Skip to main content
Vraag

TV storing bij gelijktijdig gebruik van 2 TV ontvangers

• June 11, 2025
  • 23 reacties
  • 209 keer bekeken

Ik heb een Fritz modem (gehuurd) 7490, met daarop 2 TV ontvangers aangesloten.Beide zijn bekabeld.Als ik (zoals gisteren) naar een voetbalwedstrijd beneden kijk, en mijn vrouw op bed naar haar favoriete serie kijkt, is er zowel boven als beneden niet te kijken..Stilstaand TV, geen geluid enz.Het is net of het modem gelijktijdig kijken niet aankan.Is hier iets aan te doen?Beide aansluitingen voor TV op het modem is hier voor gebruikt.Voor de rest geen problemen.

Ben benieuwd! mvg, Maarten van Dijk.

23 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 11, 2025

U zegt alles aangesloten met UTP kabel.

1. Maar zit er toevallig een DVS, splitter, switch, of iets anders tussen?
  2. Welke KPN tv ontvanger heeft u? 
  3. Gehuurd? Via KPN? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Beste ​@maarten73 heb je glasvezel of xDSL (koper)?

Wat is je abosnelheid en wat is je werkelijke internetsnelheid, bekabeld gemeten op 1 pc met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 11, 2025

Hier kan je de snelheid van je internetverbinding meten.

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Joop en Jan, dank voor het bericht.

Ik heb een glasvezelverbinding, gemeten snelheid is down 200,5, up 240,2, is conform het abonnement.

De verbinding beneden is rechtstreeks tussen modem en de Arris VIP 5202 TV-ontvanger.De verbinding naar boven gaat via een SIP repeater naar ook een Arris VIP 5202 TV-ontvanger.Alle apparatuur behalve 2 SIP repeaters is gehuurd van KPN.De SIP repeaters waren de welkomst geschenken van KPN😊.

Bij de installatie door KPN is dit zo aangesloten.

Hoop dat je hier voloende aan hebt? mvg, Maarten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Beste ​@maarten73 wat zijn SIP repeaters? Kun je daar eens een afbeelding van plaatsen?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 11, 2025

SIP repeater van KPN?

Welke heb je?

Ik hoop geen DVS (dus via het 230 volt netwerk), zo ja haal die er zo snel mogelijk tussenuit.

Gaan ze wel allebei naar een separate UTP ingang op de Fritz Box?

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Nee, geen 220V adapters.Het zijn die Super WIFI 2 , van die platte zwarte apparaatjes, werken wel zeer goed,en ze zijn separaat op de modem aangesloten.

mvg, Maarten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Nee, geen 220V adapters.Het zijn die Super WIFI 2 , van die platte zwarte apparaatjes, werken wel zeer goed,en ze zijn separaat op de modem aangesloten.

mvg, Maarten.

Zijn ze bekabeld of draadloos aangesloten op de router ​@maarten73 ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2025

Hmm. Kpn SuperWiFi in combinatie met Fritzbox in plaats van kpn modem. Vind ik apart. 

Dan moet één SuperWiFi wel bedraad aan het modem in deze situatie. 

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Ze zijn allebei bedraad aangesloten.

Bij het afsluiten van het abonnement zat er een KPN standaard modem bij.(Weet het type nummer niet meer)Het Wifi signaal was zo sterk, dat ik maar 1 repeater nodig had.Bij de Fritz was een extra repeater noodzakelijk.Het werkt super hier , Wifi in het hele huis is 90 tot 100%.Ik zou de repeater boven eens er tussen uit kunnen halen,misschien dat het helpt.

mvg, Maarten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • June 11, 2025

Het kan aan mij liggen, maar ik ben even de weg kwijt.

Je zegt dat de 2 stuks Arris VIP 5202 beide bekabeld zijn aangesloten.

Dan is de Super WIFI 2 toch niet van toepassing voor de KPN tv ontvangers Arris?

Want met bekabeld aangesloten bedoelen we;

Dat de KPN tv ontvanger (in dit geval de Arris VIP 5202) rechstreeks zonder tussenkomst van WIFI met 1 UTP kabel meteen worden aangesloten op de modem / router (de Fritzbox)

Als 1 (of beide) Arris tv ontvangers met een UTP kabel zijn aangesloten op een Super Wifi 2 box, dan zijn ze niet rechtstreeks (dus niet bekabeld) aangesloten. Dan werken ze via WIFI.

En in dat geval moet 1 Super WIFI 2 box worden verbonden met een UTP kabel op de Fritzbox en de andere met een UTP kabel op de 2de Super Wifi 2. Je hebt 2 ontvangers van Arris, dus 1 ontvanger moet dan zo wie zo rechtstreeks (zonder tussenkomst van iets) met een UTP kabel verbonden zijn met de Fritzbox.

Ik hoor graag hoe het precies is aangesloten.

• Auteur
  • Helper
  • June 11, 2025

Ik zal het ff opsommen: Ik heb 4 aansluitingen UTP op een Fritz modem.Aansluiting 1 gaat met UTP kabel naar een desk top PC.Er zit verder niks tussen.Aansluiting 2 gaat via een UTP kabel rechtstreeks naar de TV-ontvanger, een Arris.Zit ook verder niks tussen.Aansluiting 3 gaat via een UTP kabel naar de slaapkamer en is aangesloten op een Wifi super 2.Van daaruit een UTP kabel naar de TV ontvanger, een zelfde Arris.Aansluiting 4 gaat naar een hub met 3 aansluingen, naar radio, kerkwebradio en smart TV.

De Wifi super 2 werken subliem, en hebben een zeer sterk signaal.Acherop de super wifi2 zitten 2 UTP ingangen.De gele is de binnenkomende UTP kabel , daar naast komt de UTP kabel die naar de TV ontvanger gaat.Zou daar dan een switch tussen kunnen zitten?

Zo ziet het er hier uit.Beide TV ontvangers werken apart prima.Echter als beide ontvangers aan staan, krijg ik storing en/of slecht beeld op beide TV's.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2025

Waar is nog wifi voor nodig. Zo ik lees is alles bekabeld. Alleen smartphones dan.

En bedoel je met hub eigenlijk een switch??? Die heeft IGMP snooping?

Op zich lijkt het allemaal prima. Heb je IGMP proxy wel aan staan op de Fritzbox? Want als die uitstaat kan dit dus wel gebeuren. 

• Auteur
  • Helper
  • June 12, 2025

Peter, dank voor je bericht.

Ik heb nu het volgende gedaan:De super wifi2 die tussen het modem en de tv-ontvanger op de slaapkamer staat er tussen uit gehaald, het modem is nu rechtstreeks met de TV-ontvanger verbonden.Ik ga vanavond testen, of het probleem dan opgelost is.Overigens, het wifi signaal op de slaapkamer is nu  nog 82% bij 5 MHz.Dat moet dus goed te doen zijn, dacht ik.

Ik kom er verder nog op terug.

mvg, Maarten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 12, 2025

Ik heb in de slaapkamer een wifi signaalsterkte van 50 % op de smart-tv. De tv app daarin werkt nog prima. Net als  de andere apps. M'n telefoon, voor radio op de Bluetooth speaker daar, ook.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie dat de community jou al goed probeert te helpen, ​@maarten73! Heel fijn. Is het nog gelukt om te testen zonder de SuperWifi 2 ertussen?

Daarnaast ben ik ook nog benieuwd of de hub die jij gebruikt (ik vermoed dat dit een switch is) IGMP snooping ondersteund. Hier lees je waarom dit belangrijk is: IGMP snooping, wat is het en waarom is het belangrijk?.

• Auteur
  • Helper
  • June 13, 2025

Of de storing er nu tussen uit is, heb ik nog niet getest.Wel heb ik nu tussen het modem en de TV-ontvanger niks meer zitten, geen switch meer.Het van KPN gehuurde Fritz modem 7590 daarvan kan ik nergens vinden of deze IGMP ondersteund is.Misschien dat jullie daar gegevens van hebben?Desalniettemin,de switches zijn er tussen uit.Verder ben ik dik tevreden met deze service van KPN.

Mocht ik er weer last van krijgen, meld ik me hier weer.Iedereen bedankt voor de hulp!

Mvg, Maarten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 13, 2025

Beste ​@maarten73 bij AVM, de fabrikant van de FB's, kun je detail-info opvragen en inzien.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 13, 2025

De 7590 heeft IGMP snooping. Kpn gaat geen modem verhuren waarmee KPN TV niet werkt. Zonder IGMP zouden bij één ontvanger al alle poorten en de wifi dicht slaan. 

Maar het kan uitgezet staan op die. Vandaar de vraag. Log in op de 7590 om IGMP proxy te checken als de storing voorkomt. 

Oh. Aangezien je een Fritzbox en 5202 ontvangers hebt... heb je een xs4all abonnement?

• Auteur
  • Helper
  • June 13, 2025

Niet dat ik weet. Ik ben begonnen met de experia 12 modem, later omgewisseld met de Fritz 7590.Een keer storing gehad met de verbinding, werd zeer snel opgelost.Bovendien heb ik het verder uitgebreid met de Fritz Fon 6 telefoon, werkelijk een openbaring op dat gebied.Maar ik zal eerst even testen of de storing weg is.

Mvg, Maarten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 19, 2025

Geen nieuws is goed nieuws. (???)

• Auteur
  • Helper
  • June 19, 2025

Inderdaad, ik ben van de storing af.Het heeft zich niet meer voorgedaan.Ik zou daar nog op terug komen….waarvan Acte!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Mvg, Maarten.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat fijn, ​@maarten73! Veel kijkplezier gewenst. 😊