Skip to main content

Goedemiddag,

Misschien niet de juiste plek om deze vraag te stellen. Maar misschien dat er toch wat gebruikers zijn die mij advies kunnen geven.

Ik sta op het punt om een nieuwe tv te kopen. Heb nu nog een HD ready tv.

Kan nu dus kiezen voor een Full HD of Ultra HD/4K. Het beeld formaat wordt 40 inch. Groter kan niet.

In deze maat is er niet zoveel keuze in 4K tv's. Maar is het het waard om een 4K tv te nemen? Wordt er al veel in 4K uitgezonden?

Moet ik een ander KPN tv kastje hebben en kan dat met mijn “oude” alles in 1 stndaard abonnement?

Groeten Jesse

 

Hoi @yeszeb 
Ten eerste hoef je geen ander TV kastje, alles kan met je oude abonnement.
Tenzij je 4K TV wilt zien.
Je kunt beter een 4K TV nemen, zo duur zijn ze niet meer tegenwoordig, dan ben je voorbereid op de toekomst, tenzij je elk jaar een nieuwe TV wilt kopen.:sunglasses:


Ik zit in dezelfde situatie als jij dus ik heb even op Internet gekeken. 4K heeft zin op 40” als je verder van het beeldscherm af zit dan 1,75 meter las ik daar. 

Ik lees vaak in dit forum. Je zal het voor 4K met een lijnsnelheid van boven de 100Gb moeten doen. Je hebt ook een ander abonnement nodig, maar KPN heeft het kort geleden zo aangepast dat ze dit niet meer levert als een uitbreiding zoals gebruikelijk was, maar als een nieuwe overeenkomst van 1 jaar als opvolger van jouw oude abonnement.   

Ik verwacht dat in 2020 4K hard gaat. Er zijn weer olympische spelen en dat is voornamelijk goed voor de bedrijven die in dit TV segment werken. Alle standaard uitzendresoluties worden dan altijd opgehoogd. 

Maar let op, ik heb vanuit dit forum begrepen dat weer de situatie zoals vroeger met HDR “ready” SD bestaat. Er zijn meer 4K formaten en ik heb hier begrepen dat nu goedkoop kopen geen garantie voor de toekomst betekent.  

 


Als je een DSL verbinding hebt is de snelheid die hierover geleverd kan worden van belang. Bij glasvezel niet, dat is altijd snel genoeg. Je kunt met hussel gewoon kiezen voor het goedkoopste internet abonnement van 50 mb en daarbij voor € 2,50 4K erbij kiezen. Er zijn echter maar 3 of 4 zenders die op 4K uitgezonden worden. Onbekende zenders waar je hoogstwaarschijnlijk nog nooit naar gekeken hebt. De rest is gewoon HD. Niks anders dan zonder die € 2,50 per maand.


Ik begrijp dat je voor Full HD wilt gaan aangezien je 40 inch benoemd. Dat is de grootste maat waar nog (wel erg verdacht goedkope) FHD-TV's in te krijgen zijn.

Het maakt opzich niet uit of je een UHD (4K) TV koopt. De uitzendingen in Nederland zullen nog wel enkele jaren uitsluitend in HD plaatsvinden. Met een Full HD TV zit je mijns inziens nog wel jaren goed. Zeker wel tot 2027 schat ik zo. Dan zal er voorzichtigjes ook mss (!) af en toe wat in UHD/4k uitgezonden gaan worden.

Ik heb sinds kort een UHD TV (want 43 inch), maar heb gekozen om lekker het HD kastje van KPN te blijven gebruiken. Ik ga écht niet naar Xite, Love Nature (zonder ondertiteling) of Insight kijken. Dat zijn de énige zenders met (ook) 4k aanbod.

Er zullen dit jaar tijdelijke 4k kanalen komen van o.a. Eurosport i.v.m. de Olympische spelen.

 

Kleine correctie @CorL 
Lijnsnelheid van 100 Mb/s of hoger.


Ik adviseer je om toch voor 4K te gaan. 

Nu is het aanbod via KPN nog beperkt tot 3 zenders. Naar dat kan over 3 jaar zomaar anders zijn. 

Waarschijnlijk gaat jouw TV wel zo’n 8 jaar mee en als er in de toekomst meer 4K beschikbaar is, baal je dan van de nu gemaakte keuze voor een HD-TV. 

4K kiezen dus. 


Hallo @yeszeb Welkom hier op het KPN Forum en goed om te zien dat je toch al veel duidelijke en goede tips hebt gekregen. Kun je er mee uit de voeten? 


Reageer