Skip to main content

Een echtpaar betaald een all in een pakket van kpn, waarvan ong 42 euro aan internet, 10 euro TV, 19 euro voor de vaste telefonie en 2 euro voor een papieren factuur. Een hele optelsom terwijl zij alleen televisie en de telefoonlijn gebruiken. Als ze zelf bellen met de kpn helpdesk, krijgen zij als antwoord dat je verplicht bent internet af te nemen.

Dat lijkt mij toch niet helemaal te kloppen? Nu  kpn consumenten aan het husselen is, kan je toch wel gewoon alleen een tv en vaste lijn aanschaffen?

Volgens mij wordt er gewoon een loopje genomen met oudere mensen. 

Hoi @Anonymous01010 
Tv gaat via het internet, dus je hebt een internetverbinding nodig om TV te kunnen ontvangen. Helaas gaat het niet zonder de internetverbinding.


Begrijp ik het goed dat dat ze daarom maar een glasvezel abo van 50 mbit/s moeten kopen om te kijken naar NPO 1? Of kan ik met uw opmerking nog bijvoorbeeld uitwijken naar digitenne... 

Ik begrijp niet zo goed waarom kpn niet meer op maat kijkt naar hun behoeftes. Mijn haren stonden al recht overeind toen kpn vroeg om 2 euro voor een papieren afschrift, nadat ze dus eigenlijk al 52 euro incasseren voor alleen televisie. 

Let wel ze zijn dus afhankelijk van wat ze te horen krijgen van een medewerker bij kpn en hebben geen computer/smart telefoon om gedegen onderzoek te doen. Ik vond het antwoord van de telefonist te gemakkelijk en ik kreeg de indruk dat men geen zin had om te zoeken naar een oplossing. 


Hoi @Anonymous01010 
Digitenne is een optie, of een satellietverbinding via b.v. CanalDigtaal.
Bij  dat laatste krijg je ook een hoop free to air zenders, maar de reguliere zenders moet je  dus een abonnement nemen en dat kan dus zonder internet.
Digitenne is goedkoper en kun je bij de KPN regelen.


Ik weet niet waarom mijn buurman geadviseerd wordt om te kijken naar de concurrent, maar inderdaad 20 euro canal digitaal is goedkoper dan 52 euro kpn. Maar mag je dan nog de vaste telefoon bij kpn houden? Of heeft kpn dan zoiets van... Doei? 


Je kunt je telefoonlijn gewoon behouden, das geen probleem hoor, let wel je krijgt wel kosten voor een satellietschotel en eventueel plaatsingskosten als je dat niet zelf kunt.
Digitenne is makkelijker en goedkoper


Ik ben blij dat ik ben meegegaan met het internet. Je wordt behandeld als uitschot als je niet in de lijn der verwachtingen iets wil aanschaffen. Je kan dus 42 euro korting krijgen als je duidelijk maakt geen gebruik te maken van het internet. Kpn erkent dat je ook via andere wegen tv kan kijken, oeps de helpdesk zat ernaast. Vervolgens vragen ze dan 10 euro extra voor telefonie en 10 euro extra voor tv met een beperkt aantal zenders. Het is niet dat de klant meer tv kijkt, maar kpn moet wel ergens aan verdienen. 

Klopt de samenvatting ongeveer? 


Even ter verduideling @Anonymous01010 
Ik ben de KPN niet hoor, ik ben gewoon klant net als jij.
Je zit hier op een klanten helpen klanten forum.
De KPN komt wel bij elk topic ook langs, maar vanwege de drukte heeft dat een vertraging.


OK, mijn excuus huistijger. 

Misschien onnodig om nog te benadrukken, maar ik vind het schandalig. Je betaald iets waarvoor je bijna geen gebruikmaakt. Ik benadruk bijna, omdat kennelijk i.c. de tv via het internet loopt. Maar aangezien geen gebruik wordt gemaakt van het internet, wil hij dus graag de facturen per post ontvangen en daar moet hij dan weer extra voor betalen. Het is mijn aow niet waar de 40 donatie van wordt betaald, maar ik was woest. 

Het is natuurlijk een uitstervend ras de aow-er zonder internet, maar je mag toch nog wel een beetje service verlenen voor de time being. 


Excuses is helemaal niet nodig hoor, je hebt niets verkeerds gezegd.
En ik begrijp je frustratie ook wel, maar wat betreft die facturen.
Normaal worden die automatisch verzonden, daar hoeft geen mens naar te zien, maar als jij ze per post wilt hebben dan is dat weer handwerk en begrijpelijk dat ze daar wat voor vragen.
En ja de TV gaat nu eenmaal via het internet, men kan dat niet scheiden, dus als ze alleen de TV zouden berekenen dan zou er heel veel fraude mee gepleegd kunnen worden, mensen die alleen maar een TV abonnement nemen en gratis internet er bij hebben.
Maar er zijn dus andere oplossingen die ik hierboven beschreven heb.


Ja maar het gevaar dat fraude wordt gepleegd moet geen uitgangspunt zijn. Dan zou ik een lock down voorstellen. Misschien durft kpn deze man om wie het gaat eens in de ogen  te kijken. Misschien zien ze mogelijk fraude gevaar bij deze 70 plusser, maar misschien niet en is er dan maatwerk mogelijk? Het gaat om een duurovereenkomst, als ik dat mag benadrukken. Dus deze man en de kpn hebben dan beide nog veel plezier aan elkaar. 


Hallo @Anonymous01010. Digitenne kan bij KPN worden afgenomen. daar is geen internetaansluiting voor nodig. Wil een klant echter interactieve televisie (opnemen, terugkijken) dan is daar een internetaansluiting voor nodig. Interactieve televisie is altijd in combinatie met een internetabonnement. Digitenne is iets dat ook aan de telefoon via de klantenservice geadviseerd had moeten worden. We hebben dusdaniog veel klanten dat maatwerk voor een interactief televisie abonnement niet van toepassing is. 

Daarnaast kan er "gewoon" ook los een vast telefoonabonnement worden afgenomen. Eventueel zelfs met een bundel zoals BelOnbeperkt Altijd. 


De ontkenning is onterecht omdat ik weet dat kpn bij veel buren maatwerk moet leveren door gebrek. Mja het antwoord is dus niet welwillend. 


Opdat er een goede keuze gemaakt kan worden...

KPN kan Interactieve TV niet leveren zonder internet. TV kost dus dan idd 52,50.
Vaste telefoon, die bij KPN dan ook over internet gaat, 2 euro exclusief gesprekskosten. 9,99 voor Belonbeperkt Nederland (netnummers en 06).

Er is geen enkele provider die tv en vaste telefoon in 1 abonnement kan leveren zonder internet. Het moeten dan dus 2 abonnementen worden als je deze 2 diensten zonder internet wilt hebben.

Televisie ZONDER internet:

Digitenne van KPN. Beperkt aantal zenders. Alleen lineair kijken. Niet overal goede ontvangst. 18 euro voor 1 tv. 32 zenders HD.

KABELTELEVISIE van bv Ziggo. Laagste abo € 19,00; 4 zenders HD, 34 in SD + alle regioalen; eigen ontvanger nodig voor dvb-c. Kan zijn settopbox of in de TV.

TV via schotelantenne. Bv Canaldigitaal v.a.19,95 (Tijdelijk schotelset à 199,00 gratis)

Vaste telefoonlijn ZONDER internet:
Diverse abo-vormen. Afh. van abo-vorm gesprekskosten.
Belvrij (in 3 varianten), zonder gesprekskosten tijdens de bundel: per maand, de 3 varianten resp. 32,50, 39,00 en 47,50
Belbasis, dit is het 'standaard’abonnement en kost 31,50 (exc. gesprekskosten)
en Belbudget, voor als je weinig belt (hoog beltarief) maar veel gebeld wordt, 12,50 (exc. hoge gesprekskosten)
Optie 2, 3 en 4 de telefoonmogelijkheden zonder internet.

Mobiel abonnementje is goedkoper: bij KPN € 15 inclusief onbeperkt bellen naar NL en E.U. nummers. Dit abo heeft geen internet ( 0 GB).
En bij Simpel: € 4 per maand inclusief onbeperkt bellen (abo 2,50 + onb.bellen 1,50). Dit abo heeft 250 MB (das niks) per maand. Het addertje: bij het Simpel abo zit bellen van uit Nederland naar E.U. nummer niet in de bundel. Bij die van KPN wel.

*genoemde prijzen allemaal per maand en inclusief BTW


Word interactieve tv gebruikt? Ik bedoel, opnemen, terugkijken, begin gemist, live pauzeren, de gids?

Of word er alleen live tv gekeken?

Â