Skip to main content

Ik heb vandaag 3 4k tv ontvangers ontvangen, nu lees ik dat ik maar op 2 tvs 4k signaal krijg. Hoe verdeel ik de tv ontvangers en hoe krijg ik het 4k signaal op de gewenste tvs

Hallo @Jos468251 , wat bedoel je met 4K signaal, de zenders 691,692 en 693, want dat zijn de enigste 4K zenders?


Ik heb 3 televisies, ik wil graag dat de twee meest gebruikte tvs van 4k worden voorzien. Ik weet dat dat er op dit moment maar drie zenders zijn, maar ik ga de tv ontvangers naar alle waarschijnlijkheid wel weer een jaartje of 10 gebruiken, dus dat worden vanzelf meer zenders. Het probleem is dat ik niet weet welke van de 3 tvontvangers dan die 4k gaan doorgeven. Gaat dat op volgorde van installatie, kpn is hier niet duidelijk over. 


U kunt dat niet toewijzen.  Het is heel simpel.  Als u op twee tv's in 4k kijkt wordt de derde vanzelf hd. Dat is willekeurig. 


Ik weet dat dat er op dit moment maar drie zenders zijn, maar ik ga de tv ontvangers naar alle waarschijnlijkheid wel weer een jaartje of 10 gebruiken, dus dat worden vanzelf meer zenders.

Dat is nog maar de vraag. Ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat er significant meer 4K zenders gaan komen.

 

Het probleem is dat ik niet weet welke van de 3 tvontvangers dan die 4k gaan doorgeven.

Is er dan een restrictie van twee TV ontvangers? Waar heb je dat gelezen? Ze kunnen toch gewoon alledrie 4K beelden leveren?


Dat meldt kpn zelf in de mail aan ons


Dat meldt kpn zelf in de mail aan ons

Apart, ik had nog nooit gehoord dat het 4K abonnement beperkt zou zijn tot twee TV ontvangers.


Er is natuurlijk niet zoiets als een "4K signaal". Er zijn 3 zenders in 4K beschikbaar. Alle overige zenders zijn gewoon HD. Deze overige zenders zullen dus sowieso op al uw ontvangers hetzelfde zijn.

Het zou misschien kunnen dat de 3 4K zenders maar op 2 ontvangers beschikbaar zijn. Al heb ik daar nog nooit van gehoord, het zou kunnen. Maar als dat dan zo is, dan ziet u dat toch vanzelf?

Dan is er 1 kastje waarop die 3 zenders niet beschikbaar zijn. Dat is volgens mij niet zo moeilijk om uit te vogelen welk kastje dat is.


@Jos468251,

Zolang de internetsnelheid het toelaat kunnen er ‘gewoon’ 3 ontvangers aangesloten worden en 4k doorgeven. De scheiding wordt gemaakt op het ja/nee hebben van het betreffende pakket.

Het kan dus wel zo zijn dat de snelheid het niet toelaat om meer dan 2 HD ontvangers aan te sluiten. Dus bijvoorbeeld: Maximaal 3 ontvangers, waarvan er 2 HD mogen (maar dat is dus een snelheidsbeperking). Dan kun je op de ontvanger zelf aangeven op welke je de beste kwaliteit wilt ontvangen. Op de ontvanger waar je geen 4k wilt ontvangen stel je bij ‘Menu’ → ‘Instellingen’ → ‘Beeldscherm’ de best mogelijke kwaliteit van de ontvanger in (in dat geval SD). De andere 2 ontvangers zijn dan via dezelfde route in te stellen op HD/UHD.