Skip to main content

Wij hebben sinds deze week voor het eerst TV+ via glasvezel d.m.v. DIW7022, via utp, dus niet draadloos. Ik gebruik een eigen router. Internet en TV+ werkt, maar geen dolby digital geluid. Nu heb ik begrepen dat dit alleen live werkt, dus multicast. Hoe kan ik zien of multicast ook daadwerkelijk gebruikt wordt door de DIW7022? Deze staat wel ingesteld ingesteld op multicast, maar als ik omschakel naar unicast merk ik geen verschil, live TV blijft dan ook werken.

Ik gebruik een eigen router.

Wat is het merk en type van jouw router?

Had je voorheen ook de "oude" TV ontvangers aan die router hangen?


Nee, voorheen geen TV ontvangers gehad, router is een Asus RT-N66U met Merlin Fork.


Nee, voorheen geen TV ontvangers gehad, router is een Asus RT-N66U met Merlin Fork.

Dan is nu dus de vraag of die Asus correct ingericht voor KPN TV.

Kan je het verbruik meten op die Asus en kan je zien welke WAN verbindingen actief zijn?


Daar ga ik eens induiken, zie het zo een twee drie niet. Een vraagje om zeker te zijn: schakelt de DIW7022 automatisch naar unicast als mulitcast niet beschikbaar is, ook al staat de configuratie wel op multi?


Een vraagje om zeker te zijn: schakelt de DIW7022 automatisch naar unicast als mulitcast niet beschikbaar is, ook al staat de configuratie wel op multi?

Ja, de TV+ Box schakelt automatisch naar unicast als er geen verbinding gemaakt kan worden met het multicast TV platform. De instelling (Video mode) blijft hierbij gewoon op "Mukticast" staan.


Hoi @fredd_1001 . Gelukkig krijg je al tips van wjb.   Die weet alles over het gebruik van eigen routers.

Wat TV+ en dolby betreft.  Voorlopig zit het alleen bij de multicast streams, idd.  Dus ook niet bij opnames of live terugkijken. Dat is allemaal unicast en (voorlopig) stereo.    Ik hoop dat je het samen met wjb aan de praat krijgt. 


Een vraagje om zeker te zijn: schakelt de DIW7022 automatisch naar unicast als mulitcast niet beschikbaar is, ook al staat de configuratie wel op multi?

Ja, de TV+ Box schakelt automatisch naar unicast als er geen verbinding gemaakt kan worden met het multicast TV platform. De instelling (Video mode) blijft hierbij gewoon op "Mukticast" staan.

Het probleem is opgelost. De VLAN4 config in de router was niet juist. Een regel in de JFFS scriptfiles stond verkeerd. Dank voor de input, dat heeft me op t juiste spoor gezet.


Mooi zo! Nog tips voor mensen die dezelfde setup als jou gebruiken?


Ja

  • Indien je TV+ box via een switch op je vaste netwerkaansluiting zit waar ook andere apparaten zitten, gebruik IGMP snooping. Anders flood je die nodes en wordt de boel traag of loopt vast.
  • De TV box laat nergens zien of er Multicast of unicast wordt gebruikt wanneer de instelling op multicast staat (waarom niet KPN?). Dus gaat er iets verkeerd op je thuisnetwerk waardoor kpn VLAN4 niet beschikbaar is, krijg je geen melding.
  • Je kunt zelf bepalen wanneer multicast gebruikt wordt door de box op het start menu te zetten (met onderin de diverse TV kanalen) een live voorvertoning zichtbaar is. Of indien je audio installatie tijdens het bekijken van een kanaal weergeeft dat dolby surround geluid beschikbaar is.

Dankjewel. Dit is ongetwijfeld nuttig voor de meelezers!