Skip to main content

Ik zit momenteel in een overstap van Ziggo naar KPN. Beide hebben een smartphone / tablet app en ik kan tijdelijk beide naast elkaar vergelijken. Er is een aantal punten die bij de Ziggo app (veel) handiger werken … en waarvan ik hoop dat de KPN app ontwikkelaars ze over zullen nemen. Wat bijvoorbeeld opvalt is:

  1. Wanneer vanuit de TV gids een programma wordt gekozen dat op dat moment al bezig is dan krijg je bij Ziggo een keuze: ‘Start from the beginning’, of ‘Watch live’. Bij de KPN app is er geen keus, heb je alleen ‘Watch now’ en moet je na het starten de tijdbalk slider terug schuiven om naar het begin te gaan.
  2. Als een programma zojuist is afgelopen, dan kan je het bij Ziggo meteen al terugkijken. Bij KPN komt er een melding: “Het programma wordt voorbereid’. Het duurt enige tijd (een half uur oid?) voordat je het kunt terugkijken.
  3. Stel je bent een eerdere uitzending aan het terugkijken en ergens onderweg wil je onderbreken en je zet de app uit. Als je dan later de app weer start om verder te kijken, dan heeft Ziggo een keuze: ‘Resume from mm:ss’ of ‘Start from the beginning’. Bij KPN start je altijd weer aan het begin en moet je met de tijdbalk slider gaan zoeken waar je gebleven was.
  4. Dat zoeken is sowieso al lastig, maar het is zelfs onmogelijk wanneer het een uitzending betreft waarbij de melding komt ‘This broadcast doesn’t allow fast forward’. Bij Ziggo werkt hier de ‘Resume’ functie en kan je verder kijken waar je gebleven was. Bij KPN moet je verplicht weer helemaal vanaf het begin kijken … wat je dan dus maar laat.
  5. Bij uitzendingen met de beperking ‘This broadcast doesn’t allow fast forward’ kan je bij Ziggo toch een fast forward doen, totdat je bij een reclameblok komt, dat moet je dan verplicht kijken. Bij KPN kan je in het geheel geen fast forward doen.

Ik hoop dat KPN deze verbeteringen in een toekomstige app versie meeneemt.  

Verder is er op dit moment (oktober 2021) nog het issue dat de app schermen alleen in portrait mode werken en niet in landscape. Maar dat zou in een volgende versie verholpen worden. Ik vraag me overigens af hoe de vrijgave testen verlopen … dit lijkt me toch een punt dat je onmogelijk over het hoofd kunt zien.

Dan heb ik bij de huidige versie, oktober 2021, nog een probleem met casten naar Chromecast. Als ik op het cast icon tap dan opent een lijstje waar ik de Chromecast zou moeten kunnen selecteren. Maar dit lijstje knippert / flikkert en hoewel het soms lukt het aan de praat te krijgen kan dit zo natuurlijk niet de bedoeling zijn. Bij de vorige softwareversie had ik hier geen last van.