Skip to main content

Ik heb de Arris 2952 op Dolby gezet.

Zodat de middelste speakers van de soundbar (Samsung) ook werken en het geluid mooier is.

Bij Netflix en Blu-Ray is dat ook zo.

 

Alleen nu lijkt het erop dat het volume van de stemmen zachter is, kan dat kloppen?

Of moet ik nog iets met de instellingen doen?

Ik zag na het zetten op dolby ineens veel instel mogelijkheden.

 

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

Dat valt mij ook op, als ik de ontvanger op “STEREO” zet dan is het geluid harder dan als die op “DOLBY” staat. Maar staat ie op dolby, en ga je naar een tv zender wat geen dolby ondersteund dan is het geluid ook weer harder, zoals bij de regionale zenders. 


Mij bevalt Dolby, voor televisie programma's, al héél lang niet meer. Volgens mij houden ze er met (praat)programma's ook helemaal geen rekening mee.

Ik heb daarom de versterker op stereo (met 4 kanalen) staan. Dat kan gewoon omdat Dolby ook op stereo kan. Kijk ik naar een film of serie dan gaat ie wel op Dolby. De uitvoer van de ontvanger blijft gewoon Dolby. Stereo/Dolby doe ik dan met één knop op de versterker.


Excuus voor de late reactie. Ik heb de zaak nogmaals ingekeken en heb geen oplossing voor de instellingen binnen onze ontvanger die hiermee te maken hebben. Wel heb ik wat kunnen vinden via Sony. Hier werd aangegeven dat als Dolby dynamisch bereik op gecomprimeerd gezet wordt (in plaats van standaard) dat hiermee het volume hoger uitvalt. Deze instelling is niet ingebouwd in onze ontvanger maar wellicht dat dezelfde optie wel in je audio apparatuur aanwezig is. 


Dank je @PeterG 

@Bram_ , bedankt voor de reactie, maar als de aanvoer niet goed is (de KPN tv ontvanger) dan maakt dat niet zo veel uit. Want ook de bassen zijn ronduit slecht als de VIP2952 op Dolby staat.

Blu-Ray is ook een extern apparaat en Netflix gebruiken wij de app in de TV.

 

Netflix kijk ik via de app op de tv en daar werkt Dolby ((en 4K) perfect.

De Blu-Ray is Dolby ook perfect (heb nog geen 4K blu-ray, deze zijn nog veel te duur).

De KPN tv ontvanger, VIP2952, laat ik op stereo staan (de bassen zijn dan wel goed en volume ook).

De Samsung soundbar is met HDMI met de LG Oled tv verbonden. 


@joop2011 ik ga in dat geval vanuit onze kant kijken hoe dit precies zit en of we iets kunnen doen om dit te verbeteren. Hoe goed de kwaliteit ook is, als je er niks van kan verstaan heb je er niks aan. :wink:


Mijn Tv en soundbar ondersteunen dolby. Echter bij de NPO zenders is bij dolby het volume aanzienlijk zachter, veel te zacht. Is hier vanuit de KPN iets aan te doen?


Welke tv ontvanger heb je in gebruik, @HkA23 ?


@PeterG  VIP5202


Ah, op die kun je de stereo kanalen -4 db danwel -8 dB zachter zetten. @HkA23 .

Zie geluids instellingen. Tabje hdmi of optisch al naar gelang via welke verbinding je het geluid doet.


@PeterG  Bedankt voor je reactie. Dit heb ik al geprobeerd, geeft iets verbetering maar geluid blijft zachter en van mindere kwaliteit. Wel opvallend dat dit voornamelijk bij de NPO zenders is.


@PeterG

Ik kom dit online tegen:

Dolby geluid bij KPN

A. Als U de tv (optisch) met een Dolby versterker met 5.1 heeft verbonden
B. Als de HDMI van de tv box eerst naar de 5.1 versterker gaat en daaruit dan naar de tv

Mijn HDMI gaat eerst naar de TV en dan naar de versterker. Mogelijk is dat het probleem.

 

 


Mijn HDMI gaat eerst naar de TV en dan naar de versterker. Mogelijk is dat het probleem.

Hier ook @HkA23 . Het geluid is hetzelfde via HDMI als via Optisch. Ook die demping.

Maar je moet in deze aansluiting (B) wél het stereogeluid bij HDMI dempen. Want dat gaat via de TV naar de versterker. 

Verder zal Dolby 5.1 ALTIJD zachter overkomen dan stereo. Omdat stemmen bij Dolby 5.1 maar (meestal) uit 1 speaker komen (center) en bij stereo uit 2.


@PeterG

Ik kom dit online tegen:

Dolby geluid bij KPN

A. Als U de tv (optisch) met een Dolby versterker met 5.1 heeft verbonden
B. Als de HDMI van de tv box eerst naar de 5.1 versterker gaat en daaruit dan naar de tv

Mijn HDMI gaat eerst naar de TV en dan naar de versterker. Mogelijk is dat het probleem.

 

 

 

@HkA23 

Niet schreeuwen s.v.p.

Hoofdletters betekend schreeuwen.

Mijn Arris 2952 staat op stereo en als ik via de Smart tv een streamingdienst start, dan is dit ook veel zachter.

Of te wel Stereo geluid is harder dan Dolby geluid.

Reden, geen idee.

 

Hopelijk kan KPN dit probleem oplossen.😉

 

Je aansluiting is goed met de HDMI.

Eerst naar de tv en via de tv met arcHDMI naar de versterker of soundbar.


Hoofdletters betekend schreeuwen.

Hoofdletters? Ik zie alleen grote letters @joop2011 . Doordat HkA23 gecopy/paste heeft. Alleen de D en KPN zijn hoofdletters.

Enne, als we toch bezig zijn…. “Hoofdletters betekent ..." 😁.

En nou weer on topic.


@joop2011 Hoofdletters betekend schreeuwen. Sorry was ik me niet van bewust (knippen en plakken)

@PeterG  Klopt, Dolby is zachter dan stereo. Verklaart nog niet het aanzienlijke  volume verschil tussen de  zenders.

Echter, heb nu HDMI verbonden:  Tv ontvanger → Soundbar → TV en het volume verschil is verdwenen 😁

Lijkt zo opgelost te zijn.

Bedankt voor het meedenken!

 

 


Zie ook hier, i.v.m. volume.😉


Zie ook hier, i.v.m. volume.😉

 

P.s.

Deze topic was door mij 1 jaar geleden gemaakt.

En ging over de Arris 2952.

 

Dus niet over de nieuwe DIW7022😉