Skip to main content

Verbetervoorstellen voor de KPN L8 afstandsbediening

• September 25, 2026
  • 34 reacties
  • 348 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 27, 2026

Door die sterk afwijkende plek inderdaad over het hoofd gezien. Die knop zou je toch bovenin verwachten.

Blijkbaar vindt de KPN de knoppen voor NetFlix en Disney+ belangrijker dan een toets in dat rijtje voor de radio.

Op de manier dat ik TV+ gebruikt zou voor mij AB 2 n 3 gemakkelijker zijn , ieder gebruikt de DIW op zijn eigen manier. 

• September 27, 2026

Door die sterk afwijkende plek inderdaad over het hoofd gezien. Die knop zou je toch bovenin verwachten.

Blijkbaar vindt de KPN de knoppen voor NetFlix en Disney+ belangrijker dan een toets in dat rijtje voor de radio.

Op de manier dat ik TV+ gebruikt zou voor mij AB 2 n 3 gemakkelijker zijn , ieder gebruikt de DIW op zijn eigen manier. 

Zover ik weet wordt er voor de knoppen van de streamdiensten grof betaald 

Ps mischien zie ik nog iets over het hoofd maar 2, 3 en 4 zijn toch hetzelfde alleen lijkt 2 een heel eind meer verkleurd dan 4 en is 3 een zwarte variant. 5 en 6 lijkt ook hetzelfde op de kleur na. Persoonlijk zou ik eigenlijk standaard voor zwart kiezen, valt mooi weg op de opberg plek.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 27, 2026

De nummer 7 vind ik overigens qua uitstraling en kleur het beste bij de DIW7022 passen.

Helemaal met je eens alleen als je de DIW7022 intensief gebruikt moet je meerdere keren op knopjes drukken om je bestemming in het menu te bereiken.

Dat heeft ook te maken met de complexiteit van de menustructuur van de DIW 7022. Is weinig intuïtief, een ‘kpn’ menu (launcher), een ‘apparaat’ menu, door Google voorgeschreven knoppen en routes en (gesubsidieerde) knoppen van streamingdiensten. 

M’n Apple TV kan net zoveel als de DIW7022 (die feitelijk niet meer dan een Android mediaspeler met een kpn schilletje is) en gebruik ik zeer intensief.  De afstandsbediening heeft een beperkt aantal knoppen. Ondanks het beperkte aantal toetsen in het razendsnel navigeren. 

Afstandsbediening Apple TV

De afstandsbediening heeft geen batterijen maar een accu. Een volle accu gaat tijden mee: opladen is zelden nodig.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 28, 2026

Zover ik weet wordt er voor de knoppen van de streamdiensten grof betaald 

Dat is vrijwel zeker de reden dat de ‘comfort’ afstandsbediening (nummer 7) niet gratis wordt verstrekt.

Je zou verwachten dat die door z’n eenvoud goedkoper is dan de lange ‘koelvriescombinatie’, maar aangezien die door de streamingdiensten worden gesubsidieerd, zullen die voor kpn (door Tech4Home) voor een habbekrats worden geproduceerd. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 28, 2026

Dit is afhankelijk wat iemand onder basisfuncties verstaat ​@Rowi. .

Zoals ik tot nu mijn TV en Home-set gebruikt zou b.v. een toevoeging voor het aan- en uitzetten en volume regeling al voldoende zijn.

Dit verschilt van gebruiker tot gebruiker.

Je kunt nu ook al de KPN afstandsbediening afstemmen op je Home Cinema- of Hifi set of soundbar. Als je bij het tv-kijken HDMI CEC de bediening van de tv (en geluidssysteem) laat regelen, dan kun je de TV-knop en de volumeknoppen toebedelen aan je geluidssysteem. 

Misschien eerst even deze handeling uitvoeren om de infrarood-code voor de tv eruit te halen: 

De Infrarood-verbinding met televisie (of Home Cinema Set) loskoppelen

• Druk 3 seconden tegelijkertijd op de AV knop en de TERUG knop. Het LED lampje wordt rood.
  • Druk nu de OK knop in. Het LED lampje op de afstandsbediening knippert 2 keer rood.

Ik had destijds een Harmony (van Logitech). Die was heel eenvoudig (via internet) te programmeren: met een usb kabel aan de pc of laptop, het juiste apparaat en type opzoeken en klaar. Mocht het apparaat niet beschikbaar zijn, de Harmony had ook een leer functie. Het was zelfs mogelijk om per knop een functie toe te wijzen en ‘activiteiten’ in te stellen, waarbij alleen de apparaten werden aangezet die voor die activiteit nodig was en de televisie naar de juiste bron werd geschakeld. 

Ik was ook een liefhebber van de Logitech Harmony afstandsbedieningen! Heb twee versies gehad en was er een beetje zuur over dat met de komst van de bluetooth afstandsbediening deze overbodig werd. Logitech stopte trouwens ook de ondersteuning, dus dat speelde ook wel mee om 'm in de kast te leggen.

Ideaal aan zo'n afstandsbediening was ook de apps op tv te bedienen met dezelfde afstandsbediening. Was ik daar klaar mee, dan drukte ik op gamen en dan ging de tv naar het juiste HDMI kanaal en kon ik volgens mij ook zelfs de Playstation besturen (maar dat weet ik niet meer 100% zeker). 

Ik weet dat je bij de oranje provider ook je audiosysteem kan koppelen aan de afstandsbediening dat gaat via het menu van de tv ontvanger, of en hoe dat verder werkt geen idee, waarschijnlijk niet veel anders dan bij kpn enkel aan/uit en de volume regelen.

Dat kan inderdaad met dat verschil dat de afstandsbediening zichzelf kan instellen op de meeste aangesloten televisie en audiosysteem. Net als bij kpn is aan/uit, volume en bron keuze te bedienen maar het is niet nodig zélf allerlei codes en knop combinaties in te toetsen en dan hopen dat het werkt zoals gewenst. 

Wat dat betreft loopt kpn met het instellen van de afstandsbediening voor de televisie en audiosysteem wel wat achter: dat gepruts met die codes is wel wat archaïsch. 

Op dit moment is één van de laatste installatiestappen ook het automatisch instellen van de afstandsbediening voor de tv. Dat gaat niet altijd goed, maar daar willen we wel naar toe. In toekomstige updates zitten ook verbeteringen op dat vlak erin. Dan ga je door een flow op je scherm heen en aan het einde is het allemaal ingesteld zoals je wil. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 28, 2026

En, aangezien kpn zich graag een groen imago aanmeet, zouden batterijen een no go moeten zijn. Een afstandsbediening met accu, op te laden via de USB van de TV ontvanger of met zonnecellen, zoals die van bijvoorbeeld van Samsung, maar waarschijnlijk is dat voor kpn allemaal té vooruitstrevend. 

Nou nou, alles op zijn tijd hè 😋 Voor Nederlandse begrippen zijn we een groot bedrijf en duurt zoiets even voordat er over nagedacht is en eventueel in de voorraadkasten ligt. Ik vind het wel een goed idee, dus ik zal eens navragen of dit al eens de vergadertafel bereikt heeft. 

Ook een multifunctionele afstandsbediening zou ik zelf interessant vinden. Veel mensen hebben nog een (oude) versterker staan en het is dan toch onhandig om telkens weer de afstandsbediening daarvan erbij te pakken. En even je Soundbar switchen naar bluetooth zou ik ook wel handig vinden. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 28, 2026

Ook een multifunctionele afstandsbediening zou ik zelf interessant vinden. Veel mensen hebben nog een (oude) versterker staan en het is dan toch onhandig om telkens weer de afstandsbediening daarvan erbij te pakken. En even je Soundbar switchen naar bluetooth zou ik ook wel handig vinden. 

Mooi is dan dat een multifunctionele ab zowel verschillende apparaten op BleuTooth en diverse apparaten via IR kan bedienen.

En graag cijfers boven, dat is heel erg onhandig op de ab van de DIW7022

• September 28, 2026

​@Arjan van KPN het regelen via HDMI CeC wil je juist niet, of niet altijd.

Daarom luister ik geen radio meer via de DIW7022. Met CeC aan gaat ook ongewenst de TV aan als je alleen radio wil luisteren. En dat was echt het grootste pluspunt van de Harmony lijn diverse scenario's instellen. Alleen die apparaten aan die nodig zijn en meteen de correcte bronnen.

Je hebt multifunctioneel en multifunctioneel. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 28, 2026

En, aangezien kpn zich graag een groen imago aanmeet, zouden batterijen een no go moeten zijn. Een afstandsbediening met accu, op te laden via de USB van de TV ontvanger of met zonnecellen, zoals die van bijvoorbeeld van Samsung, maar waarschijnlijk is dat voor kpn allemaal té vooruitstrevend. 

Nou nou, alles op zijn tijd hè 😋 Voor Nederlandse begrippen zijn we een groot bedrijf en duurt zoiets even voordat er over nagedacht is en eventueel in de voorraadkasten ligt. Ik vind het wel een goed idee, dus ik zal eens navragen of dit al eens de vergadertafel bereikt heeft. 

No offence, maar van een groot bedrijf dat de groene ambities serieus neemt, zou je juist verwachten dat ‘het niet even duurt voordat er over nagedacht wordt’, maar dat bij productontwikkeling de duurzaamheid voorop staat en niet nà lancering het nog even gaat duren, eer er één of meer mensen gaan nadenken of het allemaal wat groener had gekund. 

Destijds testte ik ook TV+ en werd de ‘nieuwe’ afstandsbediening breed uitgemeten. Ik gaf toen ook al aan, dat ik de afstandsbediening teleurstellend vond qua duurzaamheid. 

Wellicht nog ter lering en vermaak: de fabrikant van de afstandsbedieningen (Tech4Home) biedt  met het Symbiosis programma een ‘dynamic relationship between innovation and sustainability’ met onder andere ‘solar charging …’

https://www.tech4home.com/about-t4h/

Is ook nuttig als bijvoorbeeld de beeld of geluidsinstellingen van de TV gewijzigd moeten worden.