Skip to main content

Wanneer zien we nu eindelijk TV5 monde terug bij KPN?

@Addus Gezien het grote aantal verzoeken om TV5 weer aan te bieden zonder adequate reacties van KPN, kom ik tot de conclusie dat ook jij een roepende in de woestijn bent.

Mijn enige hoop is dat er straks zo veel roependen in de woestijn staan, dat onze smeekbeden eindelijk worden verhoord.


Even heb ik overwogen om mijn Forumnaam Roepende in de woestijn te maken...toch maar van afgezien. Op dit moment zitten mijn fulltime collega's Frans te vergaderen over hoe de examenresultaten voor Frans op havo en vwo omhoog gekrikt kunnen worden. Ik zou zeggen: als de KPN nou 's doet wat ze beloven (het is mij ruim voor de zomer verzekerd bij mijn overstap dat in het najaar TV5 Monde weer in het zenderpakket zou komen), dan nemen ze in ieder geval een deel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en helpen ze de middelbare scholieren en hun docenten om makkelijker toegang tot actueel Frans nieuws en ondertitelde films en series te krijgen.

Ja, ik weet heus wel dat via Netflix het een en ander te zien is, maar dan moet je op zoek naar iets waarvan je als leerling nog niet weet dat het bestaat, en het aanbod via TV5 is uiteraard gevarieerder dan dat van Netflix. En voor iedereen die beweert dat het aanbod van France2 toch ook prima is om Frans te leren: je leert een taal echt veel sneller als je luistert naar wat er gezegd wordt en tegelijkertijd de vertaling ziet. Als je zonder of met beperkte kennis van het Frans gaat kijken, dan pik je veel minder makkelijk op wat er gezegd wordt, laat staan dat je er iets nieuws bij leert.

Kortom: KPN, breng TV5 terug op de tv, eventueel in een pakket - zoals iemand anders suggereerde - met Spaans en Italiaans, en er zullen heel veel liefhebbers van Romaanse talen en docenten in die talen de KPN eeuwig dankbaar zijn! En help die docenten bij het normaliseren en aanleren van het Frans aan onze jongeren - het is nog steeds een verplichte vreemde taal op havo en vwo!!!


Actueel Frans nieuws is geen probleem @Juf Frans . Het nieuws van france 2 is hetzelfde als op tv 5.

Verder ben ik het wel met je eens. Voor Franse films met ondertiteling kunnen we maar af en toe bij de VRT terecht. 


Er moeten meer roependen in de woestijn komen. Daarmee vervalt het KPN argument dat er geen belangstelling voor TV5 is.


Het is gewoon een gevalletje kosten/baten. TV5 is voor doorgifte een redelijk dure zender. KPN kan zien hoeveel klanten naar een zender kijken. In de periode dat KPN TV5 nog doorgaf was het aantal kijkers te minimaal om de hoge kosten voor doorgifte re rechtvaardigen.


Hallo @Addus ,

Precies wat @TvG2016 ook aangeeft.

Deze vraag wordt vaker gesteld. Ga er maar niet vanuit dat dit op korte termijn gebeurt.  

Ik heb ooit wel is ergens gelezen dat deze zender een hoge doorgiftevergoeding vraagt van de providers. Weet alleen de bron niet meer.... En de interesse in dit soort zenders is best laag. 

De moderators hebben ook meerdere malen aangegeven dat er jaarlijks zenderwijzigingen zijn, maar dat er geen nieuws is over deze zender.

Maar mensen die persé TV5 willen zien, kunnen een klein schoteltje plaatsen. TV 5 en nog een reeks andere Franstalige zenders zijn gratis te ontvangen via de satelliet.

 


Ik wou je net er bij betrekken voor alternatieve ontvangst mogelijkheden.

Een schotel, dat weet ik, maar krijg je dan het zelfde programma, met dezelfde geluid en ondertitel kanalen ?

En, online, dat heb ik wel eens bekeken maar ik raakte de weg kwijt in de site van TV5 (alweer een poosje terug)

Wie weet er meer ?


TV5 heeft ondertitels.

Als je Frans wilt leren, moet je juist kijken naar een Franse zender zonder ondertitels.

En die heeft KPN. 😉

 

P.S.

Ik zie liever meer Engelstalige zenders. 😉😊


en helpen ze de middelbare scholieren en hun docenten om makkelijker toegang tot actueel Frans nieuws en ondertitelde films en series te krijgen.

En help die docenten bij het normaliseren en aanleren van het Frans aan onze jongeren 

Ik wou je net er bij betrekken voor alternatieve ontvangst mogelijkheden.

Een schotel, dat weet ik, maar krijg je dan het zelfde programma, met dezelfde geluid en ondertitel kanalen ?

Wie weet er meer ?

@Juf Frans : De middelbare schooljeugd van tegenwoordig kijkt nog maar heel beperkt TV. Hun interesse ligt veel meer in de online-wereld van het internet. En zover ik kan beoordelen al helemaal nauwelijks in het aanbod van de zender TV5. 

Ik heb die zender dus (gratis) via de satelliet en hou het meestal niet langer dan een seconde of 30 uit. Het aanbod lijkt voor een groot deel te bestaan uit wat dramatische films. Tenminste : Dat zie ik iedere keer als ik langszap. 

@KeesYagi

In mijn ontvanger kan ik Nederlandse ondertiteling instellen en dat heb ik natuurlijk gedaan. Uiteraard is het programma hetzelfde als het bij bepaalde providers wordt doorgegeven. Sterker nog : Voor de meeste buitenlandse zenders wordt het satellietsignaal als bron gebruikt en wordt dat doorgeprikt. Ik weet dat van een forumlid hier die de ontvangstschotel(s) heeft neergezet in een KPN-gebouw voor de verspreiding via KPN-TV.    

Je hebt ook nog TV5 Monde (zonder Europe). Dat is niet Nederlands ondertiteld en daar zie je veel meer nieuwsprogramma's.

Mijn persoonlijke mening (niet zo belangrijk natuurlijk...) is dat ik totaal niet op die zender zit te wachten bij KPN. Want dat zou ook een verhoging van het abonnement gaan opleveren. Tenslotte wil TV5 ook geld zien voor de doorgifte. 


Mooi, kan er iemand  vertellen of er een mogelijkheid is om via internet te kijken ?


  ​​​​

De moderators hebben ook meerdere malen aangegeven dat er jaarlijks zenderwijzigingen zijn, maar dat er geen nieuws is over deze zender.
 

 

Over de jaarlijkse zenderwijzigingen gesproken...... die is er dit jaar nog niet geweest voor KPN iTV, dus er kan nog steeds wat gebeuren. Blijven hopen, anders blijft het zo stil en weinig vooruitgang...


Mooi, kan er iemand  vertellen of er een mogelijkheid is om via internet te kijken ?

Nee, niet (legaal) vrij te ontvangen via internet. Wel bij bepaalde providers met een abonnement (ook) via hun app beschikbaar. 

 

Aanbieders

CAIWAY

EPG-nummer van het kanaal41

PackBasic

Websitehttp://www.caiw.nl

Telefoonnummer+31 (0)88 2249 111

 NL

DELTA

EPG-nummer van het kanaal500

PackBasic

Websitehttps://www.delta.nl

Telefoonnummer+31 (0)800 5150

 NL

KABEL NOORD

EPG-nummer van het kanaal160

PackBasic

Websitehttp://www.kabelnoord.nl

Telefoonnummer+31 (0)519 701 701

 NL

T-MOBILE

EPG-nummer van het kanaal421

PackBasic

Websitehttps://www.t-mobile.nl/thuis

Telefoonnummer +31(0)800 7123

 NL

ZIGGO

EPG-nummer van het kanaal71

PackBasic

Websitehttps://ziggo.nl

Telefoonnummer+31(0)900 1884

 NL

 


Met een klein beetje rondkijken kom ik dit tegen :

https://playtv.fr/television/tv5-monde-europe/

Eerste 3 maanden op proef en dan . . .

Is dat het juiste programma ?

Het lijkt me toch logisch dat zo’n omroep ook via internet te zien zal zijn, zoals dat vaker het geval is, schotels raken overbodig met de komst van snel internet.


Het gaat niet om het bereik bij deze zenders maar om het verdienmodel. Het verdienmodel is niet inkomsten uit reclame maar uit doorgiftevergoeding. Dan is overigens FTA satelliet een vreemde eend in de bijt naar dit komt omdat de roots van TV5 bij satellietdistributie ligt. En satelliet toch nog bij redelijk veel providers in en buiten Europa als aanvoersignaal wordt gebruikt.

Of deze app goed voor u is dat hangt af van wat u wilt. Ik vermoed dat bij deze app geen Nederlandse ondertitels worden aangeboden. Het lijkt mij zo op het eerste oog de Franse versie van TV5 die bij deze app wordt geleverd. Het is een tijd geleden dat ik mij in TV5 heb verdiept maar ik verwacht dat dit dan de FBS versie is. En bij mijn weten is dit een andere versie met een andere programmering die bij Nederlandse providers wordt aangeboden. Maar wellicht weet @Noordzee dit.


@TvG2016

Ik ga dat later vandaag nog checken. Maar het lijkt mij vrijwel zeker dat het om dezelfde versie gaat. 

Ik ga daar het programmaschema voor gebruiken wat op deze website staat:

https://europe.tv5monde.com/nl


Het is een tijd geleden dat ik mij in TV5 heb verdiept maar ik verwacht dat dit dan de FBS versie is. En bij mijn weten is dit een andere versie met een andere programmering die bij Nederlandse providers wordt aangeboden. Maar wellicht weet @Noordzee dit.

 

@TvG2016

Op de Europese satellieten die ik kan ontvangen, zijn twee zenders FTA beschikbaar:

TV 5 Monde Europe HD

Met Nederlandse ondertiteling. Deze zender wordt ook gebruikt door de kabelmaatschappijen. De programmering staat hier:

https://europe.tv5monde.com/nl/tv-gids

Net gecheckt op de satellietontvanger en het klopt.  

Dat lijk me ook de zender via de link van @KeesYagi  

 

TV 5 Monde HD

Zonder Nederlandse ondertiteling. Op dit moment toevallig dezelfde programmering, maar ik weet uit ervaring dat er meestal andere programma's zijn. 

 

Daarnaast heb je ook nog:

TV 5 Monde FBS HD 

Die zit op 0,8 West. Die satelliet kan ik niet meer ontvangen. 


Ik denk dat de versie in de app de Franse versie is omdat ook France 2 en andere publieke en commerciële zenders worden aangeboden, Dat zou dan TV5 FBS moeten zijn. FBS staat voor France, Belgique en Suisse. Dus de versie voor Frankrijk en het Franstalige deel van België en Zwitserland.


Zou kunnen, ik ga die app niet uitproberen. Maar dan heb je dus ook in die app geen Nederlandse ondertiteling. 

 


Heel jammer van KPN, toch niet echt de meest voordelige provider, dat zij kiezen voor de meer goedkopere zender France 2 ( zonder ondertiteling en geen interessante avondprogramma’s) terwijl TV5 zoveel meer te bieden heeft. 
Ook nu weer zie in in de krant een film (tip van de dag) aangekondigd staan die ik graag zou willen zien, maar helaas 😟


Ziggo heeft TV5 wel in het pakket. We kijken er veel naar, vooral films  die je op andere zenders nooit zult zien en kritische programma's. Ik overwoog volledig over te stappen naar KPN tv en internet vanwege de snelheid, maar zie er vooralsnog van af. Dan maar wat minder snel internet. Alleeen zoonlief baalt.


Er moeten meer roependen in de woestijn komen. Daarmee vervalt het KPN argument dat er geen belangstelling voor TV5 is.

Ik roep mee! 


Inmiddels ben ik overgestapt naar T-Mobile (dank Noordzee!). Goedkoper dan KPN, supersnel glasvezelinternet, meer zenders èn TV5.


Natuurlijk hoort TV5 doorgegeven te worden door KPN.

En om gelijk even door te gaan: dat geldt ook voor Mezzo en ook voor ALLE regionalen.

Ik heb gezegd. Ugh!

 


Ik zit wel op TV5monde te wachten! Deze zender is voor mij en veel anderen heel belangrijk!


Ik heb TV5 Monde sinds 2010 regelmatig in en uit een zenderpakket zien verdwijnen. Ben van provider veranderd om die zender weer te kunnen ontvangen. Toen ging-ie er ook bij KPN uit. Vanavond ook weer een goede film die ik graag wilde zien - ik had hier best voor willen betalen! Ik overweeg de overstap naar T-mobile, alleen vanwege deze zender.