Skip to main content

Ik heb gisteren doe het zelf van KPN binnen gekregen. Alles werkt, behalve dat ik er achter kwam dit ik met de bluetooth afstandsbedieningĀ niet het volume kan regelen op het ITV kastje, wat middels HDMI is aangesloten op mijn mooie grote monitor met ingebouwde bozen. Dit is geen tv, dus heeft geen afstandsbedieningsmogelijkheid. Kan nu alleen volume via het menu van de monitor aanpassen, waarbij ik naar de monitor moet lopen en vervolgens 30 seconden bezig ben om het wat harder of zachter te zetten.
Het lijkt erop dat het geluidsniveau wat uitgestuurd wordt over de HDMI op het kastje niet te regelen is via de afstandsbediening, wat natuurlijk erg onhandig is. Er zullen vast meer mensen zijn die het ITV kastje op een monitor met HDMI aan willen sluiten i.p.v. een tv, zeker aangezien veel mensen i.v.m. thuiswerken grote computer monitoren gebruiken van goede kwaliteit tegenwoordig.

Mocht dit gewoon niet mogelijk zijn, wat niet erg slim is van KPN, dan zou ik in ieder geval hopen dat dit in een volgende software update kan wordenĀ meegenomen.Ā 
Ik had hiervoor meerdere andere providers, waarbij dit wel mogelijk was en het is natuurlijk niet fijn als je wisselt van provider en je er functioneel op achteruit gaatā€¦..


Wellicht zijn er oudere versies van ITV kastjes, waarbij dit wel kan? In dat geval zou ik misschien van kastje kunnen ruilen.

Begrijp ik goed dat je het volume via de KPN afstandsbediening van de tv niet kan regelen?

Zie ook hier.

Welke TV heb je?

Kan je hem wel aan of uit zetten met de KPN ab?

En je kan natuurlijk altijd met de originele ab het volume regelen, toch?Ā 

Op het kastje (de KPN tv decoder) kan je geen volume regelen.Ā 

Ā 

En ik lees monitor?

Bedoel je hiermee een computer monitor (voor een Desktop)?

Want dat kan zover ik weet niet.

Als ik het goed heb, alleen het volume van de tv, zie link hoe je de ab moet koppelen.

Ā 

De bluetooth ab werkt zowel met bluetooth als met ir.

Ā 

Je heb de Arris VIP 5202 van KPN begrijp ik.

Ā 


Dank voor je reactie.
Het is inderdaad een grote computermonitor, met een hoge resolutie waar je heel mooi digitale tv opkan kijken. Dus geen mogelijkheid voor het koppelen van de afstandsbediening daaraan.
Ik dacht al dat dat niet kan inderdaad, wat ik wel echt waardeloos vind persoonlijk, aangezien ik bij de 2 andere providers waar ik de laatste jaren zat dat wel kon. Nu moet ik dan speciaal een tv gaan aanschaffen hiervoorā€¦omdat ik functionaliteit ben kwijt geraakt na mijn veelbelovende overstap.
Kan jij natuurlijk niets aan doen, maar elk willekeurig apparaat wat een audio en video signaal via HDMI uitstuurt kan normaliter het volume signaal aanpassen, maar deze box a la 2022 niet?Ā 
Nou ja hopelijk kan je het doorgeven als een idee voor de volgende software update.

Ik heb de nieuwste Arris met bluetooth afstandsbediening.
Inderdaad de VIP 5202 denk ik.

P.S. Mocht het op een ouder model wel mogelijk zijn, dan zou ik het graag omruilen als dat zou kunnen.


Kan jij natuurlijk niets aan doen, maar elk willekeurig apparaat wat een audio en video signaal via HDMI uitstuurt kan normaliter het volume signaal aanpassen, maar deze box a la 2022 niet?Ā 

Niet elk. Ook met een Bluray speler kan dat niet. En de huidige decoders van Ziggo (Next en Next Mini) ook niet. Die van T-mobile (Amino) volgens mijĀ nogĀ wel.

Heeft dat scherm geen volume regeling? Al dan niet met eigen afstandsbediening of knoppen aan het scherm? DĆ”t zou pas logisch zijn.Ā (mijn oude monitor had wel eigen volumeknoppen)

Ik weet niet hoe groot die monitor is. Maar een smart-tv (Android-tv) van 50 inch is nog onder de ā‚¬ 300 te krijgen (oa OK bij Mediamarkt; alles tussen 40-50 inch en 260-800 ā‚¬). Een resolutie van 4k al ruim voldoende, er zijn indien je ook het 4k pakket neemt, per 1 januari maar 2 zender in 4k resolutie (InPlus en Love Nature) en 1 in UHD resolutie (ESPN).

Alle andere zenders zijn gewoon in HD resolutie dus 1920 x 1080 en dat verandert de eerste jaren zeker niet.

Een smart-tv kan ook als computermonitor dienst doen. Via hdmi o.a.

Als het geluid van de monitor UITSCHAKELBAAR is kun je nog een soundbar overwegen. Er zijn diverse merken waarbij het volume met de kpn afstandsbediening is te regelen. Waarschijnlijk heb je dan ook een mooier geluid dan via de monitor.


Hi Peter, dank voor je uitgebreide reactie.
Er zit idd volumeregling op de monitor, maar dat gaat met kleine knopjes en via een menu. Dat kost me ongeveer 30s om dat aan te passen op die manier. Dan snap je wel hoe fijn ik me dan voel met de ITV na 3 keer het geluid te hebben aangepast:-)
Een tv hiervoor kopen zie ik voor nu niet zo zitten(daar kijk ik te weinig voor en gebruik het ook alleen in mijn studeerkamer), dan koop ik liever een chromecast en lost ik het op die manier op, daar kan ik hopelijk wel uitgestuurde hdmi audio volume aanpassen via device (phone/tablet),Ā 

Met zo'n soundbar weet ik nogĀ niet zo goed, hoe dat gaat werken. Ik neem aan dat ik dan eerst van de monitor nog een verbinding moet maken voor de audiostream naar de soundbar. Dan wordt dat ook weer een dingetje. Zover ik het zag kan ik niet de soundbar via bluetooth connecten met de ITV box om zo de audio rechtstreeks naar de soundbar te krijgen.Ā 

Volgens mij is de best optie binnen een redelijke prijs een chromecast denk ik maarā€¦.wat denk jij?

Nouja nogmaals voor de KPN mensen die dit lezen, ik denk dat het slim is (meer klanten zullen zeker deze behoefte hebben) om ook de volumeaanpassing in de ITV box mogelijk te maken in een software-update, zodat je ook op een monitor prima uit de weg kan met de ITV box en afstandsbediening. Het is natuurlijk een hele kleine aanpassing, je ziet nu al aan het knipperen van de lompjes op de afstandsbediening en de itv box dat hij het signaal van het harder/zachter ontvangt, maar er vervolgens dus niets mee doet.


Met de Chromecast HD met Google TV,Ā  en heeft ook een afstandsbediening, kom je met onder andere de app KPN ITV een heel eind. ( de Erotiek kanalen zitten niet op die app).

Chromecast heeft eigen volume regeling inderdaad.Ā 

De HD versie kost momenteel maar 29,99 in verband met kerst. Er is ook een 4k versie maar die is duurder. De KPN ITV APP is HD.Ā 

HD versieĀ 

https://www.bol.com/nl/nl/p/google-chromecast-met-google-tv-hd-wit/9300000119991877/

4k

https://www.bol.com/nl/nl/p/google-chromecast-met-google-tv-4k-hdr-wit/9300000032517926/

Ā 


Dankje Peter,

Weet ik iig een kerstkado;:)


Inderdaad zeer onhandig KPN !!!!!!!!!!

ben wel blij met dit forum, kan ophouden met oplossing zoeken . . .

Ā 

KPN doe hier iets aan, potverdorie !!!!!!! Jullie kijken hier mee, toch ?


Eh, @Geert SchrieverĀ . Je reageert op een oud topic dus het is me niet helemaal duidelijk watĀ jouwĀ issue is. Om je daarmee te kunnen helpen graag wat meer info.

Zoals het type ontvanger.

En heb je deze ook op een monitor zonder eigen volumeregeling.

Uiteraard zijn de ontvangers van kpn bedoeld om TV te kijken. Via een tv dus.Ā 

Een monitor is voor een computerā€¦. (naar mijn bescheiden mening).

By The Way. De allernieuwste ā€œontvangerā€ van kpn is eigenlijk een streamingbox (Android-TV) en heeft derhalve wel eventueel eigen volume regeling.

Ā 


dag Peter, issue is dezelfde: kapotte tv weg voor reparatie en ik had nog een monitor staan, die tot mijn verbazing schitterend beeld geeft. Via het vrij nieuwe kpn boxje lukt alle bediening, behalve de geluidsterkte regelen. Dat kƔn wel, maar via allerlei knopjes en een menu, heel jammer.

Ā 


Hoi @Geert SchrieverĀ . Met de DIW7022 kan je het volume op de box zelf regelen MITS de afstandsbediening niet al ingesteld was op je tv.

DƔt kan je gelukkig ongedaan maken. Houdt rood en blauw samen 5 seconden ingedrukt totdat het rode ledje op de afstandsbediening gaat branden. Druk dan op ok. Daarna zou je de volume knoppen voor de box zelf moeten kunnen gebruiken.


helaas VIP 5202, toch reuze bedankt PeterG