Skip to main content
Vraag

VIP5202 niet op te starten met afstandsbediening vanuit eco-stand

• September 24, 2026
  • 8 reacties
  • 81 keer bekeken

Ik heb deze week een nieuwe VIP5202 ontvanger gekregen. Ik had de eco-stand ingeschakeld voor standby, om energie te sparen. Maar nu blijkt de ontvanger niet op de afstandsbediening te reageren, als ik ‘m vanuit stanby probeer op te starten. Bij een andere VIP 5202, die ik al langer heb, doet dit probleem zich niet voor.

De nieuwe ontvanger is verbonden via een draadloze verbindingsset. Zou het daarmee te maken kunnen hebben. Want die verbindingsset komt ook in zoiets als een standby-toestand als de ontvanger in de eco-stand staat en op standby staat. En zo ja, is daar een oplossing voor,  of kan ik die eco-stand nu niet gebruiken? Of kan het ergens anders aan liggen?

8 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 24, 2026

Kon je de ontvanger eerst wel bedienen met die afstandsbediening voordat ie in eco ging? Zo niet, check dan eerst de batterijen, en daarna of die afstandsbediening goed gekoppeld is met de tv ontvanger. Zie ook

Als de afstandsbediening op zich goed werkt, verhuist het probleem dan mee als je de tv ontvangers van plaats verwisselt? Zo ja, dan ligt het waarschijnlijk aan die ontvanger. Zo niet, dan zou het aan die DVS verbindingsset kunnen liggen. Het meest betrouwbare alternatief is een direct bekabelde verbinding tussen tv ontvanger en kpn modem. Als dat niet mogelijk is is een Superwifi 2 punt een andere mogelijkheid (ontvanger bekabeld aangesloten op ethernet poort van de Superwifi). Die kun je bij kpn huren (goed om eerst te kijken of het bij jou werkt) of kopen (waarschijnlijk goedkoper dan huren op langere termijn).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 25, 2026

De verbindingsset heeft niet te maken met de verbinding tussen ontvanger en afstandsbediening. 

Koppel de afstandsbediening eens nogmaals. 

Blijft ie wel goed op de afstandsbediening reageren zonder eco?

• Auteur
  • Helper
  • September 25, 2026

De afstandsbediening doet het verder prima. Ik heb de ecostand nu uitgeschakeld en dan is er geen probleem. 

Wel krijg ik bij het opstarten dan de melding op mijn scherm dat de batterijen van de afstandsbediening bijna op zijn. Terwijl het nieuwe batterijen zijn. En die melding krijg ik ook als ik de afstandsbediening van mijn andere ontvanger gebruik om te starten. 

Het is allemaal niet onoverkomelijk. Ik laat de ecostand voorlopig wel uit staan. Maar als iemand een idee voor een oplossing heeft, hoor ik dat graag.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 25, 2026

Wel krijg ik bij het opstarten dan de melding op mijn scherm dat de batterijen van de afstandsbediening bijna op zijn.

Dan zal daar ergens de crux zitten op die bewuste ontvanger. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@HansC, wat een merkwaardig verschijnsel, zou je de ontvangers nog eens met elkaar kunnen verwisselen om toch die DVS eens uit te sluiten?

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2026

Ik heb ze verwisseld en de andere ontvanger start ook niet op vanuit de ecostand als hij aan die DVS is verbonden en die ook in standby staat. En de nieuwe ontvanger wordt wel wakker uit de ecostand nu hij direct aan het modem hangt.

Het lijkt dus toch aan die DVS te liggen. Alsof de ontvanger niet wil opstarten omdat hij geen signaal krijgt, en niet de mogelijkheid heeft om de DVS vanuit standby te activeren. De ontvanger die ik hiervoor had deed dat wel, al duurde dat soms wel even. 

Waarschijnlijk is de ecostand uitschakelen hier dus de enige optie. Ik vind dat niet zo'n probleem.

(Overigens geeft die nieuwe ontvanger wel nog steeds de melding dat de batterijen van de afstandbediening bijna leeg zijn, als ik hem start. Ook niet onoverkomelijk, maar wel een beetje raar.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 29, 2026

Welke DVS heb je?

200, 650 of 1200 ?

En, als test, hoe start de VIP5202 als je eerst de dvs bij hem in de buurt opstart? Door deze even uit het stopcontact te nemen. 

• Auteur
  • Helper
  • September 29, 2026

Ja, uit het stopcontact halen had ik al geprobeerd en dat werkt, want dan is die DVS weer actief. Maar om dat nou steeds weer te doen lijkt me niet zo'n goede oplossing. Dat laat ik hem liever uit de ecostand.

Volgens mij heb ik de 200. Ik ga morgen nog wel even kijken of ik daar iets kan vinden in de instellingen om uit te proberen, via Devolo Cockpit of zo.