Skip to main content

De tv (samsung) is enkele dagen losgekoppeld geweest. Enkele dagen geleden alles weer aangesloten en gekoppeld.

Nu doet alleen de volumeknop en muteknop van de witte (D3) afstandsbediening het niet meer. Al diverse codes geprobeerd, batterijen. Maar ik krijg het maar niet werkend.

 

Het geluid loopt via een Sonos beam.

Beam zit op het kastje met hdmi en het kastje met hdmi op de tv. Ook de optische kabel is aangesloten..

 

Ik heb niks anders gedaan dan voorheen  en toch werkt het niet...

Wat raar. De kpn afst.bed. houdt instellingen v.d. tv zelfs vast als de batterijen er wekenlang uit zijn.

Reageert de tv wel op diens eigen afst.bed. met die functies?


Nee, de samsung ab reageert inderdaad ook niet op het volume/mute. Wel op de zenders en andere knoppen.

Ik kan bij mijn tv de afstandsbediening koppelen, dat heb ik ook gedaan.

Kan me echt niet bedenken waar het dan in zit...


Ik zat nog te denken aan de hdmi poort in de tv. Zat nu aangesloten op hdmi 2, heb het nu op hdmi 1 arc gezet, maar ook dat haalt helaas niks uit


de samsung ab reageert inderdaad ook niet op het volume/mute. 

Je bedoelt:”de TV reageert ook niet op de Samsung ab”. (...) maar goed:

Dan heeft het i.i.g. niets met de kpn apparatuur of aansluiting van doen.
Opnieuw instellen van de kpn ab heeft dan ook geen zin.

Heb je überhaupt WEL geluid??? (via de tv)

Welke Samsung TV heb je? Hoe oud?


Nee, het ligt dus blijkbaar niet aan het kpn kastje.

 

Heb een samsung smart tv, type weet ik niet precies, maar is nog geen/amper een jaar oud.

 

Wanneer ik kies voor tv-geluid, gaat het geluid over de interne speakers en werkt de samsung ab wel goed.

Wij hebben m echter altijd op optisch staan, omdat het geluid dan over de sonos boxen gaat. Ik heb nu ook geluid via sonos, alleen geen van beide ab's reageren daar dus op. Moet dan de sonos app gebruiken op de gsm om het volume aan te passen


Wanneer ik kies voor tv-geluid, gaat het geluid over de interne speakers en werkt de samsung ab wel goed.

Er is dus gelukkig niets mis met zowel het tv-geluid als met de ab's. Gelukkig maar, aangezien je tv net een jaar is ofzo.

Dan is 't iets met HDMI CEC. Zit er wel (ook) een HDMI verbinding tussen de tv én de Sonos?

Ik moet hier, met een versterker uit 2009 nèt voor ARC, een HDMI kabel ertussen hebben om het geluid via de TV op de versterker te regelen. En tevens optisch kabeltje van diezelfde tv naar de versterker voor het geluid.

Zowel je ab van Samsung als die van kpn regelen NIET het geluid van de Sonos. Maar de Sonos zou moeten reageren op regeling van het tv-geluid via HDMI CEC (Anynet+ heet dat bij Samsung-tv). Er moet dus ook een HDMI kabel tussen TV en Sonos zitten.

En met de instelling "optisch” (only) zal de ab zéker de Sonos niet bedienen!


De tv heeft maar 2 hdmi poorten, sonos 1.

 

Sonos zit op kpn kast, kpn kast op de tv. 

Andere hdmi op tv is in gebruik door de spelcomputer. Maar dat was ook al toen alles nog wel naar behoren werkte.

 

De optische poort in kpn kastje is ook in gebruik


De D3 afstandsbediening heeft nooit volume van iets anders dan televisietoestellen ondersteund. Dan werkt het met een soundbar alleen via HDMI CEC. Daarvoor moet er een HDMI verbinding tussen televisietoestel en soundbar zijn. En MOET de televisie ook HDMI CEC ondersteunen.


Voorheen werkte het wel. Heb niks aan de apparatuur veranderd. Snap dus ook echt niet dat het nu niet werkt.

Spelen met de kabels is alleen niet makkelijk, tv is ingebouwd, dus moet telkens van de wand af, en de inbouwhaard moet er uit om er goed bij te kunnen 😅 niet ideaal dus.

Heel erg bedankt voor de hulp in elk geval


Wat jij omschrijft, volumebediening van een soundbar met de D3, kan sowieso niet. (zit al jaren actief op dit forum en heb de D3 ook gehad).

tv is ingebouwd

Daar heb ik zelf een bloedhekel aan. Ik wijzig nog wel eens wat hier….

Vaak hangt men een TV ook te hoog. (en krijg je last van je nek)

Ga uit van de ooghoogte op zit hoogte. De horizontale middellijn van de tv moet ook op die hoogte of ietsje hoger.

Dit is dus bijvoorbeeld een no brainer. Krijg je geheid nekklachten van.

 


Maar als het niet kan, hoe kon het dan dat het eerst wel lukte?

Want mijn sonos zat op het kpn kastje en die weer op de tv, heb nogmaals gecontroleerd en echt een D3 ab.

Dus hoe het toen (2-3 weken geleden) nog wel lukte om het geluid (tv instelling geluid op optisch) met de witte afstandsbediening te bedienen weet ik niet.

Denk dat ik vandeweek de kabels nog maar eens loshaal en nakijken, want de samsung ab werkt nu ook niet. Tenzij ik de instelling verander en geen optisch doe, maar tv geluid  dan werkt t wel...