Skip to main content

Sinds 2 weken heb ik de nieuwe TV+ box vanwege aanpassing van mijn KPN abonnement. Hiervoor had ik de TV-ontvanger via HDMI verbonden met mijn versterker (Marantz) en deze via de HDMI ARC uitgang gekoppeld aan mijn TV (Sony). Met de TV+ box werkte dit niet goed en ik las dat het beter is om de TV+ box rechtstreeks aan de TV te koppelen en alsnog het geluid via de HDMI ARC poort naar de versterker te sturen. Dit heb ik aangepast en het werkt nu goed, op 1 ding na: als ik de TV op standby zet om muziek te luisteren via de geluidsinstallatie, gaat dit in eerste instantie goed maar na een paar minuten springt de versterker terug naar de TV ingang waardoor ik dus geen muziek meer hoor. Dit moet ik handmatig aanpassen met de Marantz ab of app op mijn mobiel, terwijl ik verder alles met mijn KPN ab kan doen.

Ik heb van zowel TV+ box, TV als versterker alle opties doorgelopen maar zie nergens waar ik iets kan aanpassen om dit te verhelpen. Op zowel TV als versterker staan HDMI-sturing aan omdat ze anders sowieso apart aangestuurd moeten worden, CEC staat uit op de TV omdat daarmee alles van slag raakte.

Herkent iemand dit en is hier een oplossing voor?

Hmmm. Hoe heb je de HDMI CEC instellingen op de TV+ Box zelf staan? 

Info daarover in dit topic: 

 

En als je zegt "de TV op standby zet om muziek te luisteren via de geluidsinstallatie,” bedoel je dan echt de tv standby zetten? En dat je dan audio vanaf de TV+ Box (een radiozender, of Spotify oid) naar de geluidsinstallatie wilt krijgen zonder beeld? Of heb je dan nog weer een extern apparaat waar je muziek mee afspeelt?


Radio luisteren met de tv op stand-by en een los audiosysteem kan met die hdmi aansluit volgorde alleen als de 7022 ook optisch direct met dat audiosysteem is verbonden. 

Die ingang kiezen kan alleen met de afstandsbediening van het audiosysteem. 

Wat gaat er niet goed met de hdmi aansluit volgorde 7022 - versterker- televisie?

Is de versterker geschikt voor 4k hdmi signaal?

Zet anders eens de 7022 op 1080p 50 uitvoer. 

Zelf heb ik het ook met hdmi direct op de tv en optisch van de 7022 naar de versterker. Er gaat ook audio van de tv naar de versterker. Maar daar komt geen signaal meer door met tv op stand-by inderdaad. 


Dank voor jullie reacties.

@Erik_ De CEC switch optie op de 7022 staat uit en de andere 3 opties zijn dus niet te bedienen. Ik heb hier wel mee 'gespeeld’, maar het resultaat was minder dan wat het nu is. Er zijn natuurlijk tig mogelijkheden om de diverse CEC opties aan/uit te zetten, dus die heb ik ongetwijfeld niet allemaal uitgeprobeerd.

En met muziek luisteren bedoel ik inderdaad via een ander apparaat (Sonos) muziek afspelen via de versterker. Bijv: ik heb TV gekeken en ga een boek lezen. Dan zet ik de TV uit (op standby) en zet een playlist op de Sonos aan.  Dat werkt, maar doordat de versterker zelf na een paar minuten terug naar de TV ingang schakelt, hoor ik geen muziek meer.

@PeterG Geeft bovenstaande ook antwoord op jouw vragen? Het gaat dus niet over de radiozenders via de 7022 beluisteren zonder beeld.

 

PS: ik realiseer me nu dat de titel van dit bericht niet matcht met de inhoud, ik kan deze echter niet meer aanpassen omdat je een bericht blijkbaar maar 1x kan editen? Daarom deze toelichting, die ik omwille van de eenvoud had weggelaten: als ik de TV uitzet, gaat de versterker op mute. Omdat ik ook HomeAssistant gebruik, heb ik dat opgelost door de mute weer op te heffen zodra ik muziek afspeel. Dat kan omdat het starten van de Sonos fungeert als trigger. Dat issue is dus opgelost.

Dat de versterker na een paar minuten automatisch terugschakelt naar de TV ingang, kan ik ook wel oplossen via HomeAssistant maar ik wil het voorkomen omdat het anders toch een onderbreking van de muziek met zich meebrengt. Ik weet echter niet wat deze terugschakeling veroorzaakt.

Hopelijk is het nog een beetje duidelijk 😱


Nou ik zou zeggen zet overal de hdmi cec uit. In de DIW7022 heb je dat al gedaan begrijp ik. Maar zet het ook uit in je televisie. Sony noemt het Bravia sync. Uitzetten dus.

Dat is het enige wat ik nog kan verzinnen. 

Bij de Sony hier uit 2017 is het te vinden onder Instellingen. 


Bravia Sync helemaal uitzetten gaat niet: dan werkt de volumeregeling met de KPN ab ook niet meer heb ik gemerkt. Ik had wel al uitstaan dat het in/uitschakelen gesynced moet worden, dat wordt dus genegeerd. Maar hierdoor ben ik wel achter het volgende gekomen:

  • Normaliter zet ik TV en TV+ box uit als ik muziek ga luisteren, dan schakelt de versterker na 4 minuten (niet exact getimed) terug naar de TV ingang.
  • Als ik alleen de TV uitzet en de TV+ box aan laat staan, blijft de versterker gewoon op de Sonos ingang staan (merkte dit op en heb het net getest, we zijn nu 20 min. verder).

Het lijkt er dus op dat het probleem is opgelost als de TV+ box aan blijft staan. Niet de fraaiste oplossing qua energieverbruik maar goed.

En blijkbaar communiceren TV en TV+ box met elkaar ca 4 minuten nadat ze allebei in standby gaan (waarom?) en krijgt de versterker dit signaal mee en schakelt daarom terug, ook al blijven zowel TV als TV+ box in standby modus staan.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden en laten weten of dit inderdaad de oplossing is. Ben wel benieuwd waarom dit zo werkt en mocht er een oplossing zijn waarbij de TV+ box uit kan als ie niet nodig is, dan is die nog steeds welkom natuurlijk.


Als eco aan staat op de DIW7022 schakelt ie na een paar minuten in stand-by ( 4 à 5?) naar eco modus. Zou dat het zijn? 

Je kan eens testen door "energie besparing in stand-by" eens op snelle start te zetten. 

Zo maar eens hardop gedacht 😉🤔


Dat lijkt me zeker een goede suggestie, @PeterG. Kun je dit eens proberen, @Rob73?

 

Verder heb ik de titel van het bericht aangepast naar aanleiding van jouw eerdere reactie. Dekt dit beter de lading?


Dit is inderdaad de oplossing voor dit probleem, dank @PeterG 

Ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik vandaag de TV+ box toch weer aan de Marantz heb gekoppeld i.p.v. aan de TV. Op deze manier verzorgt de Marantz de ARC functie waardoor de lipsync issues lijken te zijn opgelost. Wij kijken niet veel TV en in het begin had ik hier geen last van, maar na enige tijd begint op te vallen dat het vaak , maar dus niet altijd (?), misgaat bij ons indien:

  • gewisseld wordt tussen live kijken en opnames kijken (of vv)
  • wanneer een uitzending vanaf het begin wordt bekeken en vervolgens vooruit wordt gespoeld
  • binnen een uitzending andere uitzendingen worden getoond, zoals bij het journaal.

Samen met 2 andere bekende problemen (geen geluid bij Netflix en groot volumeverschil tussen stereo geluid van opnames en dolby geluid van live uitzendingen) zorgt dit ervoor dat ik wel spijt heb dat ik de oude ontvangers meteen terug gestuurd heb… De TV+ box is m.i. te vroeg gelanceerd.


Nog 1 aanvulling m.b.t. het volumeverschil tussen opnames en live uitzendingen: het maakt niet uit als je in de TV+ box aangeeft dat Dolby omgezet moet worden naar PCM. Je krijgt dan weliswaar voor zowel opnames als live uitzendingen een stereo-signaal binnen, maar het volumeverschil blijft bestaan…

 

Wellicht handig voor andere HomeAssisntant gebruikers: ik wilde dit issue ook via HA oplossen maar dat gaat dus niet 😢


Dit is inderdaad de oplossing voor dit probleem, dank @PeterG 

Ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik vandaag de TV+ box toch weer aan de Marantz heb gekoppeld i.p.v. aan de TV. Op deze manier verzorgt de Marantz de ARC functie waardoor de lipsync issues lijken te zijn opgelost. Wij kijken niet veel TV en in het begin had ik hier geen last van, maar na enige tijd begint op te vallen dat het vaak , maar dus niet altijd (?), misgaat bij ons indien:

  • gewisseld wordt tussen live kijken en opnames kijken (of vv)
  • wanneer een uitzending vanaf het begin wordt bekeken en vervolgens vooruit wordt gespoeld
  • binnen een uitzending andere uitzendingen worden getoond, zoals bij het journaal.

Samen met 2 andere bekende problemen (geen geluid bij Netflix en groot volumeverschil tussen stereo geluid van opnames en dolby geluid van live uitzendingen) zorgt dit ervoor dat ik wel spijt heb dat ik de oude ontvangers meteen terug gestuurd heb… De TV+ box is m.i. te vroeg gelanceerd.

 

Bij punt 1 wisselt de ontvanger naar een andere stream, dus ik denk dat het daardoor dan uit sync raakt. Punt 2 is ook een andere stream, maar die heb je dan al vanaf het begin. Dus het wisselen is daar niet de trigger. Wellicht dat het te maken heeft met een andere eigenschap van die stream ten opzichte van live. 

 

Weet in ieder geval dat lip sync, geluidsverschil en geen geluid bij Netflix allemaal dingen zijn waar het team actief aan werkt. We hebben van het weekend een overzicht gepubliceerd van bekende bevindingen met ook de bekende work around, plus wanneer het opgelost is.