Skip to main content

Op 13 sep jl. heb ik glasvezel gekregen, begin oktober ben ik met glasvezel gaan werken, tot op heden stapelen de problemen zich op;

  • DVS vaak opnieuw opstarten
  • regelmatig melding STB-ufa-03, vaak duurt het vrij lang voordat deze verdwijnt
  • regelmatig stilstaand beeld
  • geluid vaak hakkerig
  • opstarten internet vaak geen verbinding pas na enkele seconden

Deze problemen had ik met UTP (bijna) nooit. IK zit nu enkele weken op glasvezel, maar ben het nu zat. Ik ga weer terug naar mijn oude UTP situatie. Sorry, ik heb zeer slechte ervaringen met glasvezel.

O ja, mijn internet is niets sneller.

Ik ga weer terug naar mijn oude UTP situatie

Heel verstandig om de DVS (tussen modem en ontvanger) weer te vervangen door een kabel (UTP). Het modem heeft 4 UTP (gele) poorten voor apparaten.

Of bedoel je DSL, dus de koperdraadverbinding met internet. Daar zal kpn je niet meer op aansluiten.

Als een website voorheen in 7 seconden laadde met een 50 / 5 DSL verbinding, zal dat met een 200 / 200 (of meer) verbinding hetzelfde zijn. Want dat is dan gewoon de snelheid waarmee ie verzonden wordt. Ca 10 tot 15 Mb/s namelijk.


Thx voor je reactie.

Mijn verhaal klopte niet helemaal. In de oude situatie maakte ik gebruik van DSL (zwart) en voor 1 tv een DVS. Nu met glasvezel maak ik gebruik van 3 DVS voor 2 TV's. Ik berijp uit jouw uitleg dat de DSL niet meer werkt als ik terug zou willen, klopt dat?

Overigens ben ik ook al jaren tevreden over de KPN maar helaas…..


3 DVS voor 2 TV's.

Als dat 3 x de DVS 1200 is zou dat best moeten werken. Zit er echter nog 1 (of meer) oude 200 versies in de keten dan gaat dat met 2 tv's te veel problemen geven. De 200's zijn niet geschikt voor meer dan 2 adapters in de keten.

Maar aanbevolen wordt het niet. Bekabeld voor de tv ontvangers is altijd het best.

Ik berijp uit jouw uitleg dat de DSL niet meer werkt als ik terug zou willen, klopt dat?

Klopt. DSL wordt niet (meer) aangesloten als er op glasvezel geleverd kan worden. In zo'n gebied wordt er 3 jaar voor uitgetrokken om DSL gebruikers nog op FttH over te zetten. 3 jaar na de aanleg van FttH gaat DSL helemaal uit.


Hoi @Wout54, met die melding en haperingen is het niet prettig tv kijken natuurlijk! Dat kan aan de DVS liggen zoals Peter al aangeeft, is het mogelijk om het zonder die apparaten te proberen? Op het moment dat je die verstoringen hebt, wat doet het internet dan? Blijft dat nog wel werken of hapert dat ook (even)? Je zegt wel dat de snelheid gelijk is gebleven, dat hangt ook af van het abonnement. Als je een downloadsnelheid had van 50 en dat nog steeds hebt maar op glasvezel, zal dat niets hoger geworden zijn. Als je daarbij een andere snelheid hebt gekozen zou dat natuurlijk wel moeten veranderen. Kan je dat toelichten?


In het verleden had ik 1 TV verbonden via DVS, de oude 200 serie, nooit problemen. Omdat de glasvezel aansluiting in de meterkast was geplaatst moest het modem verplaatst worden naar de meterkast (ondoenlijk om kabels naar de 1e verdieping te trekken) en moest dus beide TV's op een DVS aansluiten, dus een 3e DVS moest er komen, gekocht in de winkel voor € 45, dit bleek inderdaad een 1200 te zijn, na veel gepiel heb ik alles aan de praat gekregen maar in de combinatie zit dus het probleem begrijp ik, tja en dat ik 2 verschillende DVS'sen gebruik kan ik verder niets aan doen, volgens mij is dit een probleem van de KPN. Ik kan in de winkel vragen of ze nog aan een oud type kunnen komen anders zou ik dus 2 nieuwe DVS'sen moeten kopen, sorry erg klant onvriendelijk.

Als ik de TV aanzet zit ik niet achter internet, en andersom. Dus weet niet of of er verstoringen zijn. Als ik internet opstart moet ik wel ong. 10 sec totdat het werkt, ook dat heb ik in de oude situatie nooit gehad, eigenlijk had ik vroeger nooit problemen. 


 Ik kan in de winkel vragen of ze nog aan een oud type kunnen komen

Dat is helemaal zinloos. Met 3 x een 200 houd je helemaal geen snelheid en stabiele verbinding meer over. 

3 x een 1200 lost je probleem eerder op.

De capaciteit van een 200 is, met 2 adapters, ongeveer 20 Mb/s. Met een derde adapter wordt dat ongeveer 14 Mb/s. Dat is (te) weinig. Het maakt dan niet uit of die derde adapter wel een 1200 is met grotere capaciteit. Het is zo snel als de zwakste broeder.

Je kan nog proberen met de 1200 bij het modem en de twee 200's bij de ontvangers maar ja……. De 200 is al ruim 10 jaar oud. Dat is oud in de internet/electronica wereld.

De 200 is ook veel gevoeliger voor gebruik met verschillende fase en verstoringen op het lichtnet. Een led systeem met adapter en dimmer is drama.

Als ik internet opstart moet ik wel ong. 10 sec totdat het werkt,

Begrijp niet wat je bedoelt met '’als ik internet opstart" …..

Als ik internet activeer op m'n mobiel duurt het ook éventjes (gebruik zowel Samsung browser als de Google Chrome browser op de mobiel).

En via de laptop duurt het ook even voordat er uit slaapstand verbinding is. En vanuit “uit” (na afsluiten) nog wat langer natuurlijk.


Voor mij zit er dus niets anders op dan 2 nieuwe DVS'sen te kopen…...jammer dat ik in de winkel er niet op ben gewezen dat er verschil zit in DVS'sen, koop je 1 DVS dan weet de verkoper dat je al met DVS werkt en dan is het handig dat je erop gewezen wordt.

Met opstarten van internet bedoel ik, als ik mijn laptop opstart.

Als ik dit allemaal van te voren wist was ik niet over gegaan op glasvezel.

Peter, thx voor je reacties.