onder Beeldschermresolutie. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 23, 2026

Volgens mij regelt dat alleen het uitgaande signaal vanaf de ontvanger via HDMI naar de tv, het inkomende signaal wordt daarnaartoe omgezet in de ontvanger (in dit voorbeeld zelfs vanuit SD). Blijft de vraag over of de itv ontvangers ook een inkomend 1080P50 signaal aankunnen. De 5202 waarschijnlijk wel aangezien die ook 4K en UHD afhandelen, maar ik heb zo mijn twijfels over de 2952, laat staan de 2260.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 23, 2026

Wat bedoel je precies Peter, ik heb nu even niet een iTV ontvanger bij de hand maar de 1080P 50 Hz moet kiesbaar moeten in het menu onder Beeldschermresolutie. 

Dat is alleen de uitvoer. Heb het over de aanvoer vanuit kpn. Bij TV+ is die al ruim een jaar 1080 P 50, 14,4 Mbps. Ruim voor uhd dus. Ik vroeg me af hoe de SDR situatie voor ESPN er nu voor staat bij Interactieve TV.  ​@Alex van KPN 

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Kan het zijn dat de update ervoor zorgt dat in eerste instantie de verbinding met de modem verbroken wordt? Gisteravond gingen ineens twee ontvangers op zwart en na het herstarten van de internet adapters, werd meteen een download geïnitieerd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2026

Hoi ​@Desireegroit 

Met internet adapters bedoel je 'draadloze' verbindingsset, neem ik aan. 

Als je eco gebruikt gaan ook die bij de ontvangers op laag stroomverbruik. Het kan bij aanzetten dan voorkomen dat ze niet op tijd online zijn voor de data verbinding. 

Maar goed. Je weet hoe het op te lossen.