Skip to main content

Mijn ouders hebben een KPN Glasvezel aansluiting van 200/200.

Het valt ze op dat als mijn broer daar zijn PS5 aanzet om dingen te downloaden, dat de TV er in het hele huis uitklapt.

We gebruiken daar Netgear Switches met IGMP Snooping (GS108Ev3 & GS105Ev2)

ExperiaBox: V10

Verder zijn er 2 SuperWifi punten aanwezig, de wifi op de V10 staat uit.

De PS5 en de TV ontvangers zijn bekabeld via de switches.

Iemand een idee?

@wjb weet dit. Iets met voorrang in je interne netwerk. 


Ben benieuwd naar @wjb zijn reply :grin:

Thanx @DennisA78 voor de tip!

KPN gaf aan dat we de verbinding konden upgraden naar 1000/1000 maar weet niet of dat de oplossing gaat zijn.


@wjb weet dit. Iets met voorrang in je interne netwerk. 

Ik heb ook last gehad van haperingen op de TV ontvangers als één van de computers een Microsoft update ging verwerken.

Ik heb nooit mijn vinger op het pijnpunt kunnen leggen.

De beschikbare bandbreedte werd ook in die situatie bij lange na niet gebruikt.

Het verhogen van de gecontracteerde snelheid heeft dan ook geen enkele zin. Het is ook een beetje een vreemd voorstel van KPN immers er wordt ook nog eens QoS gebruikt waarmee IPTV voorrang krijgt op Internet en daarnaast is de 1Gbps van de lijn sowieso al beschikbaar voor IPTV. Het is alleen Internet dat gecapt wordt op die 200Mbps, de rest van de lijncapaciteit blijft beschikbaar voor IPTV.

 

Dit is overigens één van de redenen waarom ik mijn TV ontvangers op een apart vlan heb geplaatst. Daarmee heb ik dat probleem dus niet. Dat betekent eigenlijk dat er iets gebeurt met multicasting bij dergelijk downloads vanaf die PS5.


@wjb je bedoelt een apart VLAN netwerk voor de tuners? Maar die hang je dan uiteindelijk weer aan de ExperiaBox V10 toch?


Je kunt de TV ontvangers alleen op een apart vlan plaatsen als jouw router ook vlans ondersteunt. Dat doen de Experia/KPN Boxen niet dus dat gaat jou niet helpen.

Ik noemde het om aan te geven dat multicasting naar alle waarschijnlijkheid de boosdoener is en dan is er ineens ook weer een correlatie met de grote hoeveelheid meldingen van de beruchte STB-NMC-400 fout.


@wjb wat is volgens jou de meest makkelijke oplossing? Ik kan een FritzBox huren via KPN, heeft die wel die functie?

De tuners bridged opstellen kan volgens mij niet meer. En dan nog er wordt gebruik gemaakt van de Netflix app, die werkt niet in bridged modus toch?

Ook is er een vaste telefoon aansluiting aanwezig, die moet functioneel blijven.


Ook een FRITZ!Box ondersteunt geen vlans.

Hoe is die PS5 aangesloten?

Met een netwerkkabel?

Zo ja: Via een switch of rechtstreeks en als via een switch, wat is het merk en type en welke andere apparaten zijn daar op aangesloten?

 

Heb je toevallig ook Experia WiFi's of "super"WiFi's in gebruik?


@wjb De PS5 is aangesloten via een netwerkkabel op een Netgear GS108Ev3.
Die switch is weer aangesloten op een andere Netgear GS108Ev3. En die gaat weer naar de ExperiaBox V10.

Alles hangt samen met switches, zowel GS108Ev3 als GS105Ev2.

IGMP Snooping staat bij alle switches aan.

Er zijn 2 Super Wifi's in huis.

Andere apparaten die ik zo kan bedenken, ben daar nu niet:

  • Superwifi
  • Printer
  • NAS
  • IP Camera
  • 2x 4K Tuner (IPTV)
  • 2x Smart TV
  • Onkyo Receiver
  • Philips Hue Bridge
  • Nintendo Switch
  • PlayStation 5 dus
  • 2x AppleTV 4K
  • MacBook Air

De problemen zijn echter echt pas ontstaan sinds de PS5 in beeld kwam.


Als je gaat downloaden met die PS5 zie je dan het knipperpatroon van de leds op die switches veranderen? En dan gaat het mij met name om andere poorten dan de poort waar de PS5 op aangesloten is en de poort richting V10.


Als je gaat downloaden met die PS5 zie je dan het knipperpatroon van de leds op die switches veranderen? En dan gaat het mij met name om andere poorten dan de poort waar de PS5 op aangesloten is en de poort richting V10.

@wjb @PanaromicTiger ik vond dit wel interessant en heb even op Internet gekeken. Het is een bekend probleem, maar er staan geen oplossingen. In een andere draad gaf ik het advies om even contact op te nemen met Sony. Misschien zijn er wel al patches. 


@wjb Nee, ik zie naast de PS5 en de Uplink poort geen afwijkend knipper gedrag.


@CorL Kan je misschien wat linkjes posten? :)


@CorL Kan je misschien wat linkjes posten? :)

 

https://www.bing.com/videos/search?q=ps5+downloads+killing+bandwidth&qpvt=ps5+downloads+killing+bandwidth&FORM=VDRE

 

 https://www.reddit.com/r/PS5/comments/kfvv01/ps5_downloads_killing_bandwidth/

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/kw13hs/ps5_using_absurd_amounts_of_bandwidth_and/

https://psradar.com/blogs/entry/34672-ps5-downloads-killing-bandwidth/

 


Je zou op de Netgear switch natuurlijk een rate limit van 64Mbps op 128Mbps op de poort van de PS5 kunnen zetten.

Ik verwacht echter geen verbetering omdat ik het vermoeden heb dat het niet de PS5 zelf is die het probleem veroorzaakt.

Aan de andere kant, niet geschoten is altijd mis. :wink:

Zet zowel de Ingress Rate als de Egress Rate.


Download je toevallig torrents?


@Pauwerful Nee, ook geen usenet


@wjb Ik ga het proberen, die rate limit. Al moet ik dan een keer daar zijn, want krijg mijn broer zo niet uitgelegd hoe hij in de switch dat moet instellen.


@wjb De rate limit gaan we hopelijk vandaag even proberen. Mijn broer gaat zo wel alle switches loshalen en alleen een tuner en de PS5 rechtstreeks op de V10 aansluiten, wifi uit.

Denk niet dat het dan verschil maakt, maar dan hebben we in ieder geval uitgesloten dat het aan 1 van de switches of kabels ligt.


@wjb en de rest…

We zijn er denk ik uit.

De PS5 stoort niet als je deze rechtstreeks aansluit op de ExperiaBox V10.
We hebben nu de switches van de tuners en die andere van de PS5 rechtstreeks verbonden met de V10, dus niet via nog een switch. Dan gaat het wel goed.

Nu even afkloppen en nog even aankijken.


@PanaromicTiger 

Klapt de TV eruit binnen 260 tot 520 seconden nadat de download op de PS5 is gestart?

Ervaren jullie het probleem niet als je alleen gebruik maakt van de Netgear GS105Ev2 switches zonder de GS108Ev3?


@Glamdring de TV klapte er vrijwel direct uit na het starten van een download.

De 2e vraag, geen idee, de PS5 is verbonden met een GS108Ev3. Vanwaar deze vraag? Het zijn in principe dezelfde switches toch? Enkel het aantal poorten is anders naar mijn weten?


@PanaromicTiger 

Ik weet uit eigen ervaring dat de 8-poorts versie enkele problemen heeft die zijn kleinere broer niet heeft, vandaar mijn vragen.

Ik draai met de 5-poorts versie al meerdere jaren probleemloos achter een Fritz!Box onder alle omstandigheden.

Misschien interessant om het toch eens te bekijken of het probleemaan de 8-poorts versie ligt.


@Glamdring ik merk vooralsnog geen verschil tussen die 2 switches. Enige verschil is dat hier een ExperiaBox V10 hangt en geen Fritz!Box.


Ik weet uit eigen ervaring dat de 8-poorts versie enkele problemen heeft die zijn kleinere broer niet heeft, vandaar mijn vragen.

Ik ben wel benieuwd welke problemen jij dan ervaren hebt met de GS108Ev3?


@wjb 

Met de Netgear GS108Ev3 achter mijn Fritz!Box 7490 kreeg ik als ik een download startte, die de volledige bandbreedte benutte, dan ging mijn iTV HMB 2260 setup box klapperen, c.q. haperen en moest ik van zender wisselen om dan vervolgens meteen weer te gaan haperen. Dit gebeurde altijd binnen 260 tot 520 seconden nadat de download was gestart.

Ik weet niet of dit komt door de combinatie Fritz!Box ↔️ Netgear switch, maar toen ik deze verving door de 5 poorts versie heb ik er nooit meer last van gehad. Ik was wel benieuwd of dit euvel ook voorkomt met een Experia Box.

Overigens had ik met de GS108Ev3 wel een work-around bedacht door IGMP Snooping uit te schakelen en gebruikt te maken van Port Based VLAN’s. Dan doet het euvel zich ook niet voor op de 8-poorts versie.

Maar vanwege mijn ervaringen hiermee adviseer ik dus om geen GS108Ev3 aan te schaffen, maar zijn kleinere broer en als je meer poorten nodig hebt, twee achter elkaar te zetten.