Skip to main content
Vraag

TV stottert en 1GB glasvezel abonnement is met WiFi maar 168mb

• March 23, 2026
  • 15 reacties
  • 233 keer bekeken

Ongelooflijk. Ik ben overgestapt van Odido, vanwege een goede aanbieding bij KPN met een TV. Ik heb nu al spijt. Constant stotterend beeld bij bewegingen wanneer die horizontaal door het beeld gaan. Modem en glasvezel kastje al meerdere malen spanning er minimaal 1 minuut afgehaald. Stotteren is niet alleen in KPN TV+  App op Chromecast, maar ook op app telefoon. Chromecast heb ik met lan aangesloten, om te kijken of het beter zou worden. Niet dus. Ook met TV kastje geen verschil. En met WiFi haalde ik vanavond maar net 168mb download snelheid. Zelfs Ziggo heeft meer. Bij Odido heb ik nooit last van stotterend beeld gehad. Ik zie ook veel klachten van anderen. Alle oplossingen geprobeerd, maar geen succes. Hoe kan dit KPN. Ligt dat aan de glasvezel ingang? 

15 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

Hallo ​@Henny vH ,

Dit werkt niet zoals het hoort. Probeer eens een totale reset van het modem:

• Auteur
  • Topper
  • March 24, 2026

Ik had ook al een totale reset uitgevoerd. Morgen kan ik weer van alles uitproberen. Vandaag overdag heb ik daar nog geen tijd voor. Maar de hard reset had ik al geprobeerd.

• Auteur
  • Topper
  • March 24, 2026

De Chromecast heb ik via LAN aangesloten. Ik heb ook een speedtest met de LAN op de PC gedaan. Die is mooi 925mb down en up ook. Dus dat zit wel goed. Maar daarom snap ik ook niet,  dat er toch wat haperingen te zien zijn, bij horizontale bewegingen door het beeld. Wanneer er verticale bewegingen zijn, dan zie je dat niet. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 24, 2026

OK, sluit de TV+-ontvanger eens bekabeld aan. En check de beeldinstellingen. Staat de ontvanger op Multicast? En staat de automatisch beste beeldkwaliteit aan? 

Check verder dit topic voor meer instellingen: 

• Auteur
  • Topper
  • March 25, 2026

Hallo Noordzee,

De TV ontvanger had ik natuurlijk ook al bedraad aangesloten en de instellingen aangepast, zoals u aangeeft. Ook dat mag niet baten. Het lijkt mij meer, of een probleem van de glasvezel kabel te zijn, of van het modem. 

• Auteur
  • Topper
  • March 25, 2026

Mijn TV is een 4K TV. Ik zie wel, dat meerdere mensen met 4K problemen hebben met happerend beeld.

• Auteur
  • Topper
  • March 25, 2026

Ik heb inmiddels weer wat verder gekomen. KPN TV kastje geeft overigens geen beeld op de 4K TV. (Dat was ik vergeten aan te geven hierboven) Wel op de HD TV.

Op de 4K TV, heb ik de Chromecast 4K instellingen op de volgende manier aangepast:

Weergave en geluid > Geavanceerde weergave-instellingen > Gamemodus toestaan > Uitgeschakeld

Weergave en geluid > Framefrequentie van inhoud afstemmen > Niet naadloos

Systeem > Ontwikkelaarsopties > HW-overlays uitschakelen > Inschakelen

Weergave en geluid > Resolutie > niet op Automatisch (wat 4K 60 Hz aangaf), maar op 4K 50 Hz gezet.

Haperen is nagenoeg weg. Morgen komt mijn bestelde Cat 6 kabel binnen. Ik ga dan de Cat 5 kabels vervangen door deze. Dan kan ik ook de Chromecast weer met LAN aansluiten. Ik zal mijn vervolg na installatie van de kabel weer laten weten. Voor nu is het in ieder geval weer fijn, om weer nagenoeg zonder haperingen te kunnen kijken. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 25, 2026

Er bestaan nog geen reguliere 4K uitzendingen, dus HD is goed genoeg met de juiste apparatuur en instellingen.

• Auteur
  • Topper
  • March 26, 2026

Nieuwe Cat6 kabel komt later vandaag binnen. Maar ook de WiFi is erg laag weer vandaag. Ik heb nu maar 157mb Download op Wifi , bij mijn abonnement van 1GB. Dat kan toch niet? Kan KPN de Glasvezel misschien eens controleren? 

• Auteur
  • Topper
  • March 27, 2026

Cat6 afgeschermde kabel aangesloten. Rechtstreeks vanaf het  modem. Beeld met Chromecast rechtstreeks aangesloten op de kabel is nu goed. TV kastje werkt niet op de 4K TV. Die werkt alleen op de HD TV. Het is een heel gedoe geweest, maar het lijkt nu goed. Ik moet nog even afwachten of het in de avond misschien anders is, omdat mensen in de wijk dan ook thuis zijn. En dat zou het Glasvezelnetwerk misschien kunnen beïnvloeden.

De settings van de Chromecast heb ik weer op 4K 60hz staan, omdat deze nu goed werkt.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 28, 2026

Goedemorgen ​@Henny vH , bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op onze Community :)

Zo te lezen lijkt alles inmiddels al wat beter te gaan en dat stemt mij dan weer positief! Waar ik in eerste instantie even benieuwd naar ben, is welke snelheid je nu haalt via de wifi, is dat nog verbeterd? Ik begrijp dat je met een bekabelde verbinding wel gewoon de goede snelheid haalt dus het signaal komt goed binnen van buitenaf. Nu blijft wifi wel gevoelig en ga je ook altijd snelheid inleveren zodra je draadloos gaat werken maar ik denk ook dat er een hogere snelheid te halen moet zijn dan de 157 Mbit/s die je eergister had gemeten. 

Ik moet nog even afwachten of het in de avond misschien anders is, omdat mensen in de wijk dan ook thuis zijn. En dat zou het Glasvezelnetwerk misschien kunnen beïnvloeden.

Ben heel erg benieuwd of je nog verschil hebt gemerkt en hoop natuurlijk dat alles inmiddels gewoon werkt zoals je dat mag verwachten 🙏🏻 Maar mocht je onverhoopt toch weer (of nog steeds?) problemen ervaren, laat het hier dan ook vooral weten, we denken graag met je mee!

• Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

Omdat de WiFi snelheid zo laag bleef, heb ik van een collega tijdelijk de box 12 van hem mogen gebruiken, om te kunnen testen. 

Bijgevoegd zie je de uitslagen. De hoge snelheid werd met het modem van mijn collega gehaald. De zeer lage snelheid komt van het modem, wat ik van KPN ontvangen heb bij mijn abonnement. Ik zou graag dat modem om willen ruilen, want die is duidelijk niet goed.

Robert Brink
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik zou eens in het modem kijken op welke band (2.4/5 GHz) je ontvanger verbindt, want op 2.4 GHz is de maximale snelheid vaak maar 150 Mbps. Als dat stabiel is, is meer eigenlijk niet nodig voor HD tv.

Aan je glasvezel zal het niet liggen als die met Odido gewoon werkte, en een cat5e kabel kan ook gewoon 1 Gbps aan tot wel 100 meter.

Ik vermoed dat een ander WiFi kanaal ook wel kan helpen.

• Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

Hallo Robert,

Het ligt ook niet aan de glasvezel. Daarbij hebt u geen gelijk, want Odido zat op de paarse efiber aansluiting en KPN zit op de oranje glasvezel kabel. Het zit duidelijk in het modem. U hebt waarschijnlijk mijn laatste bericht niet gelezen, dat een andere KPN 12 box wel Anneke Wifi geeft. De instellingen had ik op beide KPN boxen hetzelfde staan. 2.4 en 5 Ghz beiden aan.

• Auteur
  • Topper
  • March 28, 2026

Hallo Robert,

Het ligt ook niet aan de glasvezel. U hebt u geen gelijk met de aansluiting van de glasvezel, want Odido zat op de paarse efiber aansluiting en KPN zit op de oranje glasvezel kabel. Het probleem zit duidelijk in het modem. U hebt waarschijnlijk mijn laatste bericht niet gelezen, waarin ik aangegeven had, dat een andere KPN 12 box wel goede snelle Wifi geeft. De instellingen had ik op beide KPN boxen hetzelfde staan. 2.4 en 5 Ghz beiden aan.

Daarom wil ik ook graag de box 12 omruilen voor een nieuwe box 12.