Skip to main content

Ik loop tegen iets 'vaags' aan dat mogelijk wel/niet te maken heeft met mijn TV i.c.m. de KPN TV box.


Specs:

TV: Sony KD-49XF8505
Speakers: KEF LSX
TV box: Arris VIP2952V2
Switch: TP Link TL- SG105E
Modem: Experia Box v10A
Provider: KPN
Telefoon: Sony Xperia XZ2 compact

De speakers zitten optisch aangesloten op de TV. De TV zit via HDMI (ARC) aangesloten op de TV box.
De TV box zit met een ethernetkabel aangesloten op de switch, de switch met ethernetkabel op het het modem.


Probleem

Het viel mij op dat in een aflevering van American Dad er geluid lijkt te missen.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=ZO59Yepj7Qw
Terugkijken via KPN; American Dad! van di 11-02, 9:54 - 10:41.

In het filmpje kan je duidelijk horen dat het geluid voor "Te gek, schat.", "Zeker, schat.", "Dinsdag, dierentuindag." niet uitgezonden wordt.

Ik dacht eerst dat het mogelijk aan een geluidsinstelling van de TV lag in combinatie met de speakers. (Netflix ziet 'ze' namelijk ook als een 5.1 set terwijl het stereo is). Om dit uit te sluiten heb ik de speakers uitgezet en de TV gebruik laten maken van de interne (TV) speakers. Hierbij treed hetzelfde probleem op.

Omdat ik het nu toch wat vaag begon te vinden heb ik mijn telefoon met de KPN iTV app erbij gepakt. Ik heb dezelfde aflevering via de app op mijn telefoon ook terug gekeken. Daarbij heb ik wel geluid voor de boven beschreven zinnen.

Als laatste heb ik vanuit de app de aflevering gecast naar mijn TV en ook nu had ik wel geluid voor de boven beschreven zinnen.

Dus al met al een lekker vaag verhaal waar ik nu een concreet voorbeeld van heb.
Ik dacht het namelijk al eerder te hebben waargenomen.


Vraag

Is er iemand die hier een verklaring voor heeft?

Goedeavond de ARC HDMI geeft ook geluid door  misschien IS  dat het probleem 🤔 DE tv kunt u het beste VIA HDMI kanaal 1 zetten 👍


Goedeavond de ARC HDMI geeft ook geluid door  misschien IS  dat het probleem 🤔 DE tv kunt u het beste VIA HDMI kanaal 1 zetten 👍

Bedankt Cornelis, dit is inderdaad de oplossing. Bedankt voor de suggestie! Ook het stereo effect is gigantisch verbeterd. Ik krijg een beetje het gevoel dat met de TV box op HDMI ARC het geluid (van sommige kanalen) samengevoegd wordt naar mono.

Ik ben nog wel benieuwd waar (technisch) dit gedrag vandaan komt, maar daar waag ik nog wel even een Googletje aan :)

 

 


Fijn dat het is opgelost, @AJM94 . Hier is nog wat info over HDMI ARC te vinden:

https://www.homecinemamagazine.nl/2012/07/wat-is-hdmi-arc-audio-return-channel-en-hoe-werkt-het/

 

Voor andere vragen weet je ons te vinden!