Skip to main content

Goedendag ! 

Ben een week geleden overgestapt van Ziggo naar KPN. Dat is allemaal prima gegaan. Alleen zijn de kleuren minder mooi, dan bij Ziggo (mediabox XL). Ben voortdurend met kleurafstellingen aan de gang, maar krijg het niet naar mijn zin. Heb een Philips 55PUS7504/12 (4K UHD), een Sony HTNT5 soundbar, Arris VIP5202 en een Experia box 10A. Er gaat een HDMI kabel van de Arris naar de Sony en een HDMI kabel op de ARC van de Sony naar de ARC van de TV. 

Dat heeft deels met de in gebruik zijnde compressie techniek bij KPN te maken. Deze veschilt van de methode die Ziggo gebruikt. Wat ook mee zal spelen is het verschil in de onderdelen in de ontvangers. 

Staat de Arris op 1080i ingesteld?


Ja, de Arris staat op 1080i


Hoi @Stellingwerver, welkom hier. 

Ik lees dat je baalt van de kleuren van het beeld. Je bent hier al mee aan het instellen geweest op de tv, maar niet tot tevredenheid. Dat is jammer. Heb je de tv al weer eens teruggezet naar de default instellingen? Hoe ervaar je het dan? Is het dan nog niet naar tevredenheid kun je vanaf daar een nieuwe instelling proberen. Ik zie het op die manier doen en niet van instelling naar andere instelling gaan. Ik hoop in ieder geval da je goed beeld kan vinden. 


De beeldkwaliteit is bij KPN idd ietsje minder dan bij Ziggo. Hoe groter het scherm, hoe meer je dat ervaart in combinatie met de kijkafstand. Bij 55 inch zou de kijkafstand voor HD niet minder dan 2 meter en 80 cm moeten zijn. Zit je dichterbij dan zie je al artifacten.

Ook is bij Ziggo de detaillering iets groter, tenzij je KPN via glasvezel hebt. Dan is het gelijk.

Eerste 10 zenders: Ziggo en KPNglas (661 t/m 670): 1080i50, 12 Mb/s, H.264

KPN via koper DSL: 1080i50, 7,2 Mb/s, H.264 (KPN via glas v.a. 11 ook 7,2 Mb/s; Ziggo v.a. 11 is 9 Mb/s.

Zie ook Breedbeeldweetjes: De HD en SD bitrates bij KPN en Ziggo.


Ik zal hem weer eens helemaal opnieuw instellen


Hoi @Stellingwerver, welkom hier. 

Ik lees dat je baalt van de kleuren van het beeld. Je bent hier al mee aan het instellen geweest op de tv, maar niet tot tevredenheid. Dat is jammer. Heb je de tv al weer eens teruggezet naar de default instellingen? Hoe ervaar je het dan? Is het dan nog niet naar tevredenheid kun je vanaf daar een nieuwe instelling proberen. Ik zie het op die manier doen en niet van instelling naar andere instelling gaan. Ik hoop in ieder geval da je goed beeld kan vinden. 

Dank je Bart, 

Een interessant forum, heb nog meer vragen maar daarvoor start ik nieuw topic. Vanmorgen vanuit de fabrieksinstellingen weer aan het stellen gegaan en nu ziet het er een stuk beter uit. Laat hem voorlopig zo staan.


Fijn dat het al een stuk beter is geworden. Daar ben ik blij om. 🙂 Voor de andere vragen zien we graag de topics verschijnen. We helpen je graag.