Skip to main content
Beantwoord

Veel storingen met nieuwe KPN TV+ boxen na verlenging

• July 11, 2025
  • 23 reacties
  • 496 keer bekeken

Beste 

een aantal weken terug heb ik m’n abonnementen verlengd en daarbij kreeg ik te horen dat de oude altijd goed werkende digitale ontvangers zouden worden vervangen voor de nieuwe kpn+ ontvangers. Dus deze geïnstalleerd. Sindsdien heb ik al problemen met het kijken van tv en films via de diverse aanbieders. 
Beeld blijft hangen, met enige regelmaat zeer slecht wazig beeld voor enkele minuten en dan weer scherp.

Ik heb alle opties al uitgevoerd, die het hulp programma aangeeft, denk nu al met al qua tijd meer dan 6u bezig geweest.

Zelfs iemand van kpn aan de telefoon gehad en bij de instellingen - ‘tandwieltje’ - bij instellingen - beeld - kwaliteit - deze van multicast naar unicast gezet. Was bij een vriend van mij ook oorzaak van het probleem.

Ik had gehoopt dat dit het probleem opgelost zou hebben maar helaas na enige tijd kwamen de storingen terug! Dus weer alles door zitten lezen.

Ik heb zelfs een van mijn switches vervangen omdat KPN aangeeft dat je nu een switch nodig hebt met IGMP snooping. Erg frustrerend dat een leverancier een apparaat ontwikkeld die gevolgen heeft voor de reeds aanwezige rand apparatuur. Zonder dat vooraf te melden! Naast de kosten die ik nu extra gemaakt heb blijkt dat weinig tot geen invloed te hebben! 
Vervolgens kreeg ik 10/7 een bericht in m’n inbox op de tv dat er een oudere versie software op de modem

Er staat en dat ik die moet updaten voor een goede werking.

Dus naar mijn KPN Esperiabox V10 , 

Ook hier weer alle stappen meerdere keren doorlopen , ( de reset knop op de modem zelf doet bij mij helemaal niets !) dus alles spanningsvrij gemaakt , herstart en terug laten zetten op advies naar de fabrieksinstellingen.

Apparatuur spanningsvrij gemaakt alles uit en weer aan gezet..

Dat heb ik wel meerdere keren gedaan. Want het probleem bleef terug komen.

En tot mijn verbazing is de update niet uitgevoerd en heb ik nog steeds de zelfde firmware V10.C.24.12.15 erop staan. 

Terwijl wordt aangegeven dat dat versie V10.C.25.04.04 moet zijn!
Zelfs via het inloggen via het IP adres en daar de diverse stappen doorlopen waaronder herstarten en terug zetten naar fabr instellingen heeft geen enkel effect. Er wordt geen nieuwe software geïnstalleerd.

Ik weet even niet meer wat ik nu moet doen, om

nornaal tv te kunnen kijken? Ik heb dus een smart tv Sony bravia die perfect werkte voor vervangen van de nieuwe kpn Dig ontvangers !

Beste antwoord door Martijn en Lies

Hoi Ray, 

Welkom in het forum.

Hier tref je mensen aan die het tv+ geweldig vinden maar ook mensen dit dit helemaal niks vinden.

Dit omdat die mensen (veel) problemen hebben die de andere mensen niet hebben.

Laten wij nu net 1 van die mensen zijn die, net als jij, vanaf dag 1 problemen hebben.... Ik moet je daarmee ook gelijk teleurstellen.... Die problemen bij jou worden niet opgelost.

Ze laten je eerst 100x je eigen systeem en netwerk  nakijken (waar meestal niks mee aan de hand was en is). En als dat niet lukt niet je een frisse start doen (en nog een paar keer) en vervolgens hoor je niemand meer van KPN en wordt dit topic gesloten.

Moraal van dit verhaal: accepteer de problemen, uitzitten en eventueel naar wat anders uitkijken. Terug naar de Arris ontvanger mag je iig niet.

Sterkte!

23 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 11, 2025

Dat klinkt niet best ​@Rayu3B . Begrijp ik het goed dat de tv box  met een kabel aan het modem zit via een switch die igmp snooping ondersteunt?

Forum|alt.badge.img+3

Hoi Ray, 

Welkom in het forum.

Hier tref je mensen aan die het tv+ geweldig vinden maar ook mensen dit dit helemaal niks vinden.

Laten wij nu net 1 van die mensen zijn die, net als jij, vanaf dag 1 problemen hebben.... Ik moet je daarmee ook gelijk teleurstellen.... Die problemen bij jou worden niet opgelost.

Ze laten je eerst 100x je eigen systeem en netwerk  nakijken (waar meestal niks mee aan de hand was en is). En als dat niet lukt niet je een frisse start doen (en nog een paar keer) en vervolgens hoor je niemand meer van KPN en wordt dit topic gesloten.

Moraal van dit verhaal: accepteer de problemen, uitzitten en eventueel naar wat anders uitkijken. Terug naar de Arris ontvanger mag je iig niet.

Sterkte!

Forum|alt.badge.img+1

Mijn deelneming, tel je zegeningen!

Ik schaar me volledig achter het commentaar van @Martijn en Lies (helaas….)

Toch heb ik de indruk dat de sores de laatste paar weken successievelijk iets aan het afnemen is.

En: voor de goede orde: ik heb me nog nooit laten verleiden de boxjes met enige regelmaat te resetten!

In Jip-en-Janneke taal: dat, ongetwijfeld goed bedoeld, advies kunnen we naar het grote rijk der fabelen verwijzen.

• July 12, 2025

Ik heb zelfs een van mijn switches vervangen omdat KPN aangeeft dat je nu een switch nodig hebt met IGMP snooping.

Dat is met de klassieke kpn ontvangers ook al zo. Wat dat betreft niets veranderd dus. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Dat klinkt niet best ​@Rayu3B . Begrijp ik het goed dat de tv box  met een kabel aan het modem zit via een switch die igmp snooping ondersteunt?

Ja dat klopt en die werkt icm de voorgaande ontvangers probleemloos 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Hoi Ray, 

Welkom in het forum.

Sterkte!

Hi Martijn en Lies 

Ik heb net even iemand aan de telefoon gehad van KPN, wist niet dat dat zondag kon, dus dat is dan wel een fijne service , diegene had al snel door dat ik wel de nodige technische kennis heb, me dus niet de diverse ‘laantjes’ in kan sturen want ik was hem bij iedere poging voor die ‘laan’ uitgebreidt en meerdere keren bewandeld te hebben. Enige wat hij me nog vertelde was dat er iets mis kan zijn met de HDMI kabel van de tv naar de KPN+ tv box .

De kabels die ik gebruik zijn nooit de stand raad kabels ik pas eigenlijk altijd high end bekabeling toe. Maar goed ik geef hem het voordeel van de twijfel. Ga dat nog even testen.

ik had ook nog aan anders m’n systeem te willen downgraden , naar de arius ontvangers maar dat kon dus niet meer!! Zoals jullie ook al aangaven. 
Ik begreep ook de de experia 12 en 14 geschikt zijn voor het glasvezel netwerk ( ligt er wel een tijd in de stoep voor ons appartementen complexje ,maar dat gaat nog wel even duren voordat kpn het naar binnen kan brengen ?) Vreemf ook dat ze je met dit probleem opzadelen , ik heb daarvoor feilloos werkende apparaten gehad ivm met m’n Sony bravía ( werd ook nog aangegeven dat de kwaliteit van de tv te hoog is voor doorgeven beeld van kpn??????? Hoe dan? 

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Ik neem aan dat KPN je toch wel compenseert als structureel iets niet goed werkt? Je betaalt niet de volle mep voor een half werkend product. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Ik neem aan dat KPN je toch wel compenseert als structureel iets niet goed werkt? Je betaalt niet de volle mep voor een half werkend product. 

Dat is de vraag , ik kijk het de komende paar weken even aan . En zal dan weer aktie ondernemen richting KPN

Forum|alt.badge.img+3

Hahaha..…

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

En als je de ontvangers gewoon met wifi verbindt? Dan omzeil je eventuele problemen in het bekabelde netwerk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

En als je de ontvangers gewoon met wifi verbindt? Dan omzeil je eventuele problemen in het bekabelde netwerk. 

Dank Peter

Ik zou dat kunnen proberen maar heb als standpunt dat bekabeld betrouwbaarder is en minder gevoelig voor uitval , tja alleen in dit geval ….. moet zeggen na alle akties van gisteren lijkt het nu stabieler … 

Ik ga via wifi zeker testen als de storingen weer terug komen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Dank Peter

Ik zou dat kunnen proberen maar heb als standpunt dat bekabeld betrouwbaarder is en minder gevoelig voor uitval , tja alleen in dit geval ….. moet zeggen na alle akties van gisteren lijkt het nu stabieler … 

Ik ga via wifi zeker testen als de storingen weer terug komen. 
Heb ook prima acces points van het merk ruckus die zorgen wel voor een betrouwbaar wifi netwerk !

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

Ik heb 'm nu een jaar via wifi, dat kan eindelijk met de V10.C software. Werkt uitmuntend. 

Dat kabel beter is is uit het verleden. Dat is al lang niet meer zo.

In mijn slaapkamer heb ik "maar" 50% signaalsterkte. Maar ook daar werkt het uitstekend, daar met de smart-tv app. Daardoor DVS 650 vervallen.

Ik bedenk me net dat hier niets meer via kabel gaat vanaf het modem V10.

Software V10 wordt mondjesmaat uitgerold. Je zit al op de V10.C software dus dat is al de KPN software. Er zijn nog gebruikers die op de Intermediate software zitten die nog van fabrikant Sagemcom is. Wat dat betreft dus geen probleem bij jou. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 13, 2025

Ik heb 'm nu een jaar via wifi, dat kan eindelijk met de V10.C software. Werkt uitmuntend. 

In mijn slaapkamer heb ik "maar" 50% signaalsterkte. Maar ook daar werkt het uitstekend, daar met de smart-tv app. Daardoor DVS 650 vervallen.

Ik bedenk me net dat hier niets meer via kabel gaat vanaf het modem V10.

Software V10 wordt mondjesmaat uitgerold. Je zit al op de V10.C software dus dat is al de KPN software. Er zijn nog gebruikers die op de Intermediate software zitten die nog van fabrikant Sagemcom is. Wat dat betreft dus geen probleem bij jou. 

Ga het proberen 

• July 14, 2025

Nou nee, écht niet. Als iets via een kabel kan zou ik daar altijd voor kiezen, ook uit diverse reacties van moderators blijkt dat. Kies alleen voor Wi-Fi als het echt niet anders kan. De nadelen van Wi-Fi bestaan nog steeds (gewapend betonnen muren, Wi-Fi van de buren, magnetrons en ga zo maar door). Wi-Fi wordt wel steeds beter, maar qua snelheid en stabiliteit is de kabel nog steeds met afstand beter.

Zoals je begrijpt zijn hier bij mij thuis alleen mobiele apparaten (slimfoon, laptop zonder UTP aansluiting, een paar slimme schakelaars) met Wi-Fi verbonden. Met name bij die laptop is dat nog wel eens niet optimaal (!) vanwege de regelmatig nogal fluctuerende snelheid, iets waar ik bij m'n bekabelde pc nooit last van heb. Let wel, ik heb op iedere verdieping een Wi-Fi-versterker staan en daarmee een goede Wi-Fi dekking en tóch sluit ik alles zoveel mogelijk bekabeld aan, zelfs m'n printer, die binnen een meter van een Wi-Fi-versterker staat, door ervaring wijs geworden.

Bij mijn voormalige werkgever was ieder bureau voorzien van een bekabeld aangesloten docking station, ondanks dat er overal een goede Wi-Fi dekking was. Alleen als iemand met de laptop "aan de wandel ging" werd Wi-Fi gebruikt en dat is, naar ik heb begrepen, nog steeds zo. 

En verder, wat is meestal de eerste vraag bij problemen met tv+ ontvangers? Juist ja, hoe is die aangesloten, bekabeld of via Wi-Fi?! 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2025

Van de genoemde problemen heb ik in de flat geen last. Wel 10 andere wifi netwerken hier, van buren. Ik heb en zij zullen ook een magnetron hebben. 

Hier heb ik alleen het modem. 2 etages hoger werkt m'n wifi nog. Die boven buurman heeft geen vast internet en gebruikt voor z'n tablet af en toe mijn gastenwifi. 

Er wordt mijns inziens te snel naar SuperWiFi gegrepen. 

En die laatste vraag? Als er wifi wordt geantwoord kun je foute switches en andere verbinding al uitsluiten. Bekabeld kan er ook veel mis zijn ​@Henk2304 .

• July 14, 2025

Klein voorbeeld, toen m'n printer nog via Wi-Fi ging, moest ik 'm vaak handmatig uit standby halen om iets af te drukken. Nu die op de kabel zit hoeft dat nooit meer. M'n bekabelde pc haalt altijd de volle 500 Mb/s van de glasvezel (ondanks 2 switches), m'n Wi-Fi laptop vrijwel nooit, integendeel. Hoe belangrijk dat is moet ieder voor zichzelf maar uitmaken, ík vind Wi-Fi minder betrouwbaar . 

Forum|alt.badge.img+3

Met een kabel zou het beter moeten gaan. Maar ondanks dat wij (beneden) bekabeld zijn aangesloten (zonder switch) hebben we toch problemen.

Reproduceerbaar en al (op zowel bedraad als via wifi)  maar geen oplossingen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2025

Met een kabel zou het beter moeten gaan. Maar ondanks dat wij (beneden) bekabeld zijn aangesloten (zonder switch) hebben we toch problemen.

Reproduceerbaar en al (op zowel bedraad als via wifi)  maar geen oplossingen.

Nou ik heb de wifi een poging gegeven , dat werd helemaal een drama .  Nog vaker haperend beeld, dan bekabeld!
Eea weer bekabeld aangesloten. 
Films kijken lijkt nu beter te gaan. Bij kijken tv hapert het beeld nog steeds en soms blijft het beeld tientalle seconden wazig .

Ik ben nog in afwachting van een nieuwe HDMI kabel van KPN. 
Terwijl Ik voorheen nooit problemen heb gehad met de best goede HDMI kabel die er al tijd op zit .

Dus wordt vervolgd .

Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • July 16, 2025

Jij hebt dus nog een DSL-aansluiting? Speedtest geeft aan, dat ....upload/download?

Wazig beeld en "pixel-opbouw" tot scherp beeld duid op een bandbreedte probleem. Dat doet mijn Google TV HD bij een F1-race als ik de stream start en deze zich moet stabiliseren.

Ik heb zo'n box getest met wifi-only, toentertijd met een V8-modem met glasvezel en een Mesh-wifi. Nooit enig wifi-issue gehad, zelfs niet met de box en tv in tuinhuis. En nu nog steeds niet met een V10 en dezelfde Mesh-wifi (4 jaar oude hardware). Maar niet met die box, partner wou die niet in huis hebben. En genoeg wifi van de buren te zien.

En HDMI-kabels slecht? Kan, maar die van mij zijn al 5-10 jaar perfect.

Waarom verlengen mensen eigenlijk? Financieel is er weinig voordeel. Kijk op dit forum wat dat inhoud mbt nieuwe spullen die je krijgt.

Forum|alt.badge.img+3

Hoi Ray, 

Welkom in het forum.

Sterkte!

Hi Martijn en Lies 

Ik heb net even iemand aan de telefoon gehad van KPN, wist niet dat dat zondag kon, dus dat is dan wel een fijne service , diegene had al snel door dat ik wel de nodige technische kennis heb, me dus niet de diverse ‘laantjes’ in kan sturen want ik was hem bij iedere poging voor die ‘laan’ uitgebreidt en meerdere keren bewandeld te hebben. Enige wat hij me nog vertelde was dat er iets mis kan zijn met de HDMI kabel van de tv naar de KPN+ tv box .

De kabels die ik gebruik zijn nooit de stand raad kabels ik pas eigenlijk altijd high end bekabeling toe. Maar goed ik geef hem het voordeel van de twijfel. Ga dat nog even testen.

ik had ook nog aan anders m’n systeem te willen downgraden , naar de arius ontvangers maar dat kon dus niet meer!! Zoals jullie ook al aangaven. 
Ik begreep ook de de experia 12 en 14 geschikt zijn voor het glasvezel netwerk ( ligt er wel een tijd in de stoep voor ons appartementen complexje ,maar dat gaat nog wel even duren voordat kpn het naar binnen kan brengen ?) Vreemf ook dat ze je met dit probleem opzadelen , ik heb daarvoor feilloos werkende apparaten gehad ivm met m’n Sony bravía ( werd ook nog aangegeven dat de kwaliteit van de tv te hoog is voor doorgeven beeld van kpn??????? Hoe dan? 

Hoi ​@Rayu3B 

Heb je nog wat getest???

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 30, 2025

Al die Android boxjes zullen nooit zo goed werken als een Apple TV 4K speler. 

Forum|alt.badge.img+3

Al die Android boxjes zullen nooit zo goed werken als een Apple TV 4K speler. 

Bedankt, daar hebben we wat aan.....