Skip to main content

Even een stekkerblok er tussen gezet en verbruik gemeten

Waarom is het uit verbruik gelijk aan aan

Standby is bedoeld voor uit en bedoeld dat je hem met een afstandsbediening aan kan zetten dus zal met a 0,3 watt ook kunnen

Ik dacht dat hier eu richtlijnen voor waren

En kpn is groen bezig toch?

Meting 1 is aan meting 2 uit/standby

kijk alleen naar kopje TODAY

betreft een Arcadyan HMB2260

 

Ik vind iets wat uit staat en 5,5watt verbruikt veel

 

@Henk2304

 

“Horizon XL gebruikt met modem in functie natuurlijk schandalig veel. Maar, er zit wel een HD in, met welk apparaat wil je dat vergelijken bij KPN? Nee, daar bolt continu een serverpark met bijbehorende spullenboel in een datacenter op “groene” stroom om de opnames in de cloud overeind te houden. Helaas gaat Ziggo ook die kant op. Maar, al die Ziggo dozen kan je tenminste nog in een diepe sb zetten wat bij KPN niet eens kan! “

Correctie, bij de 5202 wel, maar die is aan een zeer beperkt aantal klanten uitgeleverd. En zoals gezegd, dit heb ik drie jaar geleden ook al aangekaart. Conclusie, kpn is groen, tenminste de huiskleur….

En bij KPN helemaal uitzetten? Nou, dan wordt je midden in een uitzending overvallen door een update. 

 


 

Het gaat mij ook om het totaal van alle klanten

 

Mij ook, als alle klanten hun energiebeheer voldoende op orde zouden hebben zodat inderdaad alleen de KPN-ontvangers nog energieslurpers zouden zijn, dan zou heel Nederland wellicht een kwart of zo minder energie verbruiken. Dus het is ook een kwestie van efficiency en je aandacht vooral eerst richten op die plekken waar nu nog het meeste te halen valt. Tegen die tijd hebben de meeste KPN-klanten misschien wel een 5202 (of nieuwer) en dat hoeven we ‘t wellicht hier niet meer over te hebben. Ik ken nog lampenwinkels waar ze groots adverteren dat ze nog normale gloeilampen hebben en die gaan nog grif over de toonbank (zijn toch veel goedkoper dan LED-lampen; dat ze in het gebruik duurder zijn, maakt dan totaal geen indruk). Een gloeilamp van 100 W gebruik in één uur net zoveel als een ontvanger die bijna 20 uur in stand-by staat. Als die gloeilamp (vooral in de meer donkere maanden maanden) wellicht 4 uur brandt, valt het verbruik van de KPN-ontvangers daarbij in het niet; en dan heb ik het nog maar alleen over die ene gloeilamp(!). En wat dacht je van al die computers en laptops die in veel gezinnen vaak onnodig dag en nacht aan staan (Microsoft c.s. hebben zelfs kleurprofielen aangepast - minder blauw d8 ik - zodat je 's nachts minder last hebt van het licht dat een monitor in de slaapkamer (!) uitstraalt). 

En nogmaals: ook ik vind dat alle beetjes helpen. Maar als ik de Consumentengids mag geloven dan loont het zich - qua energieverbruik - waarschijnlijk meer om iedere paar jaar een nieuwe koelkast te nemen, omdat daar nog steeds veel te halen valt (moeten ze de oude koelkasten wel heel milieuvriendelijk recyclen, anders heb je weer een ander probleem).

Kortom, nu zo sterk focussen op de KPN-ontvangers maakt op mij nog steeds de indruk van de oorzaak bij KPN leggen en de ogen sluiten onze eigen te grote energieconsumptie (splinter en balk). Ik ben daar vast ook geen uitzondering op.


“Horizon XL gebruikt met modem in functie natuurlijk schandalig veel. Maar, er zit wel een HD in, met welk apparaat wil je dat vergelijken bij KPN?

Gaat 't hier nou over groen of niet? Wat kan mij die HD schelen? Die gebruikt te veel energie! Als zo'n ontvanger per dag een aantal uren actief is verbruikt die per 24 uur al meer dan een KPN-ontvanger. En zoals ik al ze, ook Ziggo houdt er tegenwoordig ook een cloud op na, dus per saldo denk ik dat de hele keten van KPN per klant minder verbruikt dan die van Ziggo.

Overigens is de 5202 nu standaard voor nieuwe klanten én voor bestaande klanten die de 4k-optie afnemen. En dan zijn al je ontvangers ook van het type 5202, niet zoals bij Ziggo, waarbij je van dat nieuwe type er maar één per klant krijgt en dat een eventueel tweede ontvanger toch weer een HD heeft (als je er mee wilt opnemen of uitgesteld kijken).

 

En bij KPN helemaal uitzetten? Nou, dan wordt je midden in een uitzending overvallen door een update. 

Ik heb recent de 5202 na een flink aantal dagen weer eens aangezet (vanuit de spaarstand) en kreeg inderdaad na een paar minuten de melding over een update. Daarbij had ik de keuze van direct aanbrengen of uitstellen. Ik heb dat laatste gedaan en toen ik de 5202 na een poosje weer op stand-by (spaarstand na 15 min) zette werd eerst de update aangebracht en pas daarna ging die uit. Kwestie van even opletten dus.

 


Tuurlijk heb je gelijk. Probeer maar eens een 5202 te krijgen als bestaande klant. En wie neemt een 4K pakket af met die drie (herhaal) 4K zenders voor een 5202? En hoeveel van die 5202 zijn nu in omloop? Om vervolgens ook nog met een duurder Hussel abo opgescheept te worden, buiten de extra 4K kosten!


En wie neemt een 4K pakket af met die drie (herhaal) 4K zenders voor een 5202? En hoeveel van die 5202 zijn nu in omloop? 

Tja, ik weet dat niet, jij evenmin vermoed ik.

En Hussel mag dan duurder zijn, bij Hussel is de 4k-optie "maar” € 2,50/mnd, dat was bij de oude abo's wel anders. Ik ben sinds april helemaal over op Hussel. Ik heb nu 200 Mb/s (oude abo was tot 100), 4k en 5202. Dus ja, dat is duurder maar dan heb ik ook meer. Verder ben ik met de mobiele Hussel abo's met (vrijwel) gelijke mogelijkheden als bij de oude abo's, zoveel minder kwijt, dat ik onder de streep totaal per maand toch een paar euro goedkoper uit ben, maar dus mét een hogere snelheid, 4k én 5202. En och, voor die € 2,50 wil ik die 4k-zenders (en diverse gratis 4k-films, docu's en series) wel tenminste een tijdje proberen.


Je kan het ook besparen als je een TV van LG of Samsung na 2017 hebt.

Dan kan je via de Smart-App van KPN kijken en geen TV decoder nodig.

Uiteraard vind ik die 5 watt stand-By ook heel erg hoog, maar zoals ik in deze topic ook las, er is al heel veel in andere topics over geschreven.

Ik had van KPN ondertussen bij de nieuwe TV decoders wel een lager verbruikt verwacht.

En als je die draadloze dingen ertussen hebt, dan loopt het nog harder op.

Vandaar dat ik altijd groot voorstander ben van vaste kabels, wat ook nog eens minder storing geeft.

 

Ik heb geluk, vanaf morgen heb ik Zonnepanelen en bespaar ik daarmee een hoop energie. 


Nee, je spaart geen energie, alleen je rekening wordt lager door die panelen, is wel een verschil!


Het duurt wel even voordat je die zonnepanelen terugverdient.

Volgend jaar bereiken mijn vijf paneeltjes het break even point.

 


@wjb Welke app is dat?


@wjb Welke app is dat?

De Omnik Portal app behorende bij mijn omvormer van Omnik.


Ah ok, ik mis namelijk een "YTD”optie op mijn solaredge :(


Het gaat mij ook om het totaal van alle klanten

@Henk2304

En het kan ook anders na mijn idee 

0,3 watt in standby bijvoorbeeld 

Waarom iets wat uit staat ruim 5 watt verbruikt is voor mij een raadsel 

Daarom ook dit topic 

Of het anders kan (en ook acceptabel is), is sterk afhankelijk van het hardware platform kan en de meest bepalende factor is gewoon wat zo’n printplaat/platform mag kosten.

Gezien b.v. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1627786 zie ik niet dat dit systeem nou echt is voorbereid op diverse power/standby/sleep-modi. Zit er weinig anders op dan een standby e.v.t. te faken met een power-off/power-on, dus bij lange na niet wat je b.v. hebt bij een smartphone, die is b.v. met een dubbeltap op het scherm volledig aan in een fractie van een seconde, even afgezien van eventuele scherm ontgrendeling.

Maar wat KPN kennelijk gekozen heeft, is om het gewoon altijd aan te laten. Het ‘uit’ wat je waarneemt is gewoon optisch de indruk wekken dat ie inactief is, dus een LEDje uitdoen of van kleur veranderen en even de HDMI een ‘off’ geven zodat de aangesloten TV/scherm ook niks meer laat zien.


Zoals ik al aangaf, ook qua energieverbruik in ontvangers betert KPN haar leven met de 5202. Dat nog niet iedereen zo'n ding heeft is natuurlijk logisch, dat heeft tijd nodig. Anderzijds zijn ook aan de 5202 nog wel wat dingen te verbeteren (wellicht in een opvolger tzt.), maar qua energieverbruik in spaarstand zit het wel goed. 


Ah ok, ik mis namelijk een "YTD”optie op mijn solaredge :(

YTD??? Ik heb ook SolarEdge (Volta Limburg, Essent)


Ah ok, ik mis namelijk een "YTD”optie op mijn solaredge :(

YTD??? Ik heb ook SolarEdge (Volta Limburg, Essent)

YTD = Year To Date of wel het totaal voor het lopende jaar.


Ah ok, ik mis namelijk een "YTD”optie op mijn solaredge :(

Bedoel je dit @JeroenB22:

🤔


Dan bedoelt @JeroenB22 waarschijnlijk de grafiek met de totalen van de verschillende jaren naast elkaar.


Ik doelde eigenlijk meer de vermelding van de totale opbrengsten in euro's, ik krijg dat niet toegevoegd onder lifetime :zipper_mouth:

 

 


Bij mij zie je het er wel bij staan, maar wat zie ik nou? 61 graden??? 😂 Ik weet dat SolarEdge een nieuwe app heeft gemaakt, en moest de andere verwijderen. (iOS)


Nee, laat maar, moet ik zelf ff invullen via admin op de webinlog :joy:


Hopsa,….

 

Maarruhh, @Dennis Schreve waarom heb jij niet een foto van je eigen panelen zichtbaar in je app? :yum:

Heb ikke wel, alleen moet nog eens even een betere maken, deze was ook maar geknipt uit een niet gerichte foto,… Enne heb jij een stuk of 14 panelen op dak? Waar staan ze naar toe gericht? Ik heb er 9, gericht op het oosten. 

 

Dit is mijn Layout en de opbrengsten per paneel van vandaag :grinning:

 


Dit is mijn plaats van de zonnepanelen:

 


Keurig, maar jij hebt dan niet eens zo gekke veel meer opbrengsten met 16 panelen ter vergelijk met mij,.. 11,34kwh versus mijn 8,1kwh. Best wel bijzonder altijd, mijn ouders hebben 10 panelen, op het zuiden gericht, zij zitten boven mij gemiddeld ook een 2kwh hoger dan wat ik opbreng. 


Ik haal op 1 dag wel eens 23 kWh op. Vandaag niet zoveel zon ☀️ gehad, grijs weer vandaag. Dit is zo’n dag dat ik 23 kWh ophaal:

Ik heb de hele dag zon ☀️ op mijn huis. ‘s ochtends aan de voorkant op 8 panelen, ‘s avonds 8 panelen.  Maar dan moet het wel heel goed weer zijn. En als het zo heet was als eerst gaan de zonnepanelen ook niet in volle kracht draaien door die hitte van toen. 


Gaat het nu ineens over zonnepanelen? (dit topic:

Verbruik standby gelijk bij aan)