Skip to main content
Vraag

Vastlopende Arris VIP2952, hoe los ik dit op?

• August 22, 2026
  • 6 reacties
  • 67 keer bekeken

Mijn Arris VIP2952 V2 TV-ontvanger wordt steeds trager en moet regelmatig opnieuw worden opgestart. Ik wil weten welke vervangingsmogelijkheden er zijn.
Maar ik wil op dit moment niets aan mijn abonnement wijzigen.

Wat zijn de mogelijkheden?

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 22, 2026

Maar ik wil op dit moment niets aan mijn abonnement wijzigen.

Heb je al eens de stroom er minimaal 5 minuten af gehad? Er zit een schakelaar op de achterkant. 

Dan wordt het volgelopen werkgeheugen weer goed geleegd. 

Helpt dat niet maak dan een belafspraak. Vermeld bij Dot vast dat je Arris VIP2952 stuk is. Je kunt dan hopelijk een Arris VIP5202 krijgen. Overigens heeft die geen display, geen scart en geen analoge audio uitgang (wel optisch).

Uiteraard heb ik dat gedaan en dan doet hij het weer als zijnde nieuw, en dat heb ik ook geschreven.
Maar je leest met regelmaat dat de Arris te traag wordt, vastloopt en dat hebben we al enige keren gehad. Dus is het een veelvuldig voorkomend probleem.
Ook is mij verteld dat een nieuw type TV+ box een verbetering is maar dat die alleen te verkrijgen is als je Netflix via KPN hebt. En dat heb ik niet en wil ik ook niet.

Vandaar mij vraag welke vervangingsmogelijkheden er zijn.
En zonder aanpassing van mijn abonnement.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 22, 2026

Hij moet minstens 1 × per week minimaal 5 minuten (of lekker een nachtje) stroomloos.

Of je gebruikt ECO stand-by. Opstarten duurt dan wel 2 minuten, maar je kunt 'm aanzetten met de afstandsbediening. Het geheugen is dan stroomloos, dus je begint elke dag lekker schoon! 

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ie dan lekker vlot blijft. 

De vervangingsmogelijkheden heb ik al aangegeven. 

Zien om te ruilen voor de Arris VIP5202 binnen huidige abonnement. 

Of wijzigen van ITV naar TV+. Ook dat kan binnen je huidige internet abonnement. 

Ik begrijp je, maar dit is iets van de laatste maanden en niet van de eerste jaren dat ik het heb.
Het is een traag Linux systeem en kan eigenlijk niet met de tijd mee, zeker niet na de vele updates.
Persoonlijk vind ik het stroomloos zetten niet iets van deze tijd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 22, 2026

De laatste maanden lijkt het geheugen inderdaad meer gebruikt. En die apparaten legen dat niet tijdens stand-by met 'snelle start'. Nooit gedaan. Nu met apps erbij wordt het geheugen meer gebruikt. 

Toch is stroomloos zetten de oplossing. Dat dat 'ouderwets' is ben ik niet met je eens. 

ECO stand-by kan dus ook. Ook dan wordt het werkgeheugen wel geleegd.

Anders moet je toch naar het nieuwe TV+ gebeuren met de Android-TV box. Want de Arris VIP5202 heeft hetzelfde probleem al heeft die een groter geheugen. 

JanIvor
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • August 22, 2026

Ik heb begrepen dat je nu ook de nieuwste tv ontvanger (diw7022) kan aanvragen zonder je abonnement te veranderen.