Skip to main content

Ik heb sinds een paar maanden KPN TV+.
Geweldig idee van KPN om de tv-ontvanger uit te rusten met Chromecast. Vooral de bluetooth functie is erg handig.

Maar er zijn nog zoveel kinderziektes om op te lossen. Van hele kleine dingen tot ergerniswekkende zaken.

Een paar voorbeelden:

  1. De grootste ergernis: De infobalk! Deze staat zo'n 5-6 seconden in beeld. Heel irritant. Vroeger kon je dit gewoon instellen in systeem menu maar na vele updates is dit blijkbaar nog steeds niet mogelijk.
  2. Resetten: De tv-ontvanger doet waar hij zin in heeft. Hij gaat op de meest ongewenste momenten resetten, meestal tijdens het Journaal of tijdens een voetbalwedstrijd.
    Wanneer de box dan weer is opgestart, blijft hij hangen bij ‘opnames worden geladen’ en dat was het. Dan is het, stekker eruit en erin en na eindeloos opstarten verschijnt er een grijze balk in beeld met de tekst ‘kan geen verbinding met het netwerk’ en dan loopt ie weer vast.
    Zo ben je soms 5-10 minuten bezig en ik word daar gestrestst van wanneer ik relaxed op de bank tv lig te kijken.
  3. Geluid: Ik weet niet of ik de enige ben maar de volume-output van de box verandert constant. Bij het wisselen van kanaal of soms spontaan, waar eerst een soort van onderbreking van de uitzending aan vooraf gaat.

    Zo zijn er wel meer dingen zoals de trage manier van kanalen wisselen en waarom heeft KPN de afstandsbediening in hemelsnaam veranderd qua indeling van de toetsen.
    Na maanden zit ik nog steeds te kutten met die ab.

    Groet,
    Paul
     

Hoi @Prx5, welkom op het forum! Dank je voor je feedback :)

Punt 1 nemen we mee. Punt 3 is een bekende bevinding.

 

Het wisselen van geluid in combinatie met een onderbreking van de uitzending wijst op een probleem in je verbinding. Dat is namelijk een moment waarop jouw TV+ Box overspringt van de normale multicast verbinding met ons platform, naar een unicast verbinding. 

Unicast wordt gebruikt voor Terugkijken, opnames en on demand films en series. Dit heeft op dit moment nog andere audio dan multicast (stereo, versus de dolby van multicast, plus wat verchil in volume). Dit verschil is ook een bekende bevinding die we op termijn zullen verhelpen. 

Maar, bij live tv kijken zit je op multicast, en zou je daar ook moeten blijven. Alleen als de verbinding niet optimaal is, kan het zijn dat je terugschiet. En gebaseerd op wat je beschrijft is dat wat hier gebeurt.

Gecombineerd met je punt 2 waarin je aangeeft dat je TV+ Box zichzelf regelmatig herstart, lijkt het me goed dat we dit gaan trouble shooten. Kun je me daarom meer vertellen over hoe je TV+ Box is aangesloten op je tv, eventuele geluidsapparatuur en je modem. En ook merken en types van je apparaten.


De tv+ Box is gewoon via HDMI aangesloten op de tv, een Philips Cineos Ambilight.  Modem is een V12, bekabeld aangesloten, maar bekabeld of via wifi, dat maakt niet uit. Bij allebei doen de problemen zich voor.

 

Gisterenavond nog, ik wilde Feyenoord-Ajax gaan kijken en precies tijdens het begin van de wedstrijd begon het gedoe weer.
Ik drukte de opnameknop in, voor de zekerheid omdat ik altijd problemen verwacht, en het duurde vervolgens 20 seconden voordat er een reactie kwam. Vervolgens stopte het beeld in kwam in een soort ‘loop’ terecht. De laatste 10 seconden werden steeds herhaald.
Afstandsbediening reageerde niet meer dus maar weer de stekker eruit. Weer het zelfde; de box startte niet door. Modem, glasvezel stekker eruit en nog steeds problemen.
Uiteindelijk duurde het een kwartier voordat alles weer werkte en had ik dus een groot gedeelte gemist.

Er is echt geen pijl op te trekken.

 


Dat is inderdaad wel een gekke situatie, vooral met zo'n aansluitmanier. Heb je nog andere netwerkapparaten thuis, denk aan switches, wifipunten die niet van ons zijn, etc…?


Voor wat het waard is, die info balk kan je weghalen door op de terugknop te drukken.


Unicast wordt gebruikt voor Terugkijken, opnames en on demand films en series. Dit heeft op dit moment nog andere audio dan multicast (stereo, versus de dolby van multicast, plus wat verchil in volume). Dit verschil is ook een bekende bevinding die we op termijn zullen verhelpen. 

Ook heeft unicast een beduidend lagere beeldkwaliteit. @Erik_, Ik neem aan dat ook dat rechtgetrokken gaat worden.


Dat is inderdaad wel een gekke situatie, vooral met zo'n aansluitmanier. Heb je nog andere netwerkapparaten thuis, denk aan switches, wifipunten die niet van ons zijn, etc…?

Nee, helemaal niets.

Een positief puntje: ik geloof dat het geluidsverschil tussen unicast en multicast eindelijk is opgelost.

Verder blijft het elke dag een regelrechte ramp.

  • Het continue resetten van dat kastje is gewoon niet normaal meer. Op de gekste momenten. Heel vaak blijft ie dan bij het opstarten hangen op “OPSTARTEN KPN TV+ (1 taak afronden)” Dan kunnen de stekkers er weer uit.
  • Het terugspoelen werkt traag en niet goed.
  • Wanneer ik druk op OPGESLAGEN dan duurt het ruim een minuut eer dat de opnames zichtbaar worden. tenminste als hij besluit niet weer eens te gaan opstarten.
  • Gisteren had ik weer iets achterlijks: opgeslagen programma's werden afgespeeld ZONDER GELUID en op HALVE SNELHEID!!! De tv box resetten hielp niet, ik moest eerst de modem resetten voordat het weer normaal was!

De lijst met klachten is eindeloos!

En ook vraag ik me af waarom KPN het maar niet lukt om de duur van de infobalk instelbaar te maken.
Tuurlijk, je kan de terugknop gebruiken maar het is gewoon raar dat een functie die altijd op de tv box heeft gezeten, ineens niet meer beschikbaar is.
Hoe moeilijk kan dat nou helemaal zijn?

 

Eerlijk gebeid mij te zeggen dat er ook een, voor mij, heel positief ding is veranderd.
Zodra je op opnemen drukt, al is het aan het eind van het programma, is gelijk de hele uitzending beschikbaar bij OPGESLAGEN. Dat vind ik echt super!
Tenminste, als de opnames zichtbaar worden en de box niet weer gaat resetten.