Skip to main content
Vraag

Van deels afgekeken opnames wordt na verloop van tijd het stoppunt vergeten

• July 6, 2025
  • 10 reacties
  • 114 keer bekeken

Ik kijk opgenomen films regelmatig aanvankelijk maar half, om later de tweede helft te kijken. Na het kijken van de eerste helft is het voortgangsbalkje onder het pictogram van de opname aanwezig en kan ik weer verder kijken vanaf dat punt. Maar het valt me regelmatig op dat als het redelijk lang geleden is, zeg meer dan een maand of twee maanden geleden dat ik die eerst helft heb gekeken, dat het voortgangsbalkje bij de film verdwenen is en ik weer van voren af aan moet kijken of het stoppunt handmatig met snel vooruit spoelen moet opzoeken. Dit lijkt me een bug. Kan daar door de ontwikkelaars naar gekeken worden?

10 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 6, 2025

@Erik888 Herkenbaar, zie ook mijn topic hierover:

Ik breng jouw topic onder de aandacht van ​@Erik van KPN 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 7, 2025

Dat gebeurd wel eens, maar als je de ontvanger even opnieuw opstart dan is het balkje er weer.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 10, 2025

Dat gebeurd wel eens, maar als je de ontvanger even opnieuw opstart dan is het balkje er weer.

Omdat bij mij af en toe de voortgangsbalkjes van losse opnames verdwijnen, wordt mijn tv+ box gemonitord door het tv-team. Ik heb daarom de afgelopen tijd de oudst opgenomen film op scherp gezet zodat er een voortgangsbalkje te zien is. Zo kan ik gemakkelijk in de gaten houden of dat verschijnsel zich weer voordoet.

Gisteravond was dat voortgangsbalkje ineens weer weg. Ik herinnerde me jouw opmerking en heb daarom de tv+ box herstart. Het verdwenen voortgangsbalkje kwam echter niet terug. Daarom mijn vraag:

Als bij jou dat balkje weg is komt dat na een herstart echt terug? Zo ja, dan is dat dus anders dan bij mij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 10, 2025

Na een maand ben ik de eerste helft wel alweer vergeten door alles wat ik in die periode wel heb gezien. Dan kijk ik sowieso opnieuw. 

Ik heb al moeite met een wekelijkse vervolg serie. Die neem ik ook altijd op. Na uitzending van de laatste aflevering jas ik het er in 1 of 2 avonden door. Lekker bingen. 🙂

Maar desalniettemin moet het natuurlijk gewoon vastgehouden worden. Bewaar tijd is bewaar tijd.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Erik888 .  Ik heb er even wat relevante informatie bij gezocht:

Een ‘losse’ opname kun je binnen 14 dagen weer oppakken waar je gebleven was.  Dat zou een verklaring kunnen zijn voor jouw issues.

Bij serie opnames is de marge wat groter, namelijk 120 dagen.  

Er zijn geen plannen om dit in de nabije toekomst te veranderen. Ik vrees dus dat, als jouw pauze tussen het terugkijken van een programma, langer is dan twee weken, je het beste voor jezelf de tijd kunt noteren. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Een ‘losse’ opname kun je binnen 14 dagen weer oppakken waar je gebleven was.  Dat zou een verklaring kunnen zijn voor jouw issues.

---

Dit zou de verklaring zijn voor mijn ervaringen met de verdwijnende voortgangsbalkjes, zie dit topic.

Is deze uitleg van ​@Erwin van KPN bekend bij jou ​@Erik van KPN ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 11, 2025

Er zijn geen plannen om dit in de nabije toekomst te veranderen. Ik vrees dus dat, als jouw pauze tussen het terugkijken van een programma, langer is dan twee weken, je het beste voor jezelf de tijd kunt noteren. 

Beste Erwin, bedankt voor het antwoord. Tot nog toe is het niet mijn ervaring dat het punt waarop ik pauzeerde bij losse opnames zo snel alweer verwijderd wordt, maar misschien was het me niet opgevallen. Ik ga het de komende weken controleren. Ik vind het wel een slechte zaak (want niet gebruikersvriendelijk) en ik kan geen enkele technische reden bedenken waarom zulke minuscule stukjes data niet even lang bewaard kunnen worden als de opname zelf.

Erwin van KPN
Moderator

---

Dit zou de verklaring zijn voor mijn ervaringen met de verdwijnende voortgangsbalkjes, zie dit topic.

Is deze uitleg van ​@Erwin van KPN bekend bij jou ​@Erik van KPN ?

Dat zou wel zo moeten zijn, want ​@Erik van KPN is mijn informant ;-)

Erwin van KPN
Moderator

Beste Erwin, bedankt voor het antwoord. Tot nog toe is het niet mijn ervaring dat het punt waarop ik pauzeerde bij losse opnames zo snel alweer verwijderd wordt, maar misschien was het me niet opgevallen. Ik ga het de komende weken controleren. Ik vind het wel een slechte zaak (want niet gebruikersvriendelijk) en ik kan geen enkele technische reden bedenken waarom zulke minuscule stukjes data niet even lang bewaard kunnen worden als de opname zelf.

Dat kan ik begrijpen, Soms liggen zaken gecompliceerder dan je zou verwachten maar in dit geval zou ik dat zo niet weten.  ​@TV Apps Team : Weten jullie of dit ‘gewoon’ ooit een keuze is geweest. Of zit er ook een technische verklaring achter? 

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • July 22, 2025

Zoiets simpels (‘miniscuuls’) als een bookmark is inderdaad het probleem niet. Maar vervolgens elke cliënt die daar mee om moet gaan, opnames die een jaar bewaard blijven met soms honderden bookmarks per gebruiker en dat visueel moeten tonen op ook de oudste ontvangers/apps, terwijl waarschijnlijk 95% nooit meer gekeken gaat worden… er zitten wel wat haken en ogen aan zoiets ogenschijnlijk simpels. Er is destijds goed naar gekeken om met zo min mogelijk impact op dat moment de fijnste ervaring te bieden. Vooral: ontvangers/apps (cliënts) mogen b.v. niet significant trager worden. Inmiddels zijn we al wel een hele tijd verder, zijn enkele apps en ontvangers uitgefaseerd en andere voor in de plaats gekomen. Het balletje is daarom opgeworpen om dit (vooral die 14 dagen voor een losse opname) te heroverwegen. Dat gaat niet over 1 nacht ijs alleen.