Skip to main content

Wanneer ik naar KLARA luister heb ik altijd goed geluid. Mooi vol. Presentatoren zijn er helemaal. Het is regelmatig bij Radio 4 ook goed.

Maar ook vaak is het geluid slecht, ook van de TV. Bijvoorbeeld de nieuws uitzendingen. Geen vol geluid, magertjes, een beetje schreeuwerig. Rondkijkend zei iemand: ja de output van je TV met Toslink is absoluut een signaal-killer, het geeft alleen maar Jitter. [Daarvoor wordt dan een extra de-jitter kastje aangeboden à € 200). Maar dat is van de zotte.

Ik heb Toslink nu op de decoder staan, is denk ik wat beter, in ieder geval hoeft de TV niet aan als ik radio luister. (energieslurper). 

Maar hoe krijg ik het beter voor elkaar? gewoon altijd mooi zoals ‘vroeger’ met FM?

(koper toevoer; cat6 in de wand en een nieuwe cat8 tussen de apparaten en kastjes)

Hoi @albert-kui

Je kunt inderdaad de ontvanger met de toslinkkabel op een soundbar aansluiten. Dat heb je ook? Of waar gaat de toslink naartoe?

Er zit verder geen HDMI aansluiting op?


Mijn Toslink gaat naar een DAC (met een ingang voor Toslink, coax (waar de CD speler op is aangesloten) . tot 32bit / 768K support dus dat gaat wel.

En dan naar mijn installatie. (Geen soundbar)

De DAC heeft ‘1: USB input. 2: HDMI . 3: Coaxial input. 4 : Optical input.’

HDMI?  Niet zeker of het dezelfde specs zijn. Ik ga leverancier Magma vragen. 


Ik heb Magna HiFi, die mijn DAC leverde, gesproken, ze adviseerden een HDMI interface naar mijn DAC (helaas nu niet op voorraad). 

De jitter??] problemen met Toslink waren daar bekend. 

Blijft raadsel: waarom de (gepercipieerde) kwaliteit zo verschilt van zender naar zender. 


Oh ja, waarom een interface kastje als ik al een HDMI ingang heb? Nou de HDMI plug is voor I2S digitaal signaal. [En dat is weer omdat sommige geavanceerde digitale apparaten dat hebben]


Ik heb hierover ook al op het forum gecommuniceerd, en het antwoord was dat KPN het geluid doorgeeft zoals het binnenkomt vanaf de betreffende zenders.  Daar is uiteraard wat voor te zeggen, kpn is er voor doorgifte en niet om aan het geluid te sleutelen.  Klara stuurt het digitale signaal uit tot 100%, NPO 4 houdt een beetje reserve, BBC3 houdt nog meer reserve en klinkt dus zachter, maar daarom niet slechter. Voor de rest vind ik de woorden “radio” en “hi-fi” een slechte combinatie, ondanks de technische kwaliteit van de verbindingen, inclusief DAB. Oorzaak: processing. Iedere zender gebruikt processing. Een kant is technisch: te veel signaal op een digitaal kanaal is niet om aan te horen, op FM betekent dat ruzie met naburige kanalen. Dus: een limiter is noodzakelijk. Je wilt ook dat de uitzending in de auto hoorbaar blijft, dus: een compressor om zachte passages te versterken. Zenders gebruiken processing ook om een eigen “Sound” te produceren. Dat maakt dus dat hoe een station “ervaren” wordt afhangt van de kwaliteit van de processing aan de zender kant, en niet van KPN of een jitterverbeteraar van 200 euro…   Helaas schijnen ook de oorspronkelijke opnames op CD vaak al verpest te zijn onder het mom van “harder klinkt beter”.

 

 


Klopt allemaal.

Toen de radio gewoon ‘Hilversum’ was deed men er meer moeite voor. 

Ik heb ooit een digitale FM radio in de auto gehad, die deed het middenfrequente deel en de processing allemaal digitaal. Daarmee zorgde het zelf voor de specifieke luisteromgeving. Dat is toch niet de taak voor de zender.

Nog wat bitterheid: Spotify is goedkoop maar ze hebben veel eigen remixes van CD’s - iets aangepast geluid, maar vooral: lagere rechten, vermoed ik. Dat heet ‘liberalisering’. Letterlijk en figuurlijk: rip-offs zijn het (dan). 


Hilversum? Dat is super lang geleden. 

En of het nou Hilversum of NPO heet, dat maakt voor het geluid helemaal niets uit.

 

Harder of zachter heeft bij FM minder invloed op de bandbreedte dan de frequentie en die wordt op FM meestal beperkt en dat kan je inderdaad horen (ik nu niet meer, maar dat is logisch na je 40ste neemt het frequentie bereik van je oren af en ik ben al met pensioen).

 

Via digitaal gelden dezelfde regels.

En het signaal moet KPN gewoon 1 op 1 doorzenden.

Als ze hier aanzitten neemt de kwaliteit altijd af.

 

Elke verandering (sommige zeggen verbeteraar) veranderen het geluid zoals het gemaakt is.

En van mij hoef je het hier niet mee eens te zijn natuurlijk. 😉

 

FM is natuurlijk analoog, ook al ga je er zelf digitaal aan sleutelen. 

DAB+ is digitaal, maar de compressie is helaas te laag voor een super geluid.

Spotify is digitaal en de gratis versie is 160 bits en de betaalde versie is 320 bits (320 bits is over het algemeen goed om naar te luisteren).

 

HI-FI, komt uit het verleden.

Toen alles nog analoog was.

In de jaren 70 betekende dat je een goede installatie had als het Hi-Fi was.

In vergelijking met de moderne digitale muziek, is HI-FI niets meer dan matig. 

Maar ja, tijden veranderen en vooruitgang is alleen maar goed.

Ook hier zal niet iedereen het met mij eens zijn, maar maak je niet bezorgt, daar zit ik helemaal niet mee.😉

Iedereen mag van mij zijn eigen mening hebben. 😉

 

P.S.

Ik hou van Hard rock muziek.

Maar ook van Pink-Floyd.

En ja, ook voor deze muziek heb je een goede geluidsinstallatie nodig. 😉