Skip to main content

Wat is het verschil tussen de eerste kanalen (NPO1 HD, NPO2 HD, etc) en die vanaf kanaal 661 (NPO1 HD Glas, NPO2 HD Glas, etc)?

Ik zie op mijn tv geen verschil. 

Ik heb tv via glasvezel.

Met vriendelijke groet,

Arthur

Hallo @AvFessem , de beeldkwaliteit bij de ‘glas’-kanalen is beduidend beter, vergelijkbaar met Ziggo.

 


Ik zie het ook niet erg. Hier een UHD 43 inch tv dus daar kan het niet aan liggen.

Heb DSL maar kan die kwaliteit (HDglas) wel krijgen via de Digitenne en kan het dus vergelijken.

Bij mijn moeder, die wel glasvezel heeft, zie ik het ook niet erg.

Wat wel opvalt is dat de kleuren mooier ingekleurd zijn zeg maar. Maar qua scherpte...


Ben benieuwd wat een KPN moderator er over vertelt. Zelf zie ik ook maar min. verschil qua scherpte en qua kleur. Echter ik denk dat de bandbreedte van HD glas groter is dan van de "normale” HD zenders. Echter de laatste tijd heb ik het gevoel dat men aan het knijpen  is, Is goed te zijn vooral in het donkere gedeelte. de donkere tinten lopen niet mooi in elkaar over. Er izijn duidelijke overgangen te zien, en dat zou zeker niet mogen. EN ja het ligt niet aan de uitzendingen of opnames , het is ook bij 4K films te zien die via de Arris ontvanger duidelijk slechter zijn dan direct via Netflix.


Ben benieuwd wat een KPN moderator er over vertelt. Zelf zie ik ook maar min. verschil qua scherpte en qua kleur. Echter ik denk dat de bandbreedte van HD glas groter is dan van de "normale” HD zenders. Echter de laatste tijd heb ik het gevoel dat men aan het knijpen  is, Is goed te zijn vooral in het donkere gedeelte. de donkere tinten lopen niet mooi in elkaar over. Er izijn duidelijke overgangen te zien, en dat zou zeker niet mogen. EN ja het ligt niet aan de uitzendingen of opnames , het is ook bij 4K films te zien die via de Arris ontvanger duidelijk slechter zijn dan direct via Netflix.

Onlangs waren er problemen met RTL4 en 7 waarbij opnames niet lukten en pauzeren en opnieuw afspelen niet lukten. Ik ben toen dus naar ‘4’ gaan kijken en ik moet je zeggen dat ik daar niet echt op achteruit ging. Ik had het idee dat er voorheen meer verschil was tussen de Glas HD zenders en de ‘gewone’ HD zenders.


Een en ander hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van je televisietoestel en de juiste instellingen op de KPN-decoder en je tv-toestel.

Zelf heb ik, qua beeldinstellingen, zoveel als mogelijk is, alles op AUTO staan bij beide apparaten.

 

 


Ik ervaar het beeld van de HD-"Glas" zenders toch echt als beduidend beter doordat er meer kleurdiepte in zit.


Ik zie ook geen verschil op mijn Samsung UHD TV via glasvezel. 


Hoi @AvFessem. De HD glas zenders hebben een hogere bitrate dan de reguliere zenders voor een beter beeld. Hoe hoger de bitrate, hoe meer informatie er kan worden verzonden en ontvangen. Hierdoor is in theorie het beeld iets scheper. In de praktijk hangt het vooral van de televisie af in hoeverre dit zichtbaar is.