Skip to main content


Ik overweeg van Ziggo over te stappen naar KPN Internet + TV met 2 ontvangers. Volgens de website ontvang ik dan voor het eerste toestel de 4K ontvanger (5202), en voor het 2e toestel de HD ontvanger.

Voor het tweede toestel wil ik ook graag een 4K ontvanger hebben, hoe regel ik dat? Klopt het dat 4K doorgifte tegenwoordig standaard is, en KPN niet langer een 4K upgrade (tegen meerprijs) aanbiedt?

Bedankt!

Weet je trouwens al waar je 4K voor wilt gebruiken. Ook als extra een Ziggo sport abonnement hebt zijn er bij KPN maar drie 4K zenders beschikbaar. Dat zijn niet de zenders waar ons gezin echt naar kijkt. We zappen er wel eens voorbij. 

https://www.ad.nl/tech/dit-zijn-alle-tv-kanalen-die-in-nederland-4k-beeld-uitzenden~a9ec14257/

Er zijn geen plannen bij KPN om dit te veranderen, en als je leest dat het wel zo is, zal je tot juli moeten wachten. Want bij KPN houden ze van verassingen. Maar meestal is dat in de vorm dat je TV2 krijgt als ze hebben geopperd dat misschien TV5  of TVE in het volgende pakket zit. 


Goede vragen die u hier stelt. KPN is bezig met het doorvoeren van wat veranderingen. Of althans in voorbereiding daarvan. Wat die veranderingen precies inhouden is nog niet duidelijk. Ook KPN medewerkers weten het nog niet precies, of mogen het nog niet naar buiten brengen. Dus ik ben bang dat je misschien nu nog niet helemaal een duidelijk antwoord gaat krijgen. 


Het wás zo dat de eerste TWEE ontvangers dan de 4k ontvangers waren. En v.a. de derde dan HD-ontvangers.

Maar aansluitend op CorL, wat moet je ermee?

De 4k uhd apps voor Netflix, Youtube, Amazon Prime en meer zitten al in je 4k uhd televisie.

Verder heeft kpn 3 zenders in 4k: Xite, LoveNature en Insight. Afgezien van LN niet heel boeiend.

Er is ook nog wat aanbod in On Demand.

Bij Ziggo heb je LoveNature in 4k en het kanaal Ziggo Sport op 14. (v.a. TV max).

Alle andere zenders zijn en blijven, nog jaren, in HD uitzenden en beschikbaar!


4K standaard, ik denk dat dat nog wel een paar jaar gaat duren (misschien langer zelfs).

HD is eigenlijk standaard, maar kijk naar het zenderoverzicht en je komt nog steeds veel SD zenders tegen.


Ik kan in MijnKPN (de app) nog steeds aangeven hoeveel 4k-ontvangers ik wil (heb er 2).


Het is inderdaad zo dat KPN momenteel één 4K ontvanger levert bij een 4K abonnement.

Het zal vast wel weer mogelijk gaan worden dat je meer 4K ontvangers wilt hebben maar voor nu zal je het helaas met één 4K ontvanger moeten doen.

Het is overigens voor bestaande abonnees op het moment zelfs niet mogelijk om hun abonnement om te zetten van HD naar 4K. De 4K optie is niet meer zichtbaar in mijnKPN (app en site).


Het is overigens voor bestaande abonnees op het moment zelfs niet mogelijk om hun abonnement om te zetten van HD naar 4K. De 4K optie is niet meer zichtbaar in mijnKPN (app en site).

Bij mij nog wel dus, maar dat komt wellicht doordat ik het al heb?


Het is overigens voor bestaande abonnees op het moment zelfs niet mogelijk om hun abonnement om te zetten van HD naar 4K. De 4K optie is niet meer zichtbaar in mijnKPN (app en site).

Bij mij nog wel dus, maar dat komt wellicht doordat ik het al heb?

Ik kijk helemaal nergens meer van op bij KPN.

Het is natuurlijk commercieel gezien niet echt raadzaam om die 4K optie bij bestaande klanten niet zichtbaar te laten zijn dus zal het wel weer een (zoveelste) bugje zijn die aan de aandacht ontsnapt is.

Het is overigens correct dat er momenteel maar één 4K TV ontvanger per abonnee geleverd wordt.


@wjb en @Henk2304 , ik heb even bij mij gekeken en inderdaad de mogelijkheid voor 4K is weg.

Erg vreemd. 

 

Nu heb ik geen 4K thuis, maar als je het hebt kan je niet meer kiezen via MIJNKPN momenteel.


Ik kan inderdaad (op de website) geen extra 4k-ontvanger toevoegen (ook nog geen behoefte aan), maar ook daar is de 4k-optie nog gewoon zichtbaar, Je moet 'm per slot van rekening desgewenst toch ook kunnen opzeggen?!

Zolang kpn geen uitsluitsel geeft over e.e.a. kun je natuurlijk gaan gissen over de achterliggende oorzaak (dus volkomen suggestief, niet gebaseerd op enige info van kpn):

  1. Er zijn niet genoeg 5202's meer.
  2. kpn komt met een nieuw model ontvanger (met display?) en wil nog zo min mogelijk 5202's uitleveren,
  3. Het 4k-pakket verdwijnt en wordt toegevoegd aan het Plus-of wellicht zelfs het basispakket, die resp. in prijs verhoogd worden.
  4. 4k is dood (net als 3D destijds) en kpn wil er helemaal vanaf.
  5. kpn maakt zich op voor overname door een buitenlandse (Zweedse) investeerder en die heeft afwijkende eisen m.b.t. 4k.
  6. kpn maakt zich op voor 8k.
  7. In navolging van de vrije modem/routerkeuze komt er ook een vrije ontvangerkeuze?
  8. En er zijn er vast nog wel meer te bedenken, wie volgt?

Sorry kpn :thinking::innocent:


Ook ik had punt 3 opgegeven als mogelijke oorzaak toen dit issue in een ander deel van dit forum besproken werd maar een ander door jou genoemd punt komt dichter bij de werkelijkheid.

Wat een cryptische woorden toch ... maar in dit geval laat ik het vermelden van de werkelijke reden graag aan een medewerker van KPN over.


maar een ander door jou genoemd punt komt dichter bij de werkelijkheid.

Jammer, ik had van jou nog wel een paar extra punten verw8 :wink:


Ook ik had punt 3 opgegeven als mogelijke oorzaak toen dit issue in een ander deel van dit forum besproken werd maar een ander door jou genoemd punt komt dichter bij de werkelijkheid.

Wat een cryptische woorden toch ... maar in dit geval laat ik het vermelden van de werkelijke reden graag aan een medewerker van KPN over.

Laat me raden : Puntje 8 


We kunnen een "wedstrijdje” houden met mogelijkheden en t.z.t. kijken wie er het dichts bij zit, resp. het geraden heeft.


Dat zou oneerlijk zijn want ik weet wat de werkelijke reden is maar ik laat het graag aan KPN om dat te communiceren.


Dank voor de reacties.

Ik had begrepen dat de 5202 ontvanger, afgezien van de 4K functionaliteit, ook op andere fronten beter is dan de HD ontvanger. Hoe zien jullie dat!

 


De 5202 heeft twee andere voordelen:

  • Hij is sneller dan de 2260 en 2952
  • Hij kan uit het zicht geplaatst worden omdat hij met bluetooth bediend wordt.

Een nadeel van de 5202 is dat deze geen display heeft zodat je bij radio luisteren niet kunt zien naar welke zender je luistert. Daarnaast heeft de 5202 een nogal fel ledje dat rood brandt als de TV ontvanger uit staat. Maar goed, daar kan je een stickertje overheen plakken. :wink:


Tja, 't is maar hoe je 't bekijkt: geen display is voor mij een showstopper. Als je - zoals wij - veel radio luistert via de ontvanger met een soundbar zonder de tv aan te zetten, is het lastig om te zien of je de juiste zender hebt, Met een 8001 of eerder gaat dat wel. Dan is er ook nog het ontbreken van een analoge audio-aansluiting. Voor mij geen probleem want er zit wel een optische (TOSLink) aansluiting op, maar dat heeft ook (nog steeds) niet iedereen. En een echte aan/uit-schakelaar ontbreekt ook.

Wat beeldkwaliteit betreft, de 5202 is goed, maar de 8001 (die ik als hoofdontvanger heb) is dat ook (ook bij 4k).

 

Sorry, wjb was blijkbaar net ff eerder.


Goede vragen die u hier stelt. KPN is bezig met het doorvoeren van wat veranderingen. Of althans in voorbereiding daarvan. Wat die veranderingen precies inhouden is nog niet duidelijk. Ook KPN medewerkers weten het nog niet precies, of mogen het nog niet naar buiten brengen. Dus ik ben bang dat je misschien nu nog niet helemaal een duidelijk antwoord gaat krijgen. 

Wel we zijn in verwachten van een mooie sportzomer, misschien weer een NPO1 in UHD, of mogelijk zelfs een Eurosport UHD? 

Trouwens waarom geen Euro Songfestival in 4K? Er wordt al wel een extra kanaal, geloof nr 109, opgetuigd die als extra het Dolby Atmos geluids spoor van het Songfestival gaat brengen, echter alleen op de VIP 5202? 


Nog een nadeel v.d. 5202 wat mij betreft: geen analoge audio uitgang en scart (laatste is nog steeds een dvd/hdd-recorder op aangesloten hier).


Goede vragen die u hier stelt. KPN is bezig met het doorvoeren van wat veranderingen. Of althans in voorbereiding daarvan. Wat die veranderingen precies inhouden is nog niet duidelijk. Ook KPN medewerkers weten het nog niet precies, of mogen het nog niet naar buiten brengen. Dus ik ben bang dat je misschien nu nog niet helemaal een duidelijk antwoord gaat krijgen. 

Wel we zijn in verwachten van een mooie sportzomer, misschien weer een NPO1 in UHD, of mogelijk zelfs een Eurosport UHD? 

Trouwens waarom geen Euro Songfestival in 4K? Er wordt al wel een extra kanaal, geloof nr 109, opgetuigd die als extra het Dolby Atmos geluids spoor van het Songfestival gaat brengen, echter alleen op de VIP 5202? 

Daarvoor moet je niet bij KPN wezen. KPN is alleen maar een doorgeefluik. KPN bepaald niet of een zender 4K materiaal uitzend. Of dat het songfestival in 4K uitgezonden word. 


Nee @Nick83 ,

Een HD-ontvanger kan niet overweg met een UHD-zender.

Edit : Je hebt het alweer weggehaald. 😉


Het wás zo dat de eerste TWEE ontvangers dan de 4k ontvangers waren. En v.a. de derde dan HD-ontvangers.


Sterker nog, wij zijn eind februari weer klant geworden bij KPN en kregen 3x 4K ontvangers.

 

Op dit moment is de 4K optie helemaal weg en kunnen we alleen nog HD ontvangers toevoegen. (Plusje bij 4K werkt niet)


Een andere klant ontving vandaag deze reactie van KPN : 

 

https://forum.kpn.com/interactieve%2Dtv%2D11/waar%2Dis%2Dhet%2Dhussel%2D4k%2Dpakket%2Dgebleven%2D538385?postid=1297545#post1297545

Vandaag deze reactie ontvangen van KPN: Door (wereldwijde)leveringsproblemen met chips dreigt er een tekort aan tv-ontvangers te ontstaan. De levertijden kunnen opgelopen naar meer dan 50 weken. Dit heeft o.a. onze 4K ontvangers geraakt. KPN heeft de 4K ontvanger sinds gisteren uit het systeem gehaald. Bestellen van 4K-VAS wordt tijdelijk niet meer mogelijk. Zowel nieuwe klanten als bestaande klanten kunnen de 4K-VAS niet meer bestellen. 


Hallo iedereen, ik heb dit antwoord ook al in een ander topic gedeeld, maar doe dit hier nogmaals.

Ik zie dat er door collega’s al informatie is gedeeld. Ik heb naar aanleiding hiervan om meer informatie gevraagd en dit is wat ik met jullie kan delen. Dit situatie lijkt iets genuanceerder te liggen dan in het andere antwoord geschetst. 

Wereldwijd zijn er leveringsproblemen waardoor er op termijn een tekort dreigt aan tv-ontvangers. KPN beschikt over voldoende voorraad en schakelt met leveranciers om ook in de toekomst goed voorzien te zijn. Om een dreigend tekort zoveel mogelijk af te wenden, kijken we ook kritisch naar de uitlevering van de verschillende type decoders in lijn met de wensen van de klant. Om die reden hebben we 4K kijken even uit de etalage gehaald omdat hier in sommige gevallen nieuwe apparatuur voor nodig is. Hoe lang deze situatie nog aanhoudt is onduidelijk. Gelukkig is onze voorraad nog voldoende en door onze apparatuur slim in te zetten, kunnen we onze klanten blijven voorzien van de best passende kijkervaring.

Zodra de situatie verandert of als er meer informatie komt dan zullen we het zo snel mogelijk delen.