Skip to main content
Antwoord

Verhogen abonnement met nieuwe tv ontvanger tijdens contractperiode

• October 28, 2025
  • 17 reacties
  • 291 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen,

Ik wil graag mijn ongenoegen uiten na bijna 10 jaar vaste klant bij KPN te zijn.

Het is namelijk niet te begrijpen (ja, we hebben allemaal regels maar klanttevredenheid is soms belangrijker dan het doel opzich) dat je als vaste klant meer diensten wil afnemen, zij daar op geen enkele manier iets van hun kant voor willen doen.

Het zit als volgt: ik heb een nieuwe tv ontvanger nodig om de apps van deze tijd te kunnen bekijken (Viaplay, Disney, HBO etc..). Mijn oude arris loopt constant vast (ook na opnieuw opstarten) en kan geen apps zoals hierboven ontvangen. Ik wil dus meer betalen voor mijn vaste abonnement en daarbij dus extra diensten afnemen. En wat zegt KPN? 'Computer says no'. 

Mijn collega belt naar zijn provider (niet KPN) en omruilen is mogelijk. 

Voor mij echt een hele dikke reden om over te stappen naar een andere partij zodra mijn contract kan worden aangepast. Want dit is werkelijk niet te begrijpen vanuit klanttevredenheid en het behouden van je klanten.

Hebben jullie soortgelijke ervaringen? En hoe is dit bij jullie afgelopen?

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@Dt.21 en de rest, ik heb goed nieuws om te delen! 

Vanaf vandaag kan je ook bij een ouder abonnement kiezen voor TV+ met een TV+ Box! We passen dit in batches aan: voor het einde van het jaar is het voor iedereen met een oud abonnement mogelijk om voor TV+ te kiezen.  

Als het voor jou aangepast is, zie je dat in MijnKPN en je ziet ook een melding op de factuur van november. Via de MijnKPN app kan je dan makkelijk jouw tv-abonnement omzetten naar TV+. Je hoeft hiervoor geen nieuw jaarcontract aan te gaan. 

Let op: als je kiest voor TV+, dan worden alle tv-ontvangers die je nu hebt, omgeruild naar TV+ Boxen. Het is niet mogelijk om een deel om te ruilen. Als je gekozen hebt voor TV+, dan kan je niet meer terug naar de oude ontvangers.

17 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 28, 2025

Beste ​@Dt.21 als je contractvrij bent kun je je abo aanpassen met de nieuwe TV+-decoder, eerder niet helaas. KPN beleid.

Maar als je een bijdetijdse smarttv hebt, heb je de nieuwste decoder van KPN ook niet nodig en kun je alles via je eigen tv installeren en bekijken.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 3, 2025

Welkom op de community ​@Dt.21, goed dat je ons gevonden hebt en een topic hebt geopend!

Ik zie dat JanD al uit heeft gelegd dat het niet mogelijk is om TV+ te bestellen als je een lopend contract hebt waar een andere vorm van TV kijken bij in is begrepen. Dat komt doordat het tv-product daarbij een vast onderdeel van het abonnement is, dus het hele abonnement zou aangepast moeten worden. En dat is dus niet mogelijk als er nog sprake is van een lopend contract 🙁Daarom hoop ik dat je abonnementsperiode snel voorbij is, zodat je alsnog de overstap naar TV+ kunt maken!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 3, 2025

En dat is dus niet mogelijk als ...

Maar daar moet toch staan: dat wíl KPN niet als … Want dát heeft ​@Dt.21 ervaren:

En wat zegt KPN? 'Computer says no'. 

Deze klant probeert niet onder een lopend contract uit te komen om naar een concurrent te gaan. Maar verwacht gewoon want minder bureaucratie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Welkom op de community ​@Dt.21, goed dat je ons gevonden hebt en een topic hebt geopend!

Ik zie dat JanD al uit heeft gelegd dat het niet mogelijk is om TV+ te bestellen als je een lopend contract hebt waar een andere vorm van TV kijken bij in is begrepen. Dat komt doordat het tv-product daarbij een vast onderdeel van het abonnement is, dus het hele abonnement zou aangepast moeten worden. En dat is dus niet mogelijk als er nog sprake is van een lopend contract 🙁Daarom hoop ik dat je abonnementsperiode snel voorbij is, zodat je alsnog de overstap naar TV+ kunt maken!

Precies wat Arjan schrijft: ik wil alleen maar meer diensten afnemen, meer betalen maar het abonnement openbreken wil KPN niet. Uiteraard begrip voor regels en beleid die ik altijd naleef, maar een stukje maatwerk om klanttevredenheid goed te houden had ik op z'n minst wel verwacht. In die 10 jaar heb ik nog nooit gebeld of aangegeven over te stappen. En tuurlijk ben ik teleurgesteld in KPN en probeer ik wat teweeg te brengen maar KPN lijkt ongevoelig hier voor te zijn. Heel jammer, want de concurrent is een stuk minder moeilijk.

• November 4, 2025

ik wil alleen maar meer diensten afnemen, meer betalen ...

Meer betalen?

Jij wilt 1 tv ontvanger erbij. Dat is 6 euro. En misschien extra streamingsdiensten afnemen, maar daar verdient KPN niks aan. Dat moet KPN gewoon afdragen aan die streamingsdiensten. 

Als jij over zou gaan naar de nieuwste abonnementsvorm, dan denk ik dat je inclusief die extra tv ontvanger minder gaat betalen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 4, 2025

Ik merk dat ik niet volledig genoeg ben geweest in mijn reactie, excuus daarvoor! Dit staat helemaal los van meer of minder betalen, of onwil om een wijziging door te voeren terwijl dat eigenlijk wel kan. Het type abonnement/ contract dat klanten af hebben gesloten, bepaalt welke opties er aan- of uitgezet kunnen worden, en welke upgrades (bijvoorbeeld een hogere snelheid) er beschikbaar zijn in onze bestelsystemen. Veel opties die nog niet ‘bestonden’ op het moment dat het gekozen abonnement bestelbaar was, zullen zodoende ook niet later toegevoegd kunnen worden. 

Wij houden klanten aan het afgesproken contract, maar zijn achter de schermen wél aan het kijken of er een oplossing te vinden is voor klanten die graag over willen naar TV+. Als daar iets meer over te melden valt, laat ik het hier in dit topic weten ​@Dt.21!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

ik wil alleen maar meer diensten afnemen, meer betalen ...

Meer betalen?

Jij wilt 1 tv ontvanger erbij. Dat is 6 euro. En misschien extra streamingsdiensten afnemen, maar daar verdient KPN niks aan. Dat moet KPN gewoon afdragen aan die streamingsdiensten. 

Als jij over zou gaan naar de nieuwste abonnementsvorm, dan denk ik dat je inclusief die extra tv ontvanger minder gaat betalen. 

Dat snap ik maar dat kan niet omdat KPN mijn lopende abonnement niet wil openbreken. Daarnaast vraag ik niet een extra kastje maar wil ik mijn oude omruilen. Maar aangezien jij aangeeft dat ik dan mogelijk minder ga betalen zal dat wel de reden zijn van KPN ;).

• November 4, 2025

Als je contractvrij bent en je gaat over naar de nieuwste abonnementsvorm, dan betaal je € 43,50 voor 200 mbit internet, € 12,50 voor de eerste tv ontvanger en 6 euro voor de 2de. Maakt 61 euro. Heel veel klanten met een ouder abonnement betalen vaak 75 - 80 euro ofzo voor precies hetzelfde. Soms nog meer zelfs.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • November 4, 2025

Dag ​@Dt.21 

Een vraag: aan de ene kant lees ik dat je al 10 jaar klant bent, maar aan de andere kant dat je op dit moment vast zit aan een lopend contract. Je bent dus niet contractvrij, maar dat kan alleen als je recent (1 tot max 2 jaar geleden) een nieuw contract hebt afgesloten. Was dat omdat je bent ingegaan op een aanbieding met korting?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 4, 2025

Ten eerste had je niet je huidige oude contact moeten verlengen. Daardoor kun je nu niet naar het nieuwe. Overigens had de collega bij de andere provider hetzelfde gehad als ie niet contractvrij was hoor.

Verder heb je voor de apps ook helemaal geen ontvanger van welke provider dan ook nodig.

Je kunt het oplossen binnen de huidige beperking (niet naar nieuwe abonnement en niet kunnen overstappen momenteel). 

Een smart-tv niet ouder dan 2017 heeft ze ook allemaal. 

Heb je geen geschikte smart-tv dan kun je een mediaspeler kopen. Die zijn er al vanaf € 30 !

Verder lijkt je Arris VIP2952 wel aan z'n eind als je regelmatig moet herstarten. Bel kpn om die om te laten ruilen. Alle apps daarin,  dezelfde als in de 2952, werken wel goed.

Of HBO MAX daarin zit weet ik niet, maar dat kun je oplossen door smart-tv dan wel mediaspeler. 

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=Mediaspelers

Contact met kpn om de VIP2952 om te ruilen voor de VIP5202. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- aantikken op mobiel)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek.
Storingen, blokkeren sim zijn 24/7 te melden.
Je kunt ook contact opnemen via Facebook messengerInstagram en X.com. Ook Bluesky is nu een optie.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Dag ​@Dt.21 

Een vraag: aan de ene kant lees ik dat je al 10 jaar klant bent, maar aan de andere kant dat je op dit moment vast zit aan een lopend contract. Je bent dus niet contractvrij, maar dat kan alleen als je recent (1 tot max 2 jaar geleden) een nieuw contract hebt afgesloten. Was dat omdat je bent ingegaan op een aanbieding met korting?

Ja, dat klopt en dat is ook mijn eigen schuld.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

Ja, dat klopt en dat is ook mijn eigen schuld.

Nee hoor, uiteindelijk is het gewoon onwil van KPN. Niet van de mensen die dit niet in de computer kunnen veranderen, dat snapt iedereen. Maar van keuzes van andere afdelingen, waar de onwillige software het gevolg van is. Dus blijven klagen. Want zonder klagen verandert er niks. Dan was er nu bijvoorbeeld ook geen stemrecht geweest voor vrouwen. Ik noem maar iets.

• November 4, 2025

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke provider de genoemde collega heeft. Want alle mij bekende providers hebben nagenoeg hetzelfde beleid of het nu om tv ontvangers gaat of om modemrouters. Zelfs als men wel contract vrij is lukt dat nagenoeg nooit.

Alleen als een apparaat wordt uitgefaseerd of anderzins is het iets makkelijker. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Hi ​@Dt.21 en de rest, ik heb goed nieuws om te delen! 

Vanaf vandaag kan je ook bij een ouder abonnement kiezen voor TV+ met een TV+ Box! We passen dit in batches aan: voor het einde van het jaar is het voor iedereen met een oud abonnement mogelijk om voor TV+ te kiezen.  

Als het voor jou aangepast is, zie je dat in MijnKPN en je ziet ook een melding op de factuur van november. Via de MijnKPN app kan je dan makkelijk jouw tv-abonnement omzetten naar TV+. Je hoeft hiervoor geen nieuw jaarcontract aan te gaan. 

Let op: als je kiest voor TV+, dan worden alle tv-ontvangers die je nu hebt, omgeruild naar TV+ Boxen. Het is niet mogelijk om een deel om te ruilen. Als je gekozen hebt voor TV+, dan kan je niet meer terug naar de oude ontvangers.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 6, 2025

Top! Wat een snelheid. Dit is ook mogelijk voor lopende contracten neem ik aan?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 6, 2025

Ja, want “internet” is vanaf nu het basiscontract waar de looptijd voor geldt. Dát kan je dus niet omzetten naar de nieuwe propositie als je niet contractvrij bent.

KPN TV(+) is vanaf nu een “optie”. En die kun je wijzigen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 6, 2025

We waren al achter de schermen bezig met deze aanpassing en zijn blij dat we het kunnen aanbieden!

En yes, als deze aanpassing voor jou verwerkt is, kan je binnen je huidige abonnement/contract kiezen voor TV+ in plaats van de tv zoals je die nu hebt 😊 

Houdt de melding op de factuur en MijnKPN in de gaten.