Skip to main content

De laatste tijd begint beeld en geluid te haperen, met wat heen en weer zappen verdwijnt het dan. Aangezien de frequentie te hoog werd heb ik de servicedienst van KPN gebeld en die adviseerde mij de verbinding te bekabelen en omdat dat geen optie is, dan nieuwe “stekkers” aan te schaffen omdat deze na 7 jaar niet meer voldoen. De kosten bedragen hiervoor 100 euro.

Ik heb 7 jaar geleden hier in de nieuwbouw alles laten verzorgen door KPN en vind dat ik door de maandelijkse betalingen verzekerd dien te zijn van probleemloos tv en internet.

Voor mij een reden op te zoek te gaan naar een andere provider als dit niet kosteloos wordt opgelost.

 

Admin: topic verplaatst naar juiste categorie

Hallo @ladymary , de meest stabiele tv-verbinding is inderdaad met een netwerkkabel tussen modem en tv-decoder. Als je dat niet wilt of het is technisch niet mogelijk dan kun je inderdaad de draadloze verbindingsset vervangen, die kost in de KPN-winkel € 80,- en kun je dan zelf installeren. Zie onderstaande link voor details:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/?nextchapterfeed

Na 7 jaar is het niet onlogisch dat deze technisch verouderd zijn en haperingen kunnen gaan vertonen.

Je zult dus zelf voor vervanging moeten zorgen en valt deze set als accessoire niet onder het standaard abonnement om te vervangen, dat zijn de modem en tv-decoder wel, want die zijn eigendom van KPN.

Kosteloos zal het door KPN dus niet opgelost gaan worden.

 


Je aansluiting voor KPN loopt tot en met de Experiabox. Als daar goed signaal op binnenkomt dan voldoet KPN aan de leveringsplicht. Alles voorbij de Experia is voor de klant zelf. Dus binnenhuisbekabeling cq netwerk, draadloze stekkers, switches, etc. …

Die oude set heb je ook aangeschaft indertijd. Waarschijnlijk via de monteur. KPN heeft ze nooit verhuurd of gratis verstrekt.

Voor 1 ontvanger: een set van 2 stekkers, minimaal nodig, is 80 euro.
Voor 2 ontvangers set van 3 stuks 115 euro.

Uitgaande van 7 jaar idd. dan kom je toch op een minimaal maandbedrag uit voor afschrijving.

http://apparatuurvoorthuis.kpn.com .


Bij de concurrent moet je die dingen ook gewoon betalen hoor...


Hallo @ladymary, welkom bij ons op het forum. Dat je niet storingsvrij kunt kijken is natuurlijk vervelend. Zoals Jan al noemt is de meest betrouwbare optie een directe netwerkkabel. Met de draadloze verbindingsset kan het signaal via het stroomnetwerk worden geleid, dat scheelt extra kabels aanleggen. Als er andere apparaten op dezelfde stroomgroep zitten, kunnen die het signaal beïnvloeden.

Als de draadloze adapters 7 jaar oud zijn is de enige optie om ze te vervangen inderdaad een nieuwe set kopen, zoals je via de telefonische collega's al hebt gehoord en wat Jan en Peter hierboven ook noemen. Zoals de meeste apparatuur heeft zoiets 2 jaar garantie, na 7 jaar zitten ze daar ruim buiten. Aan de prijs van de draadloze set kunnen we niets veranderen, die is voor iedereen gelijk.

Hoe gaat het bij jou als je de directe kabel aansluit, heb je dan wel goed beeld?


Hallo Jasper,

In deze nieuwbouw van 7 jaar oud vond toendertijd de kpnmonteur die het hier ging aansluiten dat het draadloos het beste was!?

Was dat gemakzucht?

De kabel is nooit getrokken.

Aangezien ik er geen verstand van heb,  en het tot enige maanden terug goed werkte is het nooit een issue geweest.

Maar nu blijkt dat 7 jaar geleden gewoon een kabel had moeten worden getrokken.


Nee hoor het is goed mogelijk dat het 7 jaar goed heeft gewerkt. Maar waarschijnlijk zijn ze gewoon op. En er is nogal wat veranderd in die 7 jaar. Er zijn ledlampen gekomen en zonnepanelen. Veel draadloze dingen. Allemaal zaken die storing kunnen geven. Misschien heb je iemand in je omgeving die een kabel kan leggen.


Het kan ook goed gaan,wij gebruiken al jaren probleemloos draadloze versterkers,en hebben ook zonnepanelen en led-lampen,en als je nieuwe in de KPN webshop besteld,

en het bevalt niet,mag je ze kosteloos retourneren,(binnen 14 dagen)

Bekabeld is altijd beter natuurlijk.


LadyMary ik had een zelfde ervaring als jij. Wij hebben gebruik gemaakt van de aanbieding gratis monteur en dan iemand langsgekregen die meteen begon te klagen dat ik geen aparte stroomgroep had voor de powerline adapters (officiele naam als je er wat van wilt weten buiten het jargon van KPN). 

Vervolgens de stekkers toch maar in de bestaande stopcontacten gestoken, wat handelingen verricht die ik achteraf zelf ook wel had kunnen doen en weggegaan met de mededeling dat ik wel een aparte stroomgroep moest aanleggen want anders zou ik nooit service krijgen. 

Gelukkig was dat niet zo en het werkte best een tijdje goed. Maar toen ik een 2e HD TV nam en ook gebruik wilde maken van sneller internet begon het hier niet meer aan te voldoen.

Nadat ik meerdere keren had geklaagd dat mijn 2 TV’s alleen op SD wilde werken en mijn internet afschuwelijk traag werd kwam er uiteindelijk een echte KPN monteur langs. Die trok in een mum van tijd nieuwe UTP kabels door de bestaande telefoonkabelbuizen, plaatste een nieuwe experiabox plus switch en verving verder alle bruikleen apparatuur. 

De kosten waren bij mij lager dan dat jij die 0,6Gb powerline adapters gaat vervangen voor 2 TV’s en de service van deze monteur was perfect. Toen ik vroeg wat ik met de nog werkende powerline adapters moest doen maakte hij me duidelijk dat ik die zelf mocht weggooien. 

Advies: ik ken je huis situatie niet en weet niet of net zo makkelijk als bij mij de kabels door de telefoonkabelpijpen getrokken kunnen worden. Jij weet zelf waar je bedraade telefoonaansluitingen zitten in huis. Als dat dichtbij je apparatuur staat zou ik in jouw geval echt contact opnemen met de helpdesk van KPN en voorleggen wat ik hier heb geschreven.

Het zijn mensen en gelukkig zijn ze niet allemaal gelijk. 

 


In deze nieuwbouw van 7 jaar oud vond toendertijd de kpnmonteur die het hier ging aansluiten dat het draadloos het beste was!?

Was dat gemakzucht?

Dat is voor mij moeilijk te zeggen, ik ken jouw huis en de indeling niet. Dat is iets wat alleen de monteur op dat moment ter plekke kon beoordelen. 

In die 7 jaar is er ook veel veranderd zoals Joep al noemt, de techniek staat nooit stil. De al genoemde LED-lampen kunnen het signaal van de draadloze set beïnvloeden, als zulke lampen bijvoorbeeld zijn gekomen nadat de monteur de set installeerde is dat niet iets waar hij rekening mee kon houden. 

Je kunt een nieuwe set bestellen zoals Tycha noemt en als het daarmee niet goed werkt kan je ze binnen 14 dagen retourneren en het aankoopbedrag terugkrijgen. Als het daarmee wel goed werkt zou je die set kunnen houden en blijft het op die manier goed werken. Anders is de kabel die de anderen genoemd hebben een optie.


 

 

Je kunt een nieuwe set bestellen zoals Tycha noemt en als het daarmee niet goed werkt kan je ze binnen 14 dagen retourneren en het aankoopbedrag terugkrijgen. Als het daarmee wel goed werkt zou je die set kunnen houden en blijft het op die manier goed werken. Anders is de kabel die de anderen genoemd hebben een optie.

Jasper,

En als ladymary over 1 jaar besluit om 8k TV’s te nemen, over KPN glasvezel, omdat KPN dat dan aan het verkopen is. 

Garandeert KPN dat het dan nog allemaal met wat KPN een draadloze aansluiting noemt functioneert (in normale taal een powerline aansluiting) of moet ze dan misschien toch nog UTP draden laten trekken?


8K is niet iets wat wij aanbieden en daar zijn ook geen plannen voor. 4K is iets wat we wel aanbieden. Voor 4K raden we inderdaad aan om een directe kabel te gebruiken. Theoretisch kan het wel werken via de draadloze set, maar we raden het niet aan.