Skip to main content

Hallo,

Ik heb op mijn Asus router (aangesloten op Esperiabox) een VPN met een eigen dedicated Nederlands VPN IP adres geconfigureerd. Via mijn VPN provider lukte het na veel pijn en moeite (en een beetje geluk geluk) om een NL IP te bemachtigen. 

De verbinding via de vpn werkt prima en zelfs Netflix werkt zonder problemen, die geeft aan dat ik de Nederlandse library kan bekijken. NLziet werkt ook via dit IP adres (op proef) dus alles ok tot nu toe. 

Tot mijn grote verbazing werkt ITV van KPN niet. Via zowel de app als de webbrowser krijg ik de melding dat ik me buiten de EU zou bevinden. Nu zal KPN gebruik maken van een database en waarschijnlijk staat mijn ip adres gemarkeerd als non EU.

Als ik mijn ip online check dan zie ik idd dat mijn ip adres in 4 vd 5 gevallen als Nederlands wordt aangegeven, in een enkel geval wordt de UK aangeven als locatie. Aangezien de UK uit de EU is zal ik daarom dit probleem hebben.. Zelf heb ik geen idee hoe dit te corrigeren is... 

Trouwens, via heel veel andere VPN servers (binnen de EU, shared IP) werkt iTV trouwens wel maar die wil ik niet gebruiken. 

Is het mogelijk om het Nederlandse ip adres dat alleen door mij wordt gebruikt, te laten whitelisten door KPN?

Of kan de database die ze gebruiken, worden geüpdatet? Geen idee welke database dat trouwens is, iemand enig idee? 

 

 

​​​​

 

​​​

 

Update:
Omdat ik rekening hou met de mogelijkheid dat van KPN zijde niets zal gebeuren (dat hoeven ze ook niet maar het zou wel leuk zijn geweest) heb ik gekeken of er aan mijn kant geen technische oplossing mogelijk is.

Met de router en firmware die ik gebruik is het mogelijk om een IP bereik op te geven dat direct naar de WAN (direct naar KPN) routeert. Het overige verkeer loopt via de VPN. Feitelijk komt er een extra regel in de routing table hiervoor. Deze oplossing ben ik aan het testen en dit lijkt de oplossing te zijn (het werkt!)… 

Zo op het eerst gezicht lijken de volgende domeinen te worden gebruikt voor KPN iTV:
tv.kpn.com
apps.reports.tv.kpn.com
pedgewarer26a.video.kpnstreaming.nl 

Deze KPN domeinen zitten allemaal in het 195.121.0.0/16 bereik en als ik deze IP reeks gebruik voor  de routering naar WAN, dan werkt iTV. Misschien valt het nog het een en ander te tweaken (bijvoorbeeld IP reeks kleiner maken) maar voor nu ben ik tevreden. 

 


Hi @Intrepid, welkom hier. 

Het antwoord is plat gezegd: nee! Hier kunnen we helaas niets mee, laat staan dat we een uitzondering maken wat je IP betreft. 

Strikt gezien mag je simpelweg niet buiten de EU deze zenders bekijken. :relaxed:

 


Hi Alex,

Dank voor de feedback.
Nee is ook een antwoord en daar had ik eigenlijk wel een beetje rekening mee gehouden. Het zou ook te mooi zijn om waar te zijn als het wel zou kunnen :wink: 

Aangezien ik niet van plan ben om mijn VPN aan de kant te schuiven heb ik gekeken naar een technische oplossing aan mijn kant. 

Voor nu heb ik het kunnen oplossen in mijn router waarbij het dataverkeer van KPN iTV direct gerouteerd wordt naar het KPN netwerk en dus niet over de VPN loopt.

Zolang dit blijft werken hou ik het abbonnement aan. Echter als dit niet meer mogelijk is dan zullen we kijken naar andere opties.

 


Het is toch ook veel beter om split tunneling te gebruiken.

Waarom wil je eigenlijk een VPN tunnel gebruiken?

Ben je een fanatieke gamer of een downloader van content waar copyright op zit dan kan ik me daar iets bij voorstellen maar in alle andere gevallen zie ik eigenlijk alleen maar nadelen aan het gebruik van een VPN verbinding.


Het is toch ook veel beter om split tunneling te gebruiken.

Waarom wil je eigenlijk een VPN tunnel gebruiken?

Ben je een fanatieke gamer of een downloader van content waar copyright op zit dan kan ik me daar iets bij voorstellen maar in alle andere gevallen zie ik eigenlijk alleen maar nadelen aan het gebruik van een VPN verbinding.


In mijn geval wordt alle verkeer centraal door een (WIFI) router afgehandeld dus split tunneling is hier niet van toepassing. 

Voor wat betreft het gebruik zit je er niet ver vanaf: Er wordt hier online gegamed en er wordt wel eens wat gedownload… Dat zijn o.a. redenen dat ik hier een VPN gebruik.

De doorsnee gebruiker zal niet echt veel aan een VPN hebben, dat klopt.


In mijn geval wordt alle verkeer centraal door een (WIFI) router afgehandeld dus split tunneling is hier niet van toepassing. 

Split tunneling is dat je een gedeelte van de IP adressen die je benadert door de tunnel routeert en een gedeelte rechtstreeks naar Internet routeert.

Dat is dus precies wat je doet.


In mijn geval wordt alle verkeer centraal door een (WIFI) router afgehandeld dus split tunneling is hier niet van toepassing. 

Split tunneling is dat je een gedeelte van de IP adressen die je benadert door de tunnel routeert en een gedeelte rechtstreeks naar Internet routeert.

Dat is dus precies wat je doet.

 

Ik stond er niet bij stil, je hebt gelijk.