Skip to main content

Wij hebben sinds kort erg veel storingen met onze oude Telfort ITV ontvangers.

 

Gelukkig van KPN wel al op hun eigen initiatief een Xperia box v10 gehad waardoor de verbinding in ieder geval verbeterde. (ze zagen vaak onderbrekingen op afstand bij de overgang van Telfort naar KPN)

 

Nu inmiddels een jaar verder en wat meer apparatuur aangesloten zoals een wifi mesh systeem, waardoor het te druk wordt voor de ITV ontvangers en hebben we veel storing zodra het te zwaar wordt voor het kastje, zoals bij terug kijken/pauzeren en/of Netflix starten.

 

De data wordt verdeeld vanaf de modem door een 16GB/S Switch die geschikt is voor ITV ontvangers en Wifi systeem, de bekabeling is ook nieuw (koper) maar het enige wat hapert zijn de kastjes.

 

De Switch geeft ook aan dat de kastjes beschikken over een 100MB/S verbinding ipv een 1000MB/S verbinding.

 

Concrete vraag; zijn nieuwe kastjes de oplossing of moeten we gewoon overstappen naar de Kabel ipv onze huidige DSL verbinding?

Hoi @Casperrr . Welkom op het forum.

Wat voor itv-tuners gebruik jij? (merk+type)  En ondersteunt jouw switch IGMP snooping?


@Casperrr

Wat die switch aangeeft is correct 

De itv ontvangers van kpn hebben een 100 mbit poort 

Ook de VIP5202 maar daarom moet het natuurlijk wel goed werken 

Zoals wat @Erwin_  al aangeeft is die switch wel igmp snooping

Anders denk ik dat het mesh wel een probleem kan geven 

Is deze van Tp-link? Die willen soms voor problemen zorgen 


Hoi @Erwin_ bedankt voor u reactie. Wij hebben HMB2260 kastjes. De switch ondersteund IGMP snooping (staat ook geactiveerd in de instellingen).

 

Youtube app heeft het nog nooit gedaan, ook niet rechtstreeks op het modem. Functies als terugkijken en Netflix doen het altijd wel op het moment dat de filmpjes gestart zijn maar het opstarten lijkt ook altijd meer op vastlopen dan op snel even laden.


@peter-keetfm ook bedankt voor u reactie.

Wij hebben als systeem de TP-Link Deco X60, dit is een mesh systeem zoals KPN nu ook '’super wifi'’ in het pakket mee verkoopt. Afgelopen dagen werkt alles na een reset van de ITV ontvanger, maar ik ben bang dat als er een paar dingen tegelijk actief werken op het netwerk de zwakste apparaten zoals de ITV ontvangers (die normaal ook al rechtstreeks niet snel zijn) het weer af laten weten. 


@peter-keetfm ook bedankt voor u reactie.

Wij hebben als systeem de TP-Link Deco X60, dit is een mesh systeem zoals KPN nu ook '’super wifi'’ in het pakket mee verkoopt. Afgelopen dagen werkt alles na een reset van de ITV ontvanger, maar ik ben bang dat als er een paar dingen tegelijk actief werken op het netwerk de zwakste apparaten zoals de ITV ontvangers (die normaal ook al rechtstreeks niet snel zijn) het weer af laten weten. 

Ik ken die Tp-link niet 

Maar er gaan meer geruchten over dat deze voor de storing kunnen zorgen 

Als je het nog terug kan doen zou ik het terug doen 

Zelf gebruik ik ook Tp-link maar dan de omada access points met controller 

En een tip je kunt beter bedraad access points nemen 

 

 


@peter-keetfm bij onze huidige TP-link kunnen we kiezen uit draadloos en bedraad, wij hebben deze bedraad aangesloten op iedere verdieping van onze woning. 

(Blijft daarom een beetje een raadsel)

 

Bedankt voor de tips!


@peter-keetfm bij onze huidige TP-link kunnen we kiezen uit draadloos en bedraad, wij hebben deze bedraad aangesloten op iedere verdieping van onze woning. 

(Blijft daarom een beetje een raadsel)

 

Bedankt voor de tips!

Welke switch gebruik je?

Je kunt nog proberen deze een fabriek reset te geven

Het blijft natuurlijk wel lastig te beoordelen

Op afstand 


@peter-keetfm Dit is een TP-link TL-SG108PE.

 

Dat snap ik, het is ook een lastig met alles wat samen moet werken in zo'n netwerk.


Heb je de reset van de switch al geprobeerd 

Als dat niet helpt kun je de tv ontvanger tijdelijk direct op de experiabox aansluiten

Werkt dan de tv ontvanger wel goed? 


Switch gereset, werd niet direct beter. Na een paar keer de ontvanger te hebben gereset deed de combinatie het gelukkig wel.

 

Helaas nog steeds niet altijd, als alles intensief word gebruikt heeft de ITV ontvanger er nog steeds moeite mee en vallen er functies weg.


Switch gereset, werd niet direct beter. Na een paar keer de ontvanger te hebben gereset deed de combinatie het gelukkig wel.

 

Helaas nog steeds niet altijd, als alles intensief word gebruikt heeft de ITV ontvanger er nog steeds moeite mee en vallen er functies weg.

Probeer eens de tv ontvanger direct op de experiabox aan te sluiten (tijdelijk) 

Als dan het probleem opgelost is vermoed ik de switch die het probleem kan geven 

 

 

 


Dit heb ik inmiddels gedaan, doet het wel maar erg traag. Daarna weer via het netwerk laten lopen, toen deed hij het beter..... Nu in de avonden ineens wel weer een foutcode ; STB-zap-03/3-HAL layer...... Heb me een beetje ingelezen op het internet van mensen die ook deze melding kregen.

Het lijkt gewoon echt aan de ITV ontvangers te liggen die niks kunnen hebben.... Gaan nu kijken hoe we dit goed kunnen verhelpen of dat we gewoon naar een andere aanbieder toe gaan.


@Erwin_ @peter-keetfm Bij deze een update, begin vorige week heb ik een nieuwe kabel van de Xperia box rechtstreeks naar de ITV ontvanger getrokken. Hij doet het nog steeds niet geweldig snel, maar zelfs de YouTube app doet het (wel traag).

 

Helaas sinds halverwege vorige week wel weer een nieuwe code ; stb-nmc-400…..heb het modem al gereset en de ITV ontvanger ook. Een aantal keren onafhankelijk van elkaar, en zojuist beide tegelijk toen de code weer kwam opdagen….hij blijft de code geven.

 

Als ik verschillende mensen spreek en op forums lees lijkt het probleem nu verlegt te zijn van de ITV ontvanger naar het modem dat het nu te druk lijkt te hebben, kan dat kloppen? Hebben jullie nog tips? Zijn er eventueel betere modems beschikbaar die wel een grotere capaciteit hebben?

 

Ik lees het veel op internet, wij hebben alleen 1 ITV ontvanger, 1 adapter voor de PC, en een WiFi systeem, dat moet toch niet heel spannend zijn?


@Casperrr : Die foutcode kan verschillende dingen betekenen. In veel gevallen is het iets in het netwerk bij je thuis.  Dan komen we weer bij die switch. 

Ik stuur je even een privéberichtje. Kun je daar op reageren?


@Erwin_  we hebben inmiddels een paar keer enkele dagen storingsvrij tv kunnen kijken. Jammer genoeg blijft het daarbij. Uiteindelijk telefonisch met één van u collega's contact gehad, alles nog een keer doorgelopen (10e keer ofzo). Conclusie; alles in ons netwerk is goed, alleen de ITV ontvanger kan er niet tegen dat z'n favoriete ip adres af en toe bezet is en de Xperia kan deze niet toe kennen.

 

Vraag; kunt u mij vertellen wat het IP adres van de ITV ontvanger zou moeten zijn zodat ik deze kan reserveren in het netwerk? 

 

En is het mogelijk een vergoeding van KPN te ontvangen voor het aanschaffen van een nieuwe modem router? De Xperia box is gewoon niet goed genoeg hoor ik om mij heen, xs4ll wil niet voor niets dat klanten en Fritzbox nemen.

 

Nieuwe kabels, swiches etc is niet de oplossing, het probleem zit in jullie hardware...

 

 


Dit verhaal herken ik niet, @Casperrr .  Onze STB's pakken gewoon een willekeurig IP adres uit de beschikbare DHCP pool.  


Oké, achteraf dus alsnog geen goed advies gehad......


Tp link in ap mode zetten en dhcp uit.

Dan deelt de KPN box de adressen uit.