Skip to main content

KPN is een uitstekende provider met maar 1 grote misser: TV5 Monde ontbreekt.

Is het wellicht een idee om een extra zenderpakket op te zetten met zowel Italiaanse-, Spaanse- als Franstalige zenders (incl. TV5 Monde natuurlijk).

Als er een omvangrijk Duits-. Turks- en zelfs Hindi-pakket aangeboden kan worden lijkt mij een zo’n pakket toch niet te veel gevraagd.

…..en het maakt KPN pas een echte topprovider.

Ja, '’aardig'’ van TV5. Veel meer vragen dan KPN wil bieden en vervolgens dat soort teksten in hun advertenties zetten. Dan wil ik (en mogelijk kpn) ze al helemaal niet meer!
Terwijl ik graag naar Franse thrillers kijk. Maar dan wel ondertiteld want m'n Frans is heel slecht.

Ikzelf gebruik al 10 jaar geen papieren gids meer, maar alleen de EPG. Dan ga ik geen geld aan een papieren gids besteden.

Er zijn wel meer providers die TV5 vanwege de hoge inkoopsprijs niet doorgeven (o.a. Youfone, Canaldigitaal/Tweak, BudgetThuis, Jonaz, SKP).
Alleen T-mobile is een echt landelijke provider die TV5 heeft. Overigen, ziggo, caiway, delta, zijn in regio's niet te krijgen.

Gelukkig heb je (ook) als consument keuzevrijheid, toch?

Met TV5 Monde, TVE en Djazz.tv erbij zou kpn wat mij betreft een compleet aanbod hebben.

Dat TV5 een te hoge prijs zou vragen is natuurlijk puur speculatie.

Het is weliswaar de argumentatie van KPN dat de onderhandelingen met TV5 niet tot resultaat hebben geleid vanwege de te hoge kosten maar niemand weet, wat TV5 voor doorgifte vroeg en wat KPN bood. KPN is natuurlijk een bedrijf dat gericht is op het maken van winst en opteert daarom voor zo laag mogelijke kosten. Persoonlijk denk ik echter, dat het met de hoge vraagprijs van TV5 wel mee zal vallen. De zender is (met  de schotel) vrij te ontvangen: als TV5 een dezelfde verdienmodel zou nastreven, dan zou  de zender ongetwijfeld ‘achter de decoder’ zitten, net zoals bijvoorbeeld RTL en SBS.

Dat Youfone en BudgetThuis TV5 niet in het programmapakket hebben opgenomen is natuurlijk logisch: zij zijn wederverkopers van de interactieve TV van KPN en dus afhankelijk van wat KPN aanbied.

Dat geldt ook voor SKP. Deze koopt haar signaal in en haar leverancier heeft TV5 ook niet meer in het aanbod, zo las ik eens in de Telstar, die in de omgeving van Pijnacker wordt verspreid. 

 


Het is nog steeds geweldig schandaal dat KPN nu al jaren na alle dringende verzoeken van de abonnees alsmaar halsstarrig blijft weigeren TV5 Monde door te geven, met als idioot argument dat daar te weinig naar gekeken zou worden. Alsof al die waardeloze pulpzenders die je gratis en ongevraagd krijgt thuisbezorgd wél zoveel kijkers zouden trekken! Een ander, even idioot argument dat me durft te hanteren is dat doorgifte van TV5 voor KPN ‘te duur’ zou zijn! Alsof KPN zo'n armlastige provider is waar men elke cent moet omdraaien, wat een gotspe! En waarom kan ZIGGO bijvoorbeeld deze zender dan wél probleemloos doorgeven, zodat de kijkers daar elke dag kunnen genieten van al die prachtige, klassieke films uit de rijke Franse filmcultuur, mét Nederlandse ondertiteling! Films die KPN abonnees nu al jaren volstrekt onnodig moeten ontberen! De arrogantie die hier uit spreekt is werkelijk weerzinwekkend! En dan heeft men de brutaliteit aan te komen zetten met ‘France 2’ als alternatief. Uitsluitend in het Frans, dat in het middelbaar onderwijs vrijwel is afgeschaft. Alsof daar dan zoveel Nederlanders naar zouden kijken. Een zender met voornamelijk Frans nieuws, waar we hier echt op zitten te wachten natuurlijk, en verder vooral heel veel reclame en flauwe spelletjes en talkshows. Wanneer komt er een eind aan deze volkomen respectloze klap in het gezicht van de KPN- abonnee, die kennelijk door de Hoge Heren van KPN totaal niet serieus genomen wordt? En die al jaren hier in Forum zijn beklag over doet? En nu heeft men de brutaliteit bij de abonnee aan te komen met dat ‘Gratis Plus Pakket’, met véél trompetgeschal. Uiteraard wéér zonder TV5 Monde. Ik heb dat Plus Pakket al jaren, het was inbegrepen bij mijn abonnement, voor een paar euro extra. Een dode mus dus. Wat is het toch betreurenswaardig dat KPN indertijd is geprivatiseerd. Men koketteert natuurlijk wél graag met dat kroontje, alsof de Rijksoverheid hier nog steeds een vinger in de pap zou hebben. Wás dat maar zo, dan waren er over dit misselijke beleid allang Kamervragen gesteld!


Ik ben weg bij KPN, geen TV5Monde…
Heb gekozen voor T-mobile. Ook niet alles, maar wel tv5.


Ik zou ook graag TV5 (en andere franstalige zenders) via KPN hebben. Er zijn echter meerdere wegen die naar Parijs leiden:

  • op mijn LG smart TV kun je de TV5Monde app installeren en zo kijken, het zou me niet verbazen dat ook andere tv leveranciers dergelijke apps hebben.
  • Via internet kun je TV5Monde afspelen op je pc/tablet en evt streamen naar TV