Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik ben gisteren benaderd door KPN met een aanbod en vraag me af of ik niet te snel ja gezegd heb. De situatie is als volgt: Uit wat ik begrijp dient een tv verbonden te worden met de tv ontvanger, die denk ik deze is: Ontdek KPN TV met onze nieuwste tv-ontvanger
Normaal gesproken zou dit met een UTP kabel zijn, maar dat is niet mogelijk in mijn woonkamer (domweg vergeten voldoende loze leidingen aan te laten leggen in de nieuwbouwwoning en een UTP kabel over je vloer heen is ook geen gezicht). UTP doortrekken vanuit het KPN modem kan dus niet.

Boven heb ik wel UTP doorgetrokken en de medewerker vertelde me dat ik dan daar het tv kastje op aan zou kunnen sluiten en beneden in de woonkamer de KPN app van de Smart tv zou kunnen gebruiken om tv te kijken. Ik vraag me dan wel af of dit verstandig is aangezien UTP stabieler is dan Wifi.
Hij vergat overigens wel te vertellen dat je de app maar op 1 apparaat tegelijk kan gebruiken. Maar misschien kun je ook KPN TV kijken via een weblink?

Ik begreep ook dat ik een DVS 1200 zou kunnen aanschaffen, maar ik heb al een Devolo 1200 op verschillende stopcontacten aangesloten aangezien het nieuwbouw huis in wezen een stalen constructie is en WiFI extenders geen goede verbinding opleveren.

Weet iemand of een DVS 1200 goed zou samenwerken met een Devolo 1200 of zou ik het KPN tv kastje ook gewoon kunnen aansluiten op een Devolo 1200?

Alvast mijn dank voor jullie hulp!

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo @mpgjacobs , je zou de netwerkkabel ook via de kruipruimte naar de huiskamer kunnen (laten) leggen 

Van een DVS kun je er maximaal 3 aansluiten en dan nog alléén gebruiken om tv te kijken of te internetten, gecombineerd tv kijken en internetten wordt afgeraden door KPN daar een ongestoorde tv ontvangst dan niet gegarandeerd is.


Als het kan, probeer dan altijd een UTP kabel te trekken.

Er zit helaas altijd storing op het 230 volt netwerk, vooral nu met de kerstboomverlichting.

Je kan ook de Coax kabel door een UTP kabel vervangen.

Heb je koper of glasvezel? 

 


@joop2011 Ik heb nu coax lopen naar een Ziggo tvkastje, dat wordt dus glasvezel als ik overstap naar KPN.


Het aansluitpunt van Ziggo, daar waar de kabel van Ziggo het huis binnen komt dus, dat blijft zitten. Maar stel er loopt een coax kabel van de meterkast naar de woonkamer, dan kan die vervangen worden door een utp-kabel. 

Er bestaan ook kastjes die je aan beide kanten van een coax kabel aan kunt sluiten en waarbij dan het utp verkeer over de coax gaat. 


@Nick83 Dat laatste wat je zegt klinkt interessant, dat zou een hoop gedoe schelen :wink: Mocht je weten waar ik die kan kopen of hoe dat precies heet, dan houd ik me aanbevolen!


@Nick83 Dat laatste wat je zegt klinkt interessant, dat zou een hoop gedoe schelen :wink: Mocht je weten waar ik die kan kopen of hoe dat precies heet, dan houd ik me aanbevolen!

MoCa!deze bijvoorbeeld.Wel duur trouwens….


@martijn197108  Nou, inderdaad! Ik vraag me ook af of dit goed werken en je de volledige UTP snelheid zou halen?


UPT blijft natuurlijk beter.Maar misschien is het dan goedkoper om een monteur te laten komen om kabels te trekken,Dat is waarschijnlijk goedkoper en beter.(of je doet het zelf).Ook is dit toekomst gerichter.Ik had een monteur op bezoek die het zelfs gratis deed.(kon hem toch niks schelen,de baas betaalde de draden toch).


@martijn197108  Nou, inderdaad! Ik vraag me ook af of dit goed werken en je de volledige UTP snelheid zou halen?

Hallo @mpgjacobs , die snelheid is wel te halen, Ziggo biedt ook Ggiabitsnelheden aan over coax en met de juiste  MoCa moet dat ook lukken, kijk bij Hirschman voor MoCa's


@martijn197108  en @JanD  Dank voor de tips. Nog even over nadenken. Heb geen idee of een COAX kabel, die er al 12 jaar in zit, makkelijk uit een loze leiding te krijgen is :wink: Maar, is wel goedkoper inderdaad


Zie ook hier bij de bekende Bol.com.

 

Voordeel UTP kabel is:

100% storingvrij.

Geen extra voedingsadapters, dus geen extra energieverbruik.

 

De MOCA is volgens mij qua keuze de beste, omdat de Netwerk adapters heel erg veel last hebben van de vervuiling op het 230 volt netwerk. 

 

Coax kabel gaat heel erg lang mee, 12 jaar in je huis is geen enkel probleem voor een Moca.

Eruit halen moet ook lukken, zorg er dan wel voor dat je een trekveer of aan de Coax kabel monteert en met de trekveer de UTP kabel erin trekt (met z'n tweeën altijd doen. 1 trekt en de andere duwt). 

En je moet de UTP connectoren op de UTP kabel monteren (lijkt moeilijker dan het is). 


@joop2011 Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is inderdaad denk ik kiezen tussen het gemak van de MOCA en gedoe met het trekken van een UTP kabel. Monteren van connecteren is zeker niet zo simpel :grin:

Ik zie dat jij een tevreden klant bent. Weet jij of de App goed zou werken met alleen een tv op WiFi?

Op mijn huidige Smart TV heb ik wel diverse apps. Netflix werkt best wel goed eigenlijk


@joop2011 Dank voor je uitgebreide antwoord. Het is inderdaad denk ik kiezen tussen het gemak van de MOCA en gedoe met het trekken van een UTP kabel. Monteren van connecteren is zeker niet zo simpel :grin:

Weet jij of de App goed zou werken met alleen een tv op WiFi?

 

Welke tv heb je?Overigens is een rj45 connector plaatsen op CU kabels makkelijker dan op CCA kabels


@martijn197108 Ik heb de Samsung UE65NU8070. Ik heb overigens geen idee wat CU kabels of CCA kabels zijn :scream: 


Cu is koper en CCA is aluminium met een dun laagje koper.CU blijft meer op zijn plek en is makkelijker in een kleurcode te leggen.Kijk eens in de appstore van je tv of je de kpn app kan vinden en installeren.Zo ja dan kan het,zo nee dan kan het niet en moet je echt kabels trekken(of moca)

 


@martijn197108 Installeren lukt. Kijken alleen niet, omdat je dan verbonden moet zijn met een vaste KPN internetverbinding staat er. Zou denk ik betekenen dat ik eerst een tv ergens anders in huis moet aansluiten op het KPN TV kastje en dan beneden de app van de Smart TV zou kunnen gebruiken?

Ik kan dus helaas nog niet testen of de app werkt alleen op Wifi, zonder haperingen :grin::wink:


Hallo @mpgjacobs ,

Maar zelf zou ik toch voor een losse decoder gaan i.p.v de app.Dat werkt toch net iets beter en makelijker.Maar waarschijnlijk werkt het wel redelijk via wifi:) maar dat is helemaal afhankelijk van de wifi kwaliteit.Maar Ethernet kabels zijn nog altijd de beste keus:blush:

 


@martijn197108 Dat geloof ik graag. Maar een MOCA is denk je wel een goede oplossing als ik geen UTP  door zou willen trekken?


Hallo @mpgjacobs ,

Ik heb er geen ervaring mee,maar wat ik er over hoor werkt het wel redelijk.Volgens mij zelfs beter dan een DVS.Maar duur is het dus wel….


Er kan via 1 televisie app "tegelijk” gekeken worden. Maar tegelijk kan er elders in huis van een (of meer) tv decoders gebruik gemaakt worden.. Of de app in smartphone, tablet, of website via laptop. Die laatsten tot 5 tegelijk.

KPN monteurs hebben nog wel eens een MOCA in de wagen liggen. Die kun je bij installatie (indien je voor een monteur gekozen hebt) dan direct bij hen kopen.


misschien weet @NHendriks hoeveel een moca kost bij een monteur.Weet je dat nicky?


misschien weet @NHendriks hoeveel een moca kost bij een monteur.Weet je dat nicky

Een moca kost bij de monteur 50 euro per stuk. Je hebt er minimaal twee nodig dus 100 euro. Ik verkies moca wel sterk boven DVS of Wifi als het een goede kwaliteit coaxkabel is. 


Een moca kost bij de monteur 50 euro per stuk. Je hebt er minimaal twee nodig dus 100 euro. Ik verkies moca wel sterk boven DVS of Wifi als het een goede kwaliteit coaxkabel is. 

Dat scheelt dan weer 23 euro:wink:


@NHendriks @martijn197108 Dat is goed om te weten. Zou iedere monteur deze MOCA standaard mee hebben? Of misschien zou de monteur wel bereid zijn om de UTP kabel door te trekken en deze aan te sluiten op een UTP contactdoos (staat wat netter :grinning:

Ben benieuwd of dit mogelijk zou zijn en wat de kosten hiervan zouden zijn :wink:


Of misschien zou de monteur wel bereid zijn om de UTP kabel door te trekken en deze aan te sluiten op een UTP contactdoos (staat wat netter :grinning:

 

Dat doen ze wel maar dat kost natuurlijk wel meer:sweat_smile: De precieze prijs weet ik niet maar dat moet @NHendriks maar vertellen.