Skip to main content

Begin maart wil ik mij weer op KPN TV abonneren.

Nu woon ik in een gebied waar Caiway het alleenrecht op glasvezel Internet heeft dus kan ik mij niet op KPN Glasvezel Internet abonneren.

Ik heb het niet zo op Caiway en mijn voorkeur gaat uit naar KPN maar ja, ik wil toch de beste kwaliteit TV hebben.

Dus daarom mijn vraag, is er een significant verschil in beeldkwaliteit tussen het TV kijken via glasvezel of DSL?

Bij een KPN DLS abonnement krijg ik maximaal 65 / 17 Mbps, dus meestal wel voldoende om naar TV te kijken via mijn Samsung UHD TV.

 

Dag @srna513006 ik kijk via dsl en de beeldkwaliteit is uitstekend.  Ik heb wel veel tijd gestoken in het optimaliseren van de tv. Uiteraard is de tv ontvanger met een kabel aangesloten aan het modem.  


Hallo @srna513006 ,

De beeldkwaliteit is dan ruim voldoende, maar niet optimaal. Bij KPN worden de belangrijkste zenders ook in een betere kwaliteit uitgezonden (zogenaamde glaszenders), maar die kun je met dat abonnement niet ontvangen. Ook de enkele 4K-zenders blijven buiten bereik.  

Hoe de beeldkwaliteit bij CAIway is, weet ik niet. 


@Noordzee , Hoe de kwaliteit bij de Caiway ‘glaszenders’ is weet ik ook niet maar als ik jouw antwoord goed lees zit er dus duidelijk verschil tussen kijken via glas of DSL….


Je moet het zo zien: Alle zenders worden via KPN TV standaard weergegeven in een ruim voldoende beeldkwaliteit. Maar niet in de best mogelijke beeldkwaliteit die KPN via glasvezel wel levert.

De tien belangrijkste zenders worden van via (uit mijn hoofd) de kanalen 661 t/m 670 uitgezonden in een prachtige beeldkwaliteit. Maar die zenders kun je alleen maar zien als je op glasvezel bent aangesloten.  


Nou, duidelijk verschil...

Ik heb hier niet altijd in de gaten dat ik DSL HD heb gekozen ipv Glas HD. 43" tv

Scherpte is gelijk maar glas zenders hebben meer kleurdiepte. 

Alleen de eerste 10 zijn ook in de betere kwaliteit te krijgen op kpn glasvezel. 

Ik ben toch benieuwd wat je niet bevalt aan  Caiway. Via glasvezel kan het toch geen slechte provider zijn?

Delta kan ook maar is van dezelfde eigenaar. Dus waarschijnlijk zelfde zenderaanbod. 


@PeterG 

Wij hadden circa 6 jaar geleden een abo op Caiway Glasvezel Internet en TV afgesloten en daar hebben wij geen goede ervaringen aan overgehouden.

Slechte communicatie, regelmatig storingen, etc….

Hun TV app functioneerde circa 2 jaar, al was dat erg matig, op mijn Mac en dat werd zonder enige mededeling stopgezet.

Gelet op de vele slechte reviews beloofd dat niet veel goeds.

 


Nou. Hier zeer tevreden over kpn. 

Allemaal stabiel. Tv ontvanger werkt prima. Tv app en website werkt heel stabiel. 

Ik heb kpn interactieve tv al sinds maart 2011. Helemaal geen behoefte om te veranderen. Sinds een jaar of 4, 5 is er nu ook de app/ website voor smartphone,  tablet en laptop. 

En sinds 2019 ook voor televisie. Samsung,  LG. En Android-TV, Google TV,  Firestick.

Allemaal heel tevreden over hier. 

Ik heb pas sinds 4 maanden glasvezel. DSL is bij kpn super stabiel!


Bedankt voor de info.

Caiway wordt het sowieso niet want naast de eerder genoemde redenen levert Caiway een TV-box zonder optische Audio uitgang en dat is voor mij een must.

Het andere alternatief is Delta want die levert wel een TV-box met SPDIF.

Ik heb nog even tijd maar ik moet binnenkort toch een keuze maken tussen glas of DSL, dus hebben wij nog wat om over na te denken.

 

 


Bedankt voor de info.

Graag gedaan. Succes met de keuze. 


Bedankt voor de info.

Caiway wordt het sowieso niet want naast de eerder genoemde redenen levert Caiway een TV-box zonder optische Audio uitgang en dat is voor mij een must.

Het andere alternatief is Delta want die levert wel een TV-box met SPDIF.

Ik heb nog even tijd maar ik moet binnenkort toch een keuze maken tussen glas of DSL, dus hebben wij nog wat om over na te denken.

 

 

Gisteren de tv-ontvanger van Delta bekeken in een van hun Glasvezel Informatiepunten. Daar zat geen optische SPDIF-uitgang op. Volgens mij gebruiken Delta en Caiway hetzelfde type tv-ontvanger.

Piet.


Hmm, typisch, Piet.

Hier is duidelijk een s/pdif te zien.

https://www.delta.nl/televisie/tv-via-glasvezel/

 


Klopt, bij Delta wordt de Amino Kamai 7x geleverd en daar zit toch echt wel een SPDIF optische aansluiting op.

Bij Caiway wordt de Amino Aria 7x geleverd en daar zit die niet op.

Maar ja, zoals eerder al geschreven heb ik het niet zo op Delta en Caiway……

 


Klopt, bij Delta wordt de Amino Kamai 7x geleverd en daar zit toch echt wel een SPDIF optische aansluiting op.

Bij Caiway wordt de Amino Aria 7x geleverd en daar zit die niet op.

Maar ja, zoals eerder al geschreven heb ik het niet zo op Delta en Caiway……

 

Dan zullen ze mij de Caiway-ontvanger hebben laten zien. Ik heb het uitgebreid besproken in het Glasvezel Informatiepunt, en daar konden ze niet anders dan toegeven dat er geen optische- of andere audio-aansluiting op zat. Vreemd.

Piet.