Skip to main content

Hoi,

Deze week ben ik klant geworden en heb ik tv en internet geïnstalleerd.

Alles werkt, maar als ik de tv aanzet:

  • krijg ik wel beeld
  • maar het beeld is ongeveer een zesde van mijn tv-scherm grootte
  • gecentreerd op het scherm 
  • en zonder geluid

Ik heb ontdekt dat ik het kan oplossen door even van source te wisselen. Wanneer ik dan terug wissel, krijg ik wel een gewoon beeldvullend scherm met geluid.

Het is echter wel vervelend want ik wil natuurlijk gewoon meteen een ‘normaal’ beeld en geluid als ik de tv aan zet. Hoe kan dit worden opgelost?

Ik heb zowel modem als tv ontvanger al opnieuw opgestart (stroom eraf en na halve minuut erop) maar dat lost het probleem niet op.

Dank alvast!

Ik krijg ineens een déjà vú. Zoiets?

 


Nee, het is niet de gids. En ik krijg ook geen zwart scherm.

 

Tv is een Philips. Er is een vergelijkbaar topic maar daarin wordt geen antwoord meer gegeven.


Het enige dat ik kan bedenken is dat de TV picture-in-picture functionaliteit heeft en dat je naar de verkeerde bron kijkt. Je moet de TV niet op TV bron zetten maar op die waar het “kastje" op zit.


Ik weet nog niet helemaal wat je bedoelt, maar het klinkt als een logisch idee en goed om te controleren, dank! Ik ga er morgen naar kijken!


Helaas, het is iets anders vrees ik.

Vreemde is ook dat het allemaal gewoon werkte toen ik bij de vorige provider zat. De tv is verder niet veranderd. Ik heb met behulp van de installatie-app de tv ontvanger geïnstalleerd wat sec neerkwam op het vervangen van de apparatuur van de vorige aanbieder naar KPN.

Nogmaals, e.e.a. werkt, maar wel pas nadat ik de source even heb gewisseld naar een andere input en vervolgens heb teruggezet

Ik heb inmiddels ook:

  • de sources gewisseld (dus normaliter gebruik ik HDMI2 voor tv, 1 voor DVD/Blu-ray en 3 voor Chromecast; nu heb 1 en 2 omgedraaid);
  • een andere HDMI-kabel gebruikt.

Het probleem blijft bestaan, dus het zit 'm niet in de HDMI-poort of -kabel.

Net ook gebeld met KPN, die hebben de software geüpdatet/opnieuw erop gezet, maar dit heeft geen effect. Ze geven aan dat de tv ontvanger die ik heb verder ook in orde is, dus ze vermoeden dat het probleem in mijn tv zit … 

En dat vind ik natuurlijk wel raar, aangezien het voorheen allemaal naar wens werkte. Misschien dan toch maar gaan bellen met Philips, want ik heb de beeldscherminstellingen al bekeken en die kloppen gewoon.

 


Hier heb ik geen verklaring voor … misschien dat je met de zoom/format of hoe die knoppen ook heten nog wat kan redden.


Zo geeft mijn Philips het weer als de instelling voor beeldformaat op “ongeschaald” staat ingesteld en via scart kabel is verbonden. Zet de instelling format op “breedbeeld” en het zal weer goed weergegeven worden.

Dit ligt aan de tv (instelling format; zie de philips-afstandsbediening)

Zo te zien ook oudje, dus kan ook vervangen worden.


Dank Peter en Obelisk.

Het beeld heb ik inmiddels groter, nu het geluid nog. Ik zal er zelf wel mee gaan stoeien; tv weg doen vind ik wel heel makkelijk (maar ook duur en zonde en slecht voor het milieu enz. ;)

Het werkte goed met de vorige provider, dus het moet nu ook gewoon kunnen werken.

Nogmaals dank!


Mogelijk herkent de tv (oudje tenslotte) geen Dolby geluid. Check eens hoe de geluidsuitvoer (op HDMI) staat via Menu: Instellingen → Geluid. (tabje HDMI)

Heb je wel geluid op een radiokanaal? (v.a. 801) Of bv. op FOX (16)?

 

Het beeld heb ik inmiddels groter

Neem aan via de knop 'format’ op de Philips ab.

 

 tv weg doen vind ik wel heel makkelijk (maar ook duur en zonde en slecht voor het milieu enz. ;)

Duur? Je koopt een nieuwe 32 inch al voor nog geen € 150. (niet smart)
Slecht voor milieu? Je gooit 'm toch niet weg? Bij mij gaan ze naar familie/vrienden of de kringloop. Mijn vorige staat nu in de slaapkamer. Zonder tv ontvanger maar met Chromecast.