Skip to main content

Binnen een voetbalkantine willen we twee tv’s hangen met ieder een eigen tv-ontvanger. We zijn echter bang dat als deze op dezelfde zender staan, er een verschil kan zijn in beeld (ene tv vertraagd tov de ander). Dit terwijl het geluid over de boxen van de kantine loopt en dan mogelijk niet gelijk is met een van beide tv’s. 
kan iemand vertellen of dit inderdaad zo is en of er iets tegen te doen valt?

gr. Perry

Er kan geen verschil zijn… er ZAL enkele microseconden verschil zijn. Dat is helaas inherent aan digitale tv; en niet te voorkomen. Niet alleen bij KPN, maar ook bij Ziggo (heel ander digitaal systeem) is er altijd een béétje verschil. (als ik m'n twee Ziggo ontvangers beiden op dezelfde zender heb dan krijg ik ook een echo-effect).

Als je twee tv’s echter op dezelfde zender hebt, dan het geluid van één van de tv’s uit laten om een echo-effect te voorkomen.

Als beide tv’s via één provider op dezelfde zender staan is het verschil hooguit enkele microseconden. Pas met verschillende providers ( / systemen) is het verschil enkele seconden. (tot wel 3 sec.)

Met 2 verschillende kanalen is het geen probleem. Bv de een op Fox Sports 1 en de ander op Fox Sports 2.

Mogelijke OPLOSSING

Gebruik een HDMI splitter bv. 1 in en 2 out. Dan kun je 2 tv’s via hdmi op één uitgang aansluiten. Ik denk dat beide uitgangen tegelijk signaal kunnen leveren (ben niet zeker).


Thnx Peter voor het antwoord. Die optie waren we ook al aan het bekijken. Maar dan moeten we naast de splitter ook een HDMI kabel aanschaffen van ongeveer 25m. Vraag is of daar geen signaal verlies/vertraging ontstaat… (net als de optie van een tweede kastje...)

gr. Perry


Je dient natuurlijk een tactisch punt te kiezen voor de hdmi splitter. T.o.v. ontvanger en splitsing naar de 2 tv’s. Kabels tot zo'n 15 meter zouden vrij probleemloos moeten kunnen vind ik op internet. De splitter zelf heeft ook voeding nodig. Maar dat kan gewoon met een usb-adapter. Waar je dus alleen de 5 volt uit haalt.

TV 1 - 15 meter - splitter - 15 meter - TV 2= al 30 meter

Naar de splitter ook een kabel naar de ontvanger…. (eigenlijk andersom als je van de signaalrichting uitgaat natuurlijk)

In RTV winkels staat alles ook op één bron. Soms wel 10-tallen toestellen. Duidelijk HD. Meer dan 30 meter van elkaar… Zie daar ook geen vertraging tussen de schermen.

Wat is de maximale lengte voor een hdmi kabel.


Uit ervaring weet ik dat er inderdaad een tijdsverschil kan zitten tussen twee televisies en t.a.v. het geluid kan dat best storend zijn.


Hey @Perry76, goede vraag. Voor informatie ben je bij PeterG in vertrouwde handen. Helaas komt het voor dat er, een minimale, vertraging optreedt tussen beide ontvangers. Maar gelukkig kun je hier rekenen op advies en tips om twee tv's zo optimaal mogelijk te installeren :)


Reageer