Skip to main content

Op 18 september 2020 is bij mij de nieuwe programmatuur voor Interactieve TV geinstalleerd. Daarbij is een derde van mijn opnames verdwenen en lijkt ook de opname capaciteit met een derde verminderd.

Naar aanleiding van deze klachten heb ik op 22 september 2020 onderstaande brief gestuurd naar de directie van KPN. Een week later is daar telefonisch keurig op gereageerd met excuses.

Niettemin baal ik er nog steeds van dat opnames zomaar verdwenen zijn (106 van de 322) tijdens de update en verder blijf ik het nog steeds heel merkwaardig vinden dat het percentage vrije ruimte nog steeds zo laag is gebleven. Daar klopt dus iets niet!

Ik heb 2 ontvangers die allebei al diverse keren een reset hebben gehad zonder dat dat tot een positief resultaat heeft geleid.

Al met al ben ik absoluut NIET tevreden over de uitvoering en het resultaat van deze update.

 

++++++++

Directie Koninklijke KPN N.V.

Wilhelminakade 123

3072 AP  Rotterdam

 

 

◼️◼️◼️◼️◼️︎, 22 september 2020

 

Klantnummer: ◼️◼️◼️◼️◼️

Onderwerp: Nieuwe softwareversie Interactieve TV

 

Geachte mevrouw, heer,

 

Onlangs, 18 september 2020, ben ik slachtoffer geworden van de uitrol van de nieuwe softwareversie voor Interactieve TV. Mijn klacht rond deze uitrol behelst de volgende zaken:

 

  • Opnames. Omdat ik vrijwel uitsluitend uitgesteld tv kijk, neem ik veel programma’s op. Echter, sinds de uitrol van de nieuwe software zijn 106 van mijn 322 opnames verdwenen, zowel via de ontvanger als via de iTV-app. Als ik kijk op forum.kpn.com dan ben ik niet de enige en ook niet de eerste klant die deze verdwijntruc heeft meegemaakt. Bovendien maak ik uit de reacties van de KPN-moderatoren op dat terugzetten van de verdwenen opnames geen optie is. Bijzonder kwalijk.
  • Percentage vrij ruimte. Van mijn 322 opnames zijn er 106 verdwenen. Qua aantal is dat grofweg een derde en derhalve zou je verwachten dat ook het percentage vrije ruimte ergens rond de 30% zou zitten in plaats van de huidige 2%. Hoogst merkwaardig.
  • Aantal opnames. Als ik het “Opnames”-scherm aanroep, dan wordt daar een lijst getoond van de beschikbare opnames. Rechts bovenaan deze lijst staat het aantal opnames aangegeven. Althans dat was voorheen het geval. Nu echter wordt het aantal regels dat de lijst groot is, weergegeven. Dit is volkomen nutteloze informatie. Daarnaast zegt het iets over de kwaliteit van de tests die rond deze softwareversie zijn uitgevoerd. Bovenal zegt het iets over de programmeur van deze teller, die blijkbaar geen flauw idee had wat hij/zij aan het doen was. Een verandering? Ja. Een verbetering? Nee.
  • Beeld in beeld. Ik vond het kleine venster, waarin het huidige programma getoond werd als ik ergens in de menustructuur bezig was, erg handig. Op die manier kon je het huidige programma nog een beetje volgen. Blijkbaar waren er argumenten om de beeld-in-beeld functie op te heffen, alleen zou ik niet weten welke. Weliswaar een verandering maar geen verbetering.
  • Video stoppen. Je kijkt een opname en je stopt het kijken door op de STOP-knop van de afstandsbediening te drukken. Voorheen werd het afspelen gewoon gestopt en dat was het dan. Helemaal prima. In de huidige versie verschijnt er een menu waarin je moet bevestigen dat je het afspelen wilt stoppen. Een totaal overbodige vraag en een volledig onnodige extra handeling. Weer een verandering en weer geen verbetering.
  • Kijk vanaf. Je bekijkt een opname en breekt op een zeker moment het bekijken af. Na enige tijd, dat kan zelfs na enige dagen zijn en zelfs na uit- en inschakelen van de ontvanger, hervat je  het bekijken van de betreffende opname. Heel handig is het dan dat het afspelen weer begint bij het punt waar het kijken was afgebroken. Helaas doet deze functie het de ene keer wel en de andere keer weer niet.

 

Het gaat hier om een betaalde dienst, waarbij ik volledig afhankelijk ben van KPN. Al met al ervaar ik de huidige softwareversie als buitengewoon teleurstellend. Deze actie heeft mij van een tevreden KPN-klant veranderd in een ontevreden KPN-klant. Wederom geen verbetering.

 

Uw reactie zie ik met belangstelling tegemoet.

 

Hoogachtend,

 

 

◼️◼️◼️◼️◼️

Hoi @RthrMk. Welkom op het KPN Forum. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je niet tevreden bent met de laatste update als daardoor een aantal opnames zijn verdwenen. Ik ga er vanuit dat mijn collega's dit al hebben doorgezet en dat hiernaar gekeken wordt in de eerst volgende update. Ik had je graag een passende oplossing aangeboden, maar helaas is dat op dit moment niet mogelijk. Heb je al bekeken of jouw opnames wel terug te vinden zijn in onze Itv-app of de website tv.kpn.com


Hallo Vikash, dank voor je reactie. De verdwenen opnames zijn gewoon weg, hoe je er ook naar kijkt.

Wat er verder met mijn klachten is gedaan of gaat gebeuren weet ik niet. Er zijn telefonisch excuses aangeboden en dat was het dan.

Wat mij nog steeds verbaast is dat hoewel eenderde van de opnames is verdwenen dat ik dat niet terug zie in het percentage vrije ruimte. Mijn conclusie is dan ook dat de beschikbare opnameruimte verkleind is, zonder dat ik daarover ingelicht ben. Kortom, je krijgt minder voor de zelfde prijs.

Al met al blijf ik het een waardeloze update vinden; alle door mij genoemde punten blijven staan:

  • Opnames verdwenen
  • Percentage vrij ruimte duidt op minder opname ruimte 
  • De “opname teller” in het opname overzicht is totaal zinloos
  • Ik mis mijn “beeld in beeld”
  • De overbodige “wilt u stoppen”-vraag als het afspelen stopt
  • “Kijk vanaf” doet het soms wel en soms niet

Er komt nog een punt bij:

  • Bij elke opname wordt nu de optie “verwijderen bij te weinig ruimte” standaard aangezet.  Dat is niet handig als je zelf wilt besluiten welke opname verwijderd mag worden bij te weinig ruimte. Bovendien vergt het uitzetten veel handelingen. 

Ik heb jouw dossier erbij gepakt en zie dat dit signaal inmiddels is doorgezet. Ik zal zelf ook voor jou navragen of het mogelijk is om jouw opnamelijst weer te herstellen. Zodra ik meer weet kom ik er op terug. 

 


  • Ik mis mijn “beeld in beeld”

Zover ik weer kan je deze optie in het Menu weer inschakelen onder de optie instellingen. 

 


Ik heb jouw dossier erbij gepakt en zie dat dit signaal inmiddels is doorgezet. Ik zal zelf ook voor jou navragen of het mogelijk is om jouw opnamelijst weer te herstellen. Zodra ik meer weet kom ik er op terug. 

 

Ik heb inmiddels een antwoord op jouw vraag. Het blijkt dat het oude platform zich niet altijd goed aan het aantal opname uren hield. Dat wil zeggen dat het met het oude platform kon voorkomen dat je méér dan 200 uur aan opnames in jouw lijst had. Dit was ook bij jou het geval. Normaliter hoort je beschikbare ruimte naar beneden te gaan, en gaat uiteindelijk het systeem je oude opnames verwijderen om ruimte te maken. Dit gebeurde dan soms per ongeluk niet en dan had je veel meer opnames dan je eigenlijk recht op had. 

Het nieuwe platform hanteert de 200 uur wél goed. Jij bent inmiddels al overgezet naar het nieuwe platform en je had meer dan 200 uur aan opnames, daarom is alles wat daarboven zat alsnog verwijderd. Je beschikbare ruimte indicator zal dan ook geen of heel weinig vrije ruimte aangeven omdat alleen datgene verwijderd wordt wat boven de 200 uur zit. Je zult dan zelf verder moeten opschonen als je meer wilt opnemen.


Hallo Vikash, ik waardeer jouw bemoeienissen met mijn klachten en ik begrijp heel goed dat jij niet de oplosser bent en dat je daarvoor afhankelijk bent van anderen. Maar hoe dan ook, nogmaals mijn oprechte dank.

Ook mijn dank voor de “beeld in beeld”-tip; die staat weer aan.

Wat betreft de verdwenen opnames. Het antwoord is duidelijk, maar KPN heeft hier een behoorlijke steek laten vallen. In het systeem zat blijkbaar een fout waardoor het voor kon komen dat je meer uren opnames had dan waarop je recht had. Dat dat rechtgezet moet worden, is begrijpelijk.

  • De prinselijke weg, die KPN had kunnen bewandelen, zou het van te voren inlichten van gebruikers zijn geweest, zodat je als gebruiker zelf kan bepalen wat je verwijdert.
  • De koninklijke weg was natuurlijk om voor gebruikers gewoon meer uren beschikbaar te stellen.
  • Helaas is er gekozen voor de obscure weg: hakken met de botte bijl, waardoor er gaten zitten in serieopnames en waardoor er ook opnames zijn verdwenen waar ik graag nog naar had willen kijken.

Al met al ben ik nog steeds een ontevreden klant en zie met het nodige wantrouwen de volgende update tegemoet. Overigens heb ik daar nog een tip voor: laat in plaats van een nietszeggend percentage het aantal nog beschikbare opname-uren zien.

 


Overigens heb ik daar nog een tip voor: laat in plaats van een nietszeggend percentage het aantal nog beschikbare opname-uren zien.

Ik zal dit doorzetten als verbetervoorstel naar een achterliggende afdeling. :slight_smile: