Skip to main content

Even een vraag over de Arris VIP5202-tv-ontvanger en mijn geluidsinstallatie.

Op dit moment heb ik een optische kabel aangesloten op mijn Arris VIP5202-tv-ontvanger. Deze loopt naar een omvormer (optisch-analoog), en vandaar loopt een analoge kabel naar mijn geluidsinstallatie. De geluidsinstallatie beschikt helaas niet over een optische ingang, vandaar de omvormer. De omvormer wordt gevoed door middel van een adapter (230V-5V). Dit werkt prima.

Nu heb ik ergens gelezen (weet helaas niet meer waar) dat de USB-aansluiting op de Arris VIP5202 weliswaar niet actief is, maar dat deze wel stroom zou leveren (5V?). Weet iemand dit? Als dat het geval is, zou ik de omvormer dus ook kunnen laten voeden vanuit de tv-ontvanger, toch?

Piet.

Hoi Piet,

Onlangs heb ik mijn zus een Bluetooth adapter aangesloten op de 5202.

Het eerste exemplaar was voor de voeding aangesloten op de USB maar deed niets. Of  dat door de USB aansluiting kwam, omdat de adapter stuk was of niet werkte met de Arris heb ik verder niet getest.

Het lijkt me het beste, om te proberen of jouw omvormer via de USB genoeg stroom krijgt. Niet geschoten is altijd mis. 

Succes. En laat even weten of het gelukt is.


Even een vraag over de Arris VIP5202-tv-ontvanger en mijn geluidsinstallatie.

Op dit moment heb ik een optische kabel aangesloten op mijn Arris VIP5202-tv-ontvanger. Deze loopt naar een omvormer (optisch-analoog), en vandaar loopt een analoge kabel naar mijn geluidsinstallatie. De geluidsinstallatie beschikt helaas niet over een optische ingang, vandaar de omvormer. De omvormer wordt gevoed door middel van een adapter (230V-5V). Dit werkt prima.

Nu heb ik ergens gelezen (weet helaas niet meer waar) dat de USB-aansluiting op de Arris VIP5202 weliswaar niet actief is, maar dat deze wel stroom zou leveren (5V?). Weet iemand dit? Als dat het geval is, zou ik de omvormer dus ook kunnen laten voeden vanuit de tv-ontvanger, toch?

Piet.

 

5 volt is de spanning (stroom is in Ampère en is het gevolg van iets wat wordt aangesloten.)

Kijk naar het vermogen (in watt) wat de omvormer nodig heeft. 

 

Ik zou persoonlijk een losse USB voedingsadapter gebruiken.

Die zijn niet zo duur en kan je overal gebruiken. 

 

Jammer voor u dat er op de VIP5202 geen scart zit, want dat was de ideale oplossing voor u geweest.

 

Een andere optie is om het via de tv te doen.

Vaak zit er een 3.5 mm stereo adapter op een tv en die kan je dan (zonder tussenkomst van een voeding) met een kabel 3,5 naar tulp (RCA) aansluiten op de versterker. 


Standaard kan een USB2 aansluiting 5v 100mA leveren, een stap hoger tot 500mA, dat moet genoeg zijn voor een dergelijke audio omzetter. Plaats anders even de specificaties van die omvormer, wat die nodig heeft.

In theorie kun je misschien de omvormer voeden vanuit de geluidsinstallatie (of nabij), maar dat is eigenlijk iets ter zijde.


Standaard kan een USB2 aansluiting 5v 100mA leveren, een stap hoger tot 500mA, dat moet genoeg zijn voor een dergelijke audio omzetter. Plaats anders even de specificaties van die omvormer, wat die nodig heeft.

In theorie kun je misschien de omvormer voeden vanuit de geluidsinstallatie (of nabij), maar dat is eigenlijk iets ter zijde.

 

Veel meer dan die 100mA (0,5 watt) zal het ook niet zijn.

Gezien het vermogen dat de Arris VIP5202 verbruikt (4,3 Watt).


Standaard kan een USB2 aansluiting 5v 100mA leveren, een stap hoger tot 500mA, dat moet genoeg zijn voor een dergelijke audio omzetter. Plaats anders even de specificaties van die omvormer, wat die nodig heeft.

In theorie kun je misschien de omvormer voeden vanuit de geluidsinstallatie (of nabij), maar dat is eigenlijk iets ter zijde.

 

Origineel levert de USB-aansluiting (2.0) van de Arris VIP5202 500 mA, zo kwam ik tegen in een gebruikershandleiding van Arris zelf. Maar of deze functie ook werkt in de KPN-ontvanger is mij dus niet bekend. Wie het weet mag het zeggen!

De omvormer (optisch-analoog) wordt momenteel via een adapter (230V-5V) gevoed vanuit de versterker van de geluidsinstallatie. Daar zitten enkele 230V-aansluitingen op. Voordeel daarvan is dat de adapter en de omvormer zijn uitgeschakeld als de versterker ook is uitgeschakeld, dus wellicht dat mijn huidige aansluiting zo gek nog niet is qua stroomverbruik.

Overigens allen dank voor het meedenken.

Piet.


De Arris VIP 5202 verbruikt zo wie zo veel minder energie dan de Arris VIP 2952.

Arris 5202 verbruikt 4,3 Watt 

Arris 2952 verbruikt 5,8 watt

Zie ook hier. 

 

En inderdaad, de bijgeleverde voeding van de adapter gebruiken is altijd het beste. 

En wat is het stroomverbruik van uw aansluiting? 

 

5 volt of 230 volt is de spanning.

Stroom is in Ampère en is het gevolg van de weerstand van het aangesloten apparaat.

Stroom (Ampère) vermenigvuldigt (x) met Spanning (Volt) is (=) vermogen (watt).

 


Even een vraag over de Arris VIP5202-tv-ontvanger en mijn geluidsinstallatie.

Op dit moment heb ik een optische kabel aangesloten op mijn Arris VIP5202-tv-ontvanger. Deze loopt naar een omvormer (optisch-analoog), en vandaar loopt een analoge kabel naar mijn geluidsinstallatie. De geluidsinstallatie beschikt helaas niet over een optische ingang, vandaar de omvormer. De omvormer wordt gevoed door middel van een adapter (230V-5V). Dit werkt prima.

Nu heb ik ergens gelezen (weet helaas niet meer waar) dat de USB-aansluiting op de Arris VIP5202 weliswaar niet actief is, maar dat deze wel stroom zou leveren (5V?). Weet iemand dit? Als dat het geval is, zou ik de omvormer dus ook kunnen laten voeden vanuit de tv-ontvanger, toch?

Piet.

als het niet werkt kun je ook bijvoorbeeld een usb poort van de tv zelf gebruiken

vaak zijn deze voldoende om bijvoorbeeld een chromecast tot en met versie 3 te voeden

dan zou zo,n convertor zeker werken

het usb poortje van de vip5202 is 500mA en dat zal ook moeten voldoen

zie hier

 


Als vergelijk wat zo’n omzetter van optisch naar analoog zou gebruiken: Ik heb hier een paar HDMI naar VGA+audio omzetters, die zijn zo groot al een halve duim en worden gevoed vanuit pin18 (5V 50mA) van HDMI. Dat zijn grofweg 5 Digitaal naar Analoog omzetters, opgeteld < 50mA. Je kan een stereo iets maken van enkele mA’s als je het een beetje goed aanpakt, is maar een fractie van wat USB kan leveren. Het is een enkel vast circuit wat SP/DIF bitstroom analoog weergeeft, stelt niks voor vergeleken bij een USB stick of Chromecast o.i.d.


Als vergelijk wat zo’n omzetter van optisch naar analoog zou gebruiken: Ik heb hier een paar HDMI naar VGA+audio omzetters, die zijn zo groot al een halve duim en worden gevoed vanuit pin18 (5V 50mA) van HDMI. Dat zijn grofweg 5 Digitaal naar Analoog omzetters, opgeteld < 50mA. Je kan een stereo iets maken van enkele mA’s als je het een beetje goed aanpakt, is maar een fractie van wat USB kan leveren. Het is een enkel vast circuit wat SP/DIF bitstroom digitaliseert, stelt niks voor vergeleken bij een USB stick of Chromecast o.i.d.

inderdaad trekken die dingen geen bal

ik heb er een van marmitek van een LG tv naar Denon DN-X900 spdif naar coaxiaal

omdat ik het tv geluid via het mengpaneel wil digitaal


Als vergelijk wat zo’n omzetter van optisch naar analoog zou gebruiken: Ik heb hier een paar HDMI naar VGA+audio omzetters, die zijn zo groot al een halve duim en worden gevoed vanuit pin18 (5V 50mA) van HDMI. Dat zijn grofweg 5 Digitaal naar Analoog omzetters, opgeteld < 50mA. Je kan een stereo iets maken van enkele mA’s als je het een beetje goed aanpakt, is maar een fractie van wat USB kan leveren. Het is een enkel vast circuit wat SP/DIF bitstroom digitaliseert, stelt niks voor vergeleken bij een USB stick of Chromecast o.i.d.

inderdaad trekken die dingen geen bal

ik heb er een van marmitek van een LG tv naar Denon DN-X900 spdif naar coaxiaal

omdat ik het tv geluid via het mengpaneel wil digitaal

Ja als het digitaal kan is zeker te prefereren, misschien heeft TS wel een SPDIF (coaxiaal) ingang op versterker. Dan geen gedoe met brom en storing enzo. Anders beste analoge kabeldeel van de verbinding zo kort mogelijk te houden. Heb hier wel optisch in maar ook een ongebruikte DVD/LD SPDIF ingang. Die werkt subliem met de hardware SPDIF output van NanoPi Neo ( Raspberry Pi clone). Rest is PulseAudio software, ala Sonos.


De USB op de Vip5202 leverd 5V het achterliggende amperage durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Maar onder het mom van niet geschoten is zeker mis ik zou zeggen sluit hem daar eens op aan.. en anders kan je altijd nog een losse 220-USB adaptje gebruiken.