Skip to main content

Verbetervoorstellen voor de KPN L8 afstandsbediening

• September 25, 2026
  • 17 reacties
  • 167 keer bekeken

Len B
Slimmerik

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

17 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Len B. Dit past beter in een eigen topic en daarom heb ik je bericht afgesplitst van het Product Update-topic. 

Alleen ik begrijp nog niet helemaal wat je precies bedoeld. Kun je misschien nog wat meer uitleg geven bij je idee? 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 25, 2026

Nu kan je alleen de TV bedienen met de TV knop op de L8 maar dan meerdere apparaten zoals een HIFI- of Home C.set d.m.v. bluetooth en/of infrarood.

B.v. om alleen radio te luisteren of te streamen zonder TV.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 25, 2026

Het voorstel wat ik (persoonlijk) heb is:

De cijfers boven, dat is volgens mij veel makkelijker om de tv te bedienen.

Radio doe ik via de mobiel.

Ik cast dan (via WIFI) naar de JBL Charge 5 WIFI.

Maar als je radio via KPN luistert, dan is de radio toets wel handig.

Bij de “oude Linux” modellen zat die er ook op.

Jouw foto begrijp ik niet.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 25, 2026

De foto is van afstandsbediening van een Sony Home Cinema. 

Met de knoppen STB, TV en BD zijn respectievelijk een Set Top Box (is bijvoorbeeld een TV ontvanger of mediaspeler), een televisie en Blu-ray Disk speler te bedienen.

De afstandsbediening van de Sony Home Cinema is een dus een multifunctionele afstandsbediening, waarmee meerdere apparaten bediend kunnen worden. Het voordeel is dat er dus maar één afstandsbediening nodig is.

ik vermoed dat ​@Len B graag een eenzelfde afstandsbediening van kpn wensen, waarmee dus meerdere apparaten (volledig) zijn te bedienen.

Veel fabrikanten leveren zo’n afstandsbediening overigens al (standaard) mee. Met de afstandsbediening van m’n LG televisie zijn ook de Sony Blu-Ray speler, Apple TV en JBL Soundbar te bedienen en destijds ook de Arris VIP5022.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 25, 2026

De foto is van afstandsbediening van een Sony Home Cinema. 

*Met de knoppen STB, TV en BD zijn respectievelijk een Set Top Box (is bijvoorbeeld een TV ontvanger of mediaspeler), een televisie en Blu-ray Disk speler te bedienen.

De afstandsbediening van de Sony Home Cinema is een dus een multifunctionele afstandsbediening, waarmee meerdere apparaten bediend kunnen worden. Het voordeel is dat er dus maar één afstandsbediening nodig is.

**ik vermoed dat ​@Len B graag een eenzelfde afstandsbediening van kpn wensen, waarmee dus meerdere apparaten (volledig) zijn te bedienen.

Veel fabrikanten leveren zo’n afstandsbediening overigens al (standaard) mee. Met de afstandsbediening van m’n LG televisie zijn ook de Sony Blu-Ray speler, Apple TV en JBL Soundbar te bedienen en destijds ook de Arris VIP5022.

​​​​​​​*is goed verwoord ​@Berteman en inderdaad , ** is zomaar een ideetje gemaakt naar aanleiding van mijn Home C. set.

Met een AB moet dit mogelijk zijn , nu zijn Bluetooth en Infrarood ook al aanwezig op de L8 , dus dan ook voor oude apparaturen geschikt.

Mijn Home C. set is van ± 2016 , Sony was blijkbaar zijn tijd toen al ver vooruit.

• September 25, 2026

Mijn Home C. set is van ± 2016 , Sony was blijkbaar zijn tijd toen al ver vooruit.

Dat was destijds zelfs normaal. Voor IR zal het probleem zijn dat per merk/type apparaat een andere IR code nodig zal zijn. Die moet je dan wel kunnen instellen.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 25, 2026

Dat was destijds zelfs normaal. Voor IR zal het probleem zijn dat per merk/type apparaat een andere IR code nodig zal zijn. Die moet je dan wel kunnen instellen.

Ik hoeverre er verschillen zijn in IR signalen weet ik niet en of dit ook een probleem kan zijn , daar zal best een expert op dat gebied meer van weten dan ik.

• September 25, 2026

Ik hoeverre er verschillen zijn in IR signalen weet ik niet en of dit ook een probleem kan zijn , daar zal best een expert op dat gebied meer van weten dan ik.

Ik ben opgegroeid met een hele tabellen met dergelijke codes die je zelf moest invoeren om de TV met de afstandsbediening van de provider te kunnen bedienen zelfs per merk waren er meerdere code tabellen.

Dat is dus het mooie van Logitech en nu Grundig en One for all die hebben hele databases met die codes.

Ik weet dat je bij de oranje provider ook je audiosysteem kan koppelen aan de afstandsbediening dat gaat via het menu van de tv ontvanger, of en hoe dat verder werkt geen idee, waarschijnlijk niet veel anders dan bij kpn enkel aan/uit en de volume regelen.

Maar jij wilt meer dan alleen die basisfuncties begrijp ik dat goed?

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 26, 2026

Dit is afhankelijk wat iemand onder basisfuncties verstaat ​@Rowi. .

Zoals ik tot nu mijn TV en Home-set gebruikt zou b.v. een toevoeging voor het aan- en uitzetten en volume regeling al voldoende zijn.

Dit verschilt van gebruiker tot gebruiker.

• September 26, 2026

Dit is afhankelijk wat iemand onder basisfuncties verstaat ​@Rowi. .

Zoals ik tot nu mijn TV en Home-set gebruikt zou b.v. een toevoeging voor het aan- en uitzetten en volume regeling al voldoende zijn.

Dit verschilt van gebruiker tot gebruiker.

Wat is er dan nog meer een basisfunctie ? Hooguit eventueel een bron kiezen voor de tv kan dat.

Alle overige opties zijn al bijna  niet meer basis. Zoals bijvoorbeeld equalizer instellingen.

In mijn setup gebruik ik de KPN knop voor de ontvanger en de TV knop voor de TV, echter wordt mijn soundbar middels CeC door de TV in en uit geschakeld en de volume geregeld.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 26, 2026

In mijn setup gebruik ik de KPN knop voor de ontvanger en de TV knop voor de TV, echter wordt mijn soundbar middels CeC door de TV in en uit geschakeld en de volume geregeld.

Zo werkt het nagenoeg ook bij mij. 

Wil ik [ook anderen ?] muziek/radio luisteren of van mijn mobieltje te streamen zonder TV moet ik de AB van mijn Home C. set uit kast halen om deze aan te zetten én het volume te regelen.

Misschien zijn er ook mensen die de cijfertoetsen of de nu Zap-toets gebruiken voor de kanalen  of de eMute-toets

100 mensen = 100 [verschillende] gedachten.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 26, 2026

Ik ben opgegroeid met een hele tabellen met dergelijke codes die je zelf moest invoeren om de TV met de afstandsbediening van de provider te kunnen bedienen zelfs per merk waren er meerdere code tabellen.

Dat is dus het mooie van Logitech en nu Grundig en One for all die hebben hele databases met die codes.

Ik had destijds een Harmony (van Logitech). Die was heel eenvoudig (via internet) te programmeren: met een usb kabel aan de pc of laptop, het juiste apparaat en type opzoeken en klaar. Mocht het apparaat niet beschikbaar zijn, de Harmony had ook een leer functie. Het was zelfs mogelijk om per knop een functie toe te wijzen en ‘activiteiten’ in te stellen, waarbij alleen de apparaten werden aangezet die voor die activiteit nodig was en de televisie naar de juiste bron werd geschakeld. 

Ik weet dat je bij de oranje provider ook je audiosysteem kan koppelen aan de afstandsbediening dat gaat via het menu van de tv ontvanger, of en hoe dat verder werkt geen idee, waarschijnlijk niet veel anders dan bij kpn enkel aan/uit en de volume regelen.

Dat kan inderdaad met dat verschil dat de afstandsbediening zichzelf kan instellen op de meeste aangesloten televisie en audiosysteem. Net als bij kpn is aan/uit, volume en bron keuze te bedienen maar het is niet nodig zélf allerlei codes en knop combinaties in te toetsen en dan hopen dat het werkt zoals gewenst. 

Wat dat betreft loopt kpn met het instellen van de afstandsbediening voor de televisie en audiosysteem wel wat achter: dat gepruts met die codes is wel wat archaïsch. 

Ik kan me heel goed voorstellen dat voor bijvoorbeeld het bekijken van streamingdiensten de voorkeur wordt gegeven aan de apps in de TV. Of als er snel iets de beeld of geluidsinstellingen gewijzigd moet worden. 

• September 26, 2026

Zo werkt het nagenoeg ook bij mij. 

Wil ik [ook anderen ?] muziek/radio luisteren of van mijn mobieltje te streamen zonder TV moet ik de AB van mijn Home C. set uit kast halen om deze aan te zetten én het volume te regelen.

Is dat zo erg? Tegenwoordig ligt bij mij standaard de Samsung afstandsbediening weer op de tafel want die gebruik ik voor de streamdiensten. Zodra kpn weer komt met een ontvanger die alleen de TV kanalen door geeft meld ik mij meteen  aan. De app is het nog niet goed genoeg en het abonnement wordt zonder mediabox niet goedkoper.

Misschien zijn er ook mensen die de cijfertoetsen of de nu Zap-toets gebruiken voor de kanalen  of de eMute-toets

100 mensen = 100 [verschillende] gedachten.

Daar hoeft in mijn beleving een provider geen rekening mee houden. Als het kan is dat uiteraard meegenomen. Waarschijnlijk zal er dan een nieuw fysiek model moeten komen en een extra menu in de mediabox voor het koppelen.

​@Berteman ik heb een Harmony 650 die ligt nu vanwege de DIW7022 stof te happen.

Verder grotendeels wel met de wens eens, maar toch zie ik dat persoonlijk niet als een taak voor de provider om daar allemaal rekening mee te moeten houden. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 26, 2026

​@Rowi. 

Ze zeggen overal dat het de toekomst is om zonder losse tv decoder te kijken.

Maar vreemd genoeg is het abonnement met en zonder even duur.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 26, 2026

Het voorstel wat ik (persoonlijk) heb is:

De cijfers boven, dat is volgens mij veel makkelijker om de tv te bedienen.

<knip>

Volledig eens ​@joop2011 , de AB van de interactive TV had dat ook, bij TV+ zijn de cijferknoppen naar onderen verplaatst, heel onhandig. 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 26, 2026

Daar hoeft in mijn beleving een provider geen rekening mee houden. 

Klopt , dat hoeven ze ook niet maar gaat alle menu’s maar af bij de TV+ box , daar kom je zoveel tegen die voor andere ook niet hoeven maar ze staan er wel op.

En soms dubbel op , als je met pijltje naar boven de infobalk boven in het scherm opent wordt als eerste de ,,Gids’’ uitgelicht terwijl er op de AB een aparte toets zit voor de EPG , ergens anders in het menu dito voor Apps , Netflix , Disney+.

Maar goed , ieder zijn meug zeggen we dan maar.

• September 26, 2026

Dat er veel vreemde en dubbele zaken zijn klopt. Maar dat is waarschijnlijk inherent aan de launcher laag. Op een 'gewone' Android TV mediaspeler is dat er allemaal niet de afstandsbediening daarbij is ook veel compacter.