Skip to main content

Het tv-geluid vervormt, vooral bij spraak is dat goed te horen: bij wat harder uitgesproken woorden snerpt het geluid, en dat is erg irritant. Het gebeurt zowel via mijn tv-luidsprekers als via mijn hifi-luidsprekers en op alle kanalen. De snoeren zijn getest en goed. Zowel decoder als het modem zijn gereset. De tv staat ingesteld op signaal via HDMI en dan op stereo. Dit probleem doet zich voor sinds begin dit jaar en is geheel nieuw. De hifiset zelf vervormt niet. Is dit probleem bekend en zo ja, wat is er aan te doen?

Het geluid van de dvd-speler via de Samsung hub waarop ook de tv is aangesloten klinkt ook goed, zowel op de tv als de hifiset.

Hi 1, welkom op het forum. 

Dit is zover ik weet geen bekend issue. Neemt natuurlijk niet weg dat het irritant is.

Even een paar aanvullende vragen. Hoe is je WiFi systeem aangesloten? Op de ontvanger (HDMI of optisch?) of op de televisie? Heb je eventueel ook een andere HDMI en indien van toepassing optische kabel geprobeerd? Maakt het overigens nog uit of dit live tv kijken of een opname/Netflix/On Demand?

Met een reset van de ontvanger bedoel je het verwijderen van de software? 

Zou je ook je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 
Ik hoor graag van je.


Hallo,

ik heb mijn profiel aangevuld.

Aan de Samsung tv zit een Samsung hub via een speciale Samsungkabel, daarop een dvd-speler via HDMI en de Arris decoder ook via HDMI . De hifiset is op de hub optisch verbonden met de versterker, via een verloopkastje  naar twee tulpstekers. Maakt niet uit welke ingang; tape 1, 2 of aux, het vervormen blijft . Het wifimodem, de Experiabox, is door jullie aangesloten op een wandaansluiting en decoder is daarbij met een ethernetkabel aangesloten op de E-box.

Het maakt niet uit hoe ik Tv kijk: live en opname geeft hetzelfde probleem .

Er is aan deze manier van aansluiten niets veranderd sinds ik KPN heb. Het vervormen van het signaal is dus spontaan ontstaan. Misschien kan een KPN-monteur alle verbindingen testen? Misschien is het signaal te krachtig? Ik suggereer maar wat...


En als je de ontvanger rechtstreeks op de televisie aansluit met een HDMI kabel zonder de andere apparaten, hoor je dan ook een vervorming? 

Mag ik nog weten hoe je de ontvanger hebt gereset? Zoals hier staat beschreven bij stap 2


Hallo,

Ik kan de ontvanger niet rechtstreeks op de tv aansluiten omdat de tv geen HDMI aansluiting heeft, het moet op de hub via “one-connect” 

Het resetten van de ontvanger is via genoemde stap 2 gedaan.

Ik heb verder alle HDMI-in-aansluitingen van de hub geprobeerd: 1 stb, 2 pc/DVI, 3 en 4 arc.

voor de duidelijkheid: het vervormen hoor ik op de tv zelf èn op de hifi-installatie.

Het geluid dat de dvd-speler via de hub produceert vervormt niet. Het zit dus niet in de hub. Het moet puur het signaal zelf zijn. Ik wil graag dat jullie daar wat aan gaan doen.


Toch geen oude Motorola tvontvanger hoop ik?


Dan is het mij een raadsel. Als je een andere poort en ook een andere HDMI kabel hebt geprobeerd blijft de enige optie nog om de ontvanger om te ruilen. Aan het basis signaal zelf ligt dit niet. De omruiling vindt plaats bij een Post NL punt bij jou in de buurt. Heb jij een voorkeur? Je kunt kiezen uit onderstaande opties. 

 

 


Hallo,

de AKO komt mij het beste uit.


Ik heb het voor je besteld, morgen na 15 uur zal het voor je klaarstaan. Neem de huidige ontvanger zonder afstandsbediening in een doosje mee samen met je ID-bewijs om het te kunnen omruilen. Laat je nog even weten of het is gelukt?


Doe ik


Hallo,

met de nieuwe ontvanger is de vervorming nog wel aanwezig maar wel minder. Nu hoor je het alleen nog als een stem zelf kraakt of stèrk verheft.


Nu ik enige tijd heb geluisterd merk ik dat er niet véél verbeterd is. Ook merk ik dat het geluid van mijn iPad vervormt. Dat betekent dus dat het wifisignaal niet goed is. Ik wil graag dat het probleem z.s.m. verholpen wordt.


Die volg ik niet, het signaal van je iPad wordt ook vervormd via de Samsung? Dat kan nooit aan de verbinding liggen, of het signaal moet helemaal wegvallen. Ik verwacht dat dit ergens in het Samsung systeem zit. 

Heb jij eventueel nog een andere televisie in huis of een HDMI monitor met luidspreker waarop je de ontvanger aan kunt sluiten om te kijken of het daarop ook vervormt? 

De enige optie die ik nu heb is een monteur aansturen. Deze zal echter kosten in rekening brengen wanneer dit toch aan het systeem ligt en niet aan de KPN kant, dat wil ik dus voorkomen door je dit te laten testen.


Nee, de iPad werkt niet via de Samsung tv of -hubmaar draadloos, dus via het modem. Ik zal kijken waar ik een andere tv vandaan kan halen. Als dat niet werkt vervang ik het One Connectsnoer van Samsung. Ik houd je op de hoogte.


Ik hoor het graag, ben erg benieuwd.


Het vervangen van het One Connect snoer heeft niet geholpen. Een geschikte tv heb ik niet gevonden. Omdat de vervorming ook optreedt op mijn iPad verdenk ik toch echt het signaal van KPN. kan dat aan de Experiabox liggen? Of aan het door KPN gekozen internetkanaal?


Hallo,

mag ik een reactie op mijn laatste melding of gooit het Virus roet in het eten?


Hi 1, dat mag zeker. 

Als ik alles nog een keer nalees kunnen we nog 1 ding proberen. Ik lees dat je audio systeem via een optische kabel op de hub is aangesloten. Wat gebeurt er als je je audiosysteem met de optische kabel rechtstreeks aansluit op de KPN televisieontvanger?

Het geluid en WiFi hebben zo goed als niets met elkaar te maken als internet op de iPad verder goed werkt. Bij slechte WiFi zou je hele video- of audiostream gaan storen, denk dan aan stotteren of pauzeren. 


Het verplaatsen van de optische kabel naar de KPN-ontvanger heeft niets uitgemaakt. Of geluid en internetsignaal  niets met elkaar te maken hebben betwijfel ik omdat de iPad ook vervormt. De ontvanger is niet via WiFi maar met een kabel aangesloten op de aansluiting in de meterkast; met een superdun kabeltje, dat ook nog splitst bij de wandaansluiting. Nogmaals: de tv vervormt zelf ook, de audio-installatie neemt het tv-signaal dus alleen maar over. Ik denk nog steeds dat het internetsignaal te sterk is (geworden,) mogelijk na een update door KPN.

Update: vandaag werd ik ineens geconfronteerd met het opnieuw moeten aanmelden van de tv-ontvanger (abo.nr +pincode) wat is de oorzaak hiervan want sinds die reset is het signaal (voorlopig)een stuk beter: het gemene snerpen is een stuk minder? Toch van kanaal gewisseld? Met doorsnee luidsprekers zou ik hiermee kunnen leven ware het niet dat ik speel op Quad Electrostaten ESL 63 en die geven het geluid héél natuurgetrouw weer… dus ook de vervorming.


Ik denk nog steeds dat het internetsignaal te sterk is (geworden,) mogelijk na een update door KPN.

Update: vandaag werd ik ineens geconfronteerd met het opnieuw moeten aanmelden van de tv-ontvanger (abo.nr +pincode) wat is de oorzaak hiervan want sinds die reset is het signaal (voorlopig)een stuk beter: het gemene snerpen is een stuk minder? Toch van kanaal gewisseld? Met doorsnee luidsprekers zou ik hiermee kunnen leven ware het niet dat ik speel op Quad Electrostaten ESL 63 en die geven het geluid héél natuurgetrouw weer… dus ook de vervorming.

Nee, dat is niet mogelijk. Ook niet via WiFi, zoals ik dat al heb uitgelegd. Heb je dit dan trouwens ook op je mobiele telefoons of laptops/computers die met internet verbonden zijn? 

Wat de sterkte van het signaal ook niet, alleen al omdat we anders aanzienlijk meer klachten zouden moeten zien als het geluid niet goed was. Het opnieuw invoeren van je abonneenummer komt doordat je net een andere ontvanger hebt gekregen, let daar even niet op. 

Ik kan vanaf hier weinig voor je doen. Het aanbod blijft nog steeds om een monteur te sturen jouw kant wanneer je zeker weet dat dit niet aan je apparatuur ligt. Het probleem daarmee is dat we dat op dit moment niet kunnen doen in verband met de maatregelen tegen de welbekende virus. 


Toen ik de nieuwe ontvanger aansloot kreeg ik inderdaad te maken met het opnieuw invoeren van mijn accountgegevens. Maar dat is al een weekje geleden. Vandaag echter gebeurde dit terwijl ik gewoon aan het tv kijken was en de ontvanger gewoon aanstond. Net als het ontstaan van mijn probleem: spontaan want zonder dat er iets veranderd is aan de configuratie van de apparaten.

Ik heb mijn overige apparaten even gecheckt: Mijn Samsung A8 vervormt ook evenals mijn Apple iMac en mijn Samsung Galaxy Tablet. Kunnen jullie echt niet op kantoor (laten) controleren hoe sterk het signaal is? Of het signaal op een ander kanaal zetten? Dat moet toch mogelijk zijn. Toen ik nog Ziggo had en daarna Xs4all was dat soms nodig omdat ik in een appartementencomplex woon en een kanaal soms te vol liep. Dat switchen was toen geen enkel probleem.

Ja, die monteur zal nog wel even moeten wachten, dat besef ik goed. Tenzij hij natuurlijk in de relaiskast wat kan vinden, die is een end van mijn woning gelegen. Rekening houdend met de bijzondere omstandigheden wacht ik af wat jullie toch voor me kunnen betekenen maar als dit probleem niet wordt opgelost zal ik wel een andere provider nemen want ik kan niet akkoord gaan met het niet kunnen verhelpen van een probleem waar ik part nog deel aan heb.

Met Vr. Groet,

W.H.Spaans

P.S.

het geluid wàs even goed vanmiddag maar is nu toch weer sterk snerpend vervormd. Het is dus a.h.w. Verlopen binnen een paar uur.


Ik heb het hier van alle kanten laten bekijken, het signaal kan niet de boosdoener zijn van  een geluidsvervorming op al je apparaten. Al helemaal niet over WiFi. Het wijzigen van het kanaal is altijd mogelijk, dit kun je zelf hier doen. Desnoods kan ik het ook handmatig voor je doen. 

Ik begin haast aan mezelf te twijfelen dus ik kijk out-of-the-box denker @Nick83 even aan met de korte vraag: kan jij nog een oorzaak bedenken dat het geluid vervormt op alle apparaten? Bedraad maar ook via WiFi?  


Ik zou me eerst maar eens focussen op het geluid van de mobiele telefoons en tableds. Dat is belachelijk dat da niet goed is. Op 4G is het geluid wel in orde? En het geluid van bijvoorbeeld Netflix app? NPO Start app? Hoe is dat?


Heb beide soorten kanalen gewijzigd, alle apps vervormen zowel op de tv, mobiel als op m’n iPad.


Heb beide soorten kanalen gewijzigd, alle apps vervormen zowel op de tv, mobiel als op m’n iPad.

Op je mobiel, heb je dit ook op 4G dus ook wanneer je niet met WiFi bent verbonden? 

Apps zoals Netflix of Youtube, is het beeld vloeiend of loopt het beeld ook vast? 


Telefoon staat standaard op 4G+ WantKPN netwerk via werkgever (Politie.) Moet apart ingesteld worden op WiFi. Beelden op apps vloeiend maar vandaag een vastloper op NPO Start bij terugkijken Op1. De knop return werkte niet in de smarthub omgeving maar die van exit wel.