Skip to main content
Vraag

URC 7966 Pro afstandsbediening via bluetooth koppelen met TV+ box (DIW7022)

• December 9, 2025
  • 4 reacties
  • 40 keer bekeken

Franny B
Nieuwkomer

Hallo,

Ik wil graag mijn KPN+ box (DIW7022) koppelen aan een andere afstandsbediening. In dit geval aan de One for all URC 7966 Smart Control Pro.

Nu weet ik dat de DIW7022 niet via IR communiceert, maar via Bluetooth. Mijn URC7966 afstandsbediening beschikt ook over Bluetooth dus dat is geen probleem.

ik heb op de volgende manier proberen te koppelen.

1) KPN plus box aangezet en de TV in de juiste HDMI stand gezet zodat ik de KPN gegevens zie.

2) Via instellingen/ afstandsbediening/ afstandsbedieningen en accessoires, heb ik gekozen voor ‘Bluetooth accessoire toevoegen’. Ik krijg vervolgens een scherm te zien waarin staat: ‘Zoeken naar accessoires….’

3) Vervolgens heb ik mijn URC7966 afstandsbediening in de koppel modes gezet

4) mijn URC7966 afstandsbediening gaat blauw knipperen wat wil zeggen dat hij in de koppel modes staat.

5) Op dat moment wordt in mijn tv scherm, mijn URC7966 afstandsbediening zichtbaar.

6) Met de oorspronkelijke KPN afstandsbediening selecteer ik de URC7966 afstandsbediening in het scherm. Ik krijg vervolgens de melding: ‘koppelen….’

7) na enkele seconden wachten krijg ik helaas de melding: ‘Kan niet koppelen…’

Hebben jullie enig idee wat ik fout doe? En of nog tips waarmee ik het op een andere manier kan proberen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groetjes, Fanny

Ps. in vergelijkbare topics zag ik de vraag voorbijkomen waarom iemand überhaupt een andere afstandsbediening zou willen gebruiken dan de witte van KPN. 
Ik wil dit graag omdat ik met de witte KPN afstandsbediening mijn audio device niet aan en uit kan schakelen (alleen het geluid kan bediend worden worden) waardoor ik alsnog een tweede afstandsbediening nodig heb. En dat wil ik nu juist graag voorkomen. 

4 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Franny B. Welkom op de KPN Community! 

Je kan allerlei bluetooth apparaten koppelen met de KPN TV+ box, maar helaas is het niet mogelijk om een afstandsbediening van een derde partij te verbinden. Op dit moment kun je de witte L8 afstandsbediening koppelen of de zwarte Comfort+. Als je wel wilt experimenteren met een universele afstandsbediening dan kan dat tegenwoordig wel via infrarood. Daar heb je dan wel een hulpstukje voor nodig in de vorm van een Flirc USB adapter (en je hebt de laatste firmware update nodig). Misschien is dat nog leuk om je in te verdiepen. 

Wat misschien makkelijker is om via HDMI CEC commando's te sturen naar je geluidsapparatuur. Dan dient er wel een HDMI kabel verbonden te zijn naar je tv of de tv-ontvanger. Dan kun je met de KPN of tv-afstandsbediening ook je geluidsapparatuur uitzetten. Zo heb ik het zelf ook ingesteld :) Heb je daar nog eens over nagedacht of is dat misschien nog mogelijk? 

Laat maar weten of je daar nog hulp bij nodig hebt!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Ik was misschien toch wat te vroeg in mijn conclusie dat andere Bluetooth afstandsbediening niet te koppelen zijn, want dat is toch wel mogelijk. Wel kan het zijn dat niet alle knoppen gelijk werken en dat je daar nog wat extra voor moet instellen. Ik ga nog eens navragen of iemand anders misschien weet waarom het koppelen van de afstandsbediening niet lukt. 

Edit - Nu ik er wat meer over jouw afstandsbediening op zoek, begin ik mij toch af te vragen of de bluetooth connectie wel wordt gebruikt om apparaten aan te sturen. Als ik zo deze ‘getting started’ video bekijk, dan wordt genoemd dat de bluetooth connectie wordt gebruikt om te verbinden met je smartphone. Dan kun je met de My Nevo app de afstandsbediening instellen en kiezen welk type apparaat je wilt bedienen. Dat betekent (volgens mij) dat je de knoppen instelt voor infrarood bediening. 

Op de website wordt ook specifiek telkens (IR) infrarood genoemd om bepaalde apparaten te kunnen bedienen. 

Franny B
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 12, 2025

Hoi Arjan,

Heel veel dank voor je uitgebreide reacties. Ik ga na het weekend mezelf er nog eens in verdiepen. Ook in de alternatieven die je noemt. Ik ben nieuwsgierig geworden. 

Groeten Franny

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Heb je al wat kunnen experimenteren met HDMI CEC of nagedacht over bediening via Flirc USB? Op onze Community heeft ​@Garak net een topic aangemaakt over hoe je dat laatste precies instelt. Dat zou wellicht kunnen helpen.