Skip to main content

Ik ben nog geen maand klant bij KPN.
Mijn woning is eindelijk aangesloten op glas en dat leek me een betere techniek dan de coax waar ik nog noodgedwongen gebruik van maakte.
Een KPN monteur heeft alles aangesloten met nieuwe kabels etc.
Ik heb hetzelfde probleem.
Om de zoveel tijd (bij elke tv kijk sessie) valt het beeld even 1 a 2 seconden weg.
Het is me nu ook al 3 keer gebeurd dat het dan terug komt zonder geluid …
TV en ontvanger opnieuw opstarten werkt vaak wel, maar dat wil je niet als je lekker iets zit te kijken.

Ook heb ik soms bij het aanzetten een wazig roze beeld, alsof het niet gedecodeerd wordt.
Ook dan moet ik weer uit en aan doen. Voor mijzelf is dat irritant, maar mijn kids hebben geen idee wat dan te doen … Het begint ondertussen behoorlijk irritant te worden.

Ik heb de reset opties al gedaan.
Ook via menu opnieuw installeren helpt niet.

Heeft iemand tips voor mij?
Begin al spijt te krijgen van de overstap naar KPN :(

Is de ontvanger direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch en werkt internet wel goed bekabeld?


Bij mij was het probleem (3 seconden beeld op zwart) met 100% kans te reproduceren door een TL balk (met ouderwetse starter) in mijn garage aan te schakelen. Soms ging de TV (LG oled) zelfs helemaal op tilt en herkende hij het signaal van de settopbox niet meer. Ik moest dan de TV uit en aanzetten om weer beeld te krijgen. Ik heb dit ook geprobeerd met een Dell computermonitor op de settopbox en dan trad het probleem niet op. Het wordt dus blijkbaar niet veroorzaakt door de settopbox van KPN. Ik ben zelf elektronicus en het leek mij een EMS (Electro Magnetic Susceptibility) probleem van de HDMI poort op de LG TV. Blijkbaar voldoet die Koreaanse troep niet aan de eisen die daar binnen de EU aan worden gesteld. Het viel mij op dat het HDMI kabeltje dat bij de settopbox wordt geleverd vrij dun is. Ik heb het doorgeknipt en het heeft een vrij slechte afscherming (alleen enkelvoudige folie en geen geweven koper). Ik heb de HDMI kabel tussen settopbox en TV vervangen met een goede kwaliteit kabel die geschikt is voor 4K HDMI 2.0 en zowaar was het probleem hier geheel mee opgelost!! Blijkbaar pikt het goedkope HDMI kabeltje van de settopbox stoorsignalen op waar de HDMI poort van bepaalde TV’s niet tegen kan. Dit kunnen stoorsignalen zijn die veroorzaakt worden door het inschakelen van een TL buis maar bijvoorbeeld ook het inschakelen van de motor van een wasmachine of de compressor van een koelkast. Ook onweer kan een verstoring veroorzaken want bij bijna elke onweerflits ging bij mij de TV ook even op zwart. Ik zou dus eerst eens proberen om de HDMI kabel te vervangen.


Alles is direct aangesloten.
Ik zal eens een nieuwe HDMI kabel proberen, heb er helaas geen meer liggen en aangezien de winkels gesloten zijn de komende tijd zal ik nog even moeten doorbijten …
Bedankt voor de feedback!


Ik zie dat je al aardig op weg bent geholpen, @PL074. :blush:  Je kunt tegenwoordig veel online bestellen, ook nieuwe kabels. Neem hiervoor eens een kijkje bij AlleKabels.