Skip to main content

Hallo mijn vraag is of er vorige week een update is geweest op 4 k ontvangers.mijn beeld instellingen kloppen niet meer.  Op beide tv s en hebben beide 4k .er lijkt een over belichting toegepast te zijn. Kleuren van gids en teletekst pag zijn ook anders ook op beide tv s

Beste @Vordax 

Dat is niet fijn, heb je er een foto van wat jij ziet? (Screenshot)


Er is inderdaad een update geweest,zie Updates voor Interactieve TV 2020


Inderdaad. KPN heeft een HDR profiel geactiveerd op alle zenders waardoor er op veel TV's van alles fout gaat met de verlichting (deze gaat volluit), contrast & kleurdiepte. 

 

https://tweakers.net/nieuws/164034/kpn-draait-forceren-van-hdr-in-tv-ontvanger-niet-terug.html

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/updates-voor-interactieve-tv-2020-491176

 

Er hebben een paar mensen flink zitten slapen bij KPN en nu steken ze hun kop nogal in het zand. Oplossing: Andere provider voor je TV, aangezien KPN het probleem niet op wil lossen.


Er hebben een paar mensen flink zitten slapen bij KPN en nu steken ze hun kop nogal in het zand. Oplossing: Andere provider voor je TV, aangezien KPN het probleem niet op wil lossen.

Toch is het raar, want ik had ergens gelezen dat er een “testgroep” is geweest die de update heeft getest en goed bevonden. Wat voor types zitten er dan in zo’n testgroep?


Er hebben een paar mensen flink zitten slapen bij KPN en nu steken ze hun kop nogal in het zand. Oplossing: Andere provider voor je TV, aangezien KPN het probleem niet op wil lossen.

Toch is het raar, want ik had ergens gelezen dat er een “testgroep” is geweest die de update heeft getest en goed bevonden. Wat voor types zitten er dan in zo’n testgroep?

Waarschijnlijk te weinig mensen met de juiste decoder (VIP5202) en een LCD TV die HDR ondersteund. Op OLED TV's die HDR ondersteunen krijg je veel te felle kleuren, maar sommige mensen vinden dat mooi. Op LCD TV's met weinig local dimming zones gaat het alleen helemaal fout. Maar ja… 

Het is een vrij nieuwe decoder waarvan er nog niet veel in het veld staan, dus… ik vrees een te kleine testgroep. En een paar managers die 0 verstand hebben van de productgroep waar ze verantwoordelijk voor zijn. Zich blind hebben gestaard op “Oeh, HDR… laten we dat eens ondersteunen” zonder zich echt verdiept te hebben in de gevolgen en wat het doet.


Goedemiddag @Vordax welkom op het forum! Zoals @Tycha en @TFHFony  noemen is er met de laatste update iets met HDR niet goed gegaan. Voor verdere updates wil ook ik jullie verwijzen naar het topic hierover.


Het “iets” is vrij simpel: KPN heeft op ALLE zenders HDR geactiveerd terwijl er feitelijk maar 2 HDR zenders zijn → Insight TV & Netflix. Op ALLE andere zenders zijn nu de kleuren & het contrast verkeerd en KPN raadt de mensen aan om het te proberen te compenseren door thuis de kleurinstellingen van je TV aan te passen (symptoombestrijding) ipv hun fout te erkennen en HDR alleen te activeren op de zenders waar het hoort.


 

Hoi allemaal!

Klanten die op de 4k UHD tv-ontvanger type 5202problemen ervaren met HDR in combinatie met hun televisie, en de oude software terug willen hebben kunnen dit via het KPN Forum aangeven.

We hebben de volgende gegevens nodig:

  • Naam klant:
  • E-mailadres van de klant:
  • Postcode / huisnummer:
  • Merk televisie:
  • Model televisie:
  • iTV abonneenummer (14 cijferig):
  • Exacte klacht omschrijving:

Stuur bovenstaande ingevulde vragenlijst naar mij in een privébericht. Alleen volledig ingevulde formulieren kunnen in behandeling worden genomen.

Wanneer kun je de oude software verwachten?

Binnen 24 (tot max. 48) uur zal het account in een speciale software-groep worden geplaatst. Na de 24 (tot max. 48) uur zal de tv-ontvanger het service-window (01:00 – 07:00) daarna dan vanzelf de oude software downloaden (of wanneer je herstart).